• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
12

از وین تا پاستور برای جبران فرصت‌سوزی‌ها

  • کد خبر : 5463
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۸
از وین تا پاستور برای جبران فرصت‌سوزی‌ها
صدای خاوران-این روزها در حالی که دولت دوزادهم به روزهای پایانی کار خود می‌رسد و سایه گرانی بر سر مردم سنگینی می‌کند و این‌بار گرانی به نان رسید؛ شاهد گمانه‌زنی‌هایی برای چینش کابینه دولت سیزدهم مواجه بودیم. در این میان اخبار پشت پرده از فشار...

از وین تا پاستور برای جبران فرصت‌سوزی‌ها

به قلم لیلا قرایی

کرونا همچنان می‌تازد و باز قصه رنگ‌بندی کرونایی شهرها بر سر زبان‌هاست. سیل و خشکسالی و بی‌آبی در مناطق مختلف کشور و گرانی و معطل ماندن مذاکرات وین تا روی کار آمدن دولت سیزدهم هشت‌روز هفته را گرفتار تلخی می‌کند و تنها دلخوشی شاید درخشش فیلم “قهرمان” اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن باشد که به قدر مجال این ستون به برخی موضوعات در این هشت‌روز می‌پردازیم.

فصل میوه‌چینی مخالفان دیروز برجام

در این هشت‌روز هفته آنقدر که از بارش باران وسط تابستان و وقوع سیل  متعجب شدیم از تغییر لحن مخالفان دیروز برجام و میوه چینان امروز برجام شگفت‌زده نشدیم؛ زیرا یادمان نرفته که کارشکنی‌های داخلی برخی آقایان اجازه نداد برجام به سرانجام برسد؛ حالا یکی از نمایندگان اصولگرای قم در مجلس، درباره رویکرد دولت آینده به توافق هسته‌ای گفت: قطعاً دولت آینده نمی‌گوید، چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. وی این را هم گفته که «قطعاً نه سیاست نظام جمهوری‌اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است.» با این تفاسیر گویا راهی جز بازگشت به برجام نیست و فقط کارشکنی‌ها درباره فرجام برجام باعث سوزاندن فرصت‌ها و ضرر به مردم شده است. اگرچه مذاکرات احیای برجام بعد از شش دور هنوز به سرانجام نرسیده؛ زمزمه‌هایی هست که ایران پیش از روی کار آمدن دولت جدید، آماده بازگشت به مذاکرات وین نیست. حالا باید دید مذاکرات وین به بن‌بست رسیده یا دولت جدید با تغییر تیم مذاکره کننده قصد دارد انعطاف‌پذیری در مذاکرات هسته‌ای نشان دهد و بر رفع تحریم‌های آمریکا در ارتباط با حقوق بشر و تروریسم اصرار کند. در این میان نایب رئیس مجلس دهم هم پیش‌بینی کرد؛ آقای رئیسی منافع ملت ایران را زیر پا نمی‌گذارد و اسیر شعار‌های تندرو‌ها نمی‌شود و توافق وین را ظرف چند ماه آینده توسط دولت جدید امضا می‌کند. علی مطهری مدعی شد؛ اداره درست کشور بدون روابط خوب با دنیا و احیای برجام و عادی شدن روابط مالی و بانکی با دنیا امکان‌پذیر نیست و کسانی که صحبت از خروج از برجام می‌کنند در واقع شعار می‌دهند.

سکوت معنا دار دولت‌ها به وحشی‌گری‌های طالبان

در این گیر و دار که نشانه‌های آشکار تغییر اقلیم حکایت از این دارد که حال زمین و ساکنان آن خوب نیست در همسایگی‌مان، طالبان یک جنگ داخلی وحشیانه رقم زده و گویا میلی به پایان این جنگ هم ندارد. طالبان از چند ماه پیش در افغانستان شروع به‌پیش‌روی کرده و اکنون نیز مدعی است بیش از ۸۰ شهرستان از مجموع ۴۲۱ شهرستان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده ‌است. اگرچه خوش‌بینی‌هایی وجود داشت که خروج نظامیان آمریکایی، پایانی بر جنگ در آنجا باشد اما شواهد و قرائن از وجود یک جنگ داخلی تمام عیار در افغانستان خبر می‌دهد و در این میان برخی واکنش‌ها نشان می‌دهد که گویا ما تروریسم خوب هم داریم! شاید به همین خاطر یک مرجع تقلید در ایران در بیانیه‌ای به‌همه دولت‌ها و مراکز بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی و دولت جمهوری‌اسلامی ایران، نسبت به‌ این وحشی‌گری‌ها هشدار داد و از آنها خواست؛ واکنش جدی نشان دهند تا جلوی تجاوزها گرفته شود. فقط خدا کند سکوت امروز آنها موجب پشیمانی و ندامت در آینده نباشد. این در حالی است که بنا به نظر کارشناسان بازنده اصلی جنگ، مردم افغانستان هستند و آنها قربانی خشونت‌ها می‌شوند چون  متوسل شدن به زور و راه حل نظامی سبب افزایش جنگ در این کشور است.

* چینش کابینه رئیس دولت سیزدهم تحت فشار اصولگراها

این روزها در حالی که دولت دوزادهم به روزهای پایانی کار خود می‌رسد و سایه گرانی بر سر مردم سنگینی می‌کند و این‌بار گرانی به نان رسید؛ شاهد گمانه‌زنی‌هایی برای چینش کابینه دولت سیزدهم مواجه بودیم. در این میان اخبار پشت پرده از فشار جریان پایداری و جریان‌های همسو به رئیسی در راستای چینش کابینه‌ای خاص حکایت دارد و گویا آنها برای کابینه تعیین تکلیف هم داشته‌اند. البته  یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت قاطعانه گفت که رئیسی زیر بار تحمیل نمی‌رود.

این در حالی است که حرف و حدیث‌هایی مبنی بر این‌که برخی جریان‌ها می‌خواهند مانع حضور نیروهای جوان  و انقلابی در کابینه رئیسی شوند، شنیده می‌شود. در این میان برخی از عزیزان نمایندگان مجلس برای رفتن از مجلس انقلابی به کابینه دولت انقلابی در حال رایزنی هستند. فقط خداکند از ۱۳ مرداد (روز تحلیف رئیسی) اوضاع مملکت خوب ‌شود و کارشکنان برجام و مخالفانFATF راه معقول در پیش بگیرند و هزار و یک مشکل ریز و درشتی که در کشور وجود دارد با مشارکت زیر 50 درصدی مردم و انتخاب اصلح آنان و سپردن زمام امور اجرایی کشور به رئیس‌جمهور جدید که از قضا همچون مجلس یازدهم انقلابی هم هست زودتر از تصورمان برطرف شود. ایدون باد.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5463
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.