• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
8
به قلم لیلا قرایی

از رکورد کرونا تا اژدهای هفت سر بروکراسی اداری

  • کد خبر : 6332
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
از رکورد کرونا تا اژدهای هفت سر بروکراسی اداری
صدای خاوران-در این هشت‌روز هفته که کرونا در موج ششم، رکورد زد و تغییر رنگ‌بندی بسیاری از شهر به قرمز و نارنجی را به رُخمان کشید به قدری غیرمنتظره شاهد برخی انتصابات بودیم که از برجام و پیگیری فرجام آن و مذاکرات تیم دیپلماسی یادمان رفت و یک راست رسیدیم به هشت روزی دیگر و به اخبار ریز و درشتی از گلایه‌های اصولگرایان به عملکرد شش‌ماهه دولت سیزدهم تا ملغی شدن مصوبه مجلس برای خرید خدمت سربازی  را به قدر مجال این ستون می‌پردازیم.

از رکورد کرونا تا اژدهای هفت سر بروکراسی اداری

در این هشت‌روز هفته که کرونا در موج ششم، رکورد زد و تغییر رنگ‌بندی بسیاری از شهر به قرمز و نارنجی را به رُخمان کشید به قدری غیرمنتظره شاهد برخی انتصابات بودیم که از برجام و پیگیری فرجام آن و مذاکرات تیم دیپلماسی یادمان رفت و یک راست رسیدیم به هشت روزی دیگر و به اخبار ریز و درشتی از گلایه‌های اصولگرایان به عملکرد شش‌ماهه دولت سیزدهم تا ملغی شدن مصوبه مجلس برای خرید خدمت سربازی  را به قدر مجال این ستون می‌پردازیم.

فامیل‌سالاری به جای شایسته‌سالاری

این روزها آش دولت سیزدهم در انتصابات مدیران به حدی شور شده که یک فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از این اوضاع گفت: برخی وزرا سابقه ریاست یک اداره را نداشتند اما وزیر شدند و این نشان می‌دهد؛ ما به تجربه توامان با علم نگاه منصفانه‌ای نداریم و همین شاید باعث شد مجلس انقلابی از عملکرد اقتصادی دولت انقلابی ناراضی باشد و زمزمه‌ها در مورد استیضاح‌های احتمالی وزرای اقتصادی و صنعتی از سوی مجلس هم‌سو با دولت شنیده می‌شود. وی مدعی شد؛ اگر بناست اتفاقی در حوزه اقتصاد رخ دهد باید تغییری در اقتصاد سیاسی، اداری و بروکراسی اداری ایجاد شود زیرا این اژدهای هفت‌سر را باید با تدبیر از بین برد اما ارتقا انتصابات از جناحی به فامیلی ارتقاء یافته و دردسرساز شده و درمان درد‌های اقتصاد ممکن است به شرط آن‌که انتصابات جناحی، جای خود را به «شایسته‌سالاری» بدهد.

نشانه‌های احیای برجام

در شرایطی که سفر وزیر امورخارجه قطر به تهران و همچنین امیر این کشور به آمریکا را کارشناسان نقطه مثبت در احیای برجام دیده‌اند، گویا گشایش‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و البته که ایران و آمریکا با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند راهی به جز توافق ندارند. اما  قیمت دلار تحت تاثیر مذاکرات وین این روزها از سقف امسال خود فاصله گرفت و ارزان شد، هرچند هنوز نه خانی آمده و نه خانی رفته و عمده خبر‌های مثبت از محل مذاکرات سر و شکل غیررسمی دارد، اما انگار بازار ارز تا حدودی نسبت به حصول توافق و احیای برجام خوشبین شده است. کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در مجلس انقلابی مصوبه‌ای درباره خرید خدمت سربازی تصویب کرد که گویا بدجوری نرخ تورم کشور در ارقام مربوط به خرید سربازی دیده می‌شد به طوری‌که برای مشمولان، خرید سربازی از 250 تا 600 میلیون تومان به تناسب مدرک نحصیلی آب می‌خورد، لذا ما بدجوری مشغول حساب و کتاب شدیم که به جای ده دوازده سال کار و گرفتن حقوق کارگری خوب است به جای یکی سربازی برویم و راحت‌تر دستمزد بگیریم که کمیسیون تلفیق متوجه مصوبه‌اش با ارقام نجومی شد و آن را ملغی کرد و قرار شد؛ مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.

حق با مردم

در این گیر و دار که رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، اعتراض‌های مردم را درباره تولیدات داخلی مورد تائید قرار دادند و فرمودند: «کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و حق با مردم است» یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از ارجاع طرح ساماندهی صنعت خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: دولت راهی جز تصویب طرح موافقت مجلس با واردات۵۰ هزار دستگاه خودرو ندارد، زیرا یکی از راه‌های جبران وضعیت کسری بودجه دولت، عوارض و حقوق گمرکی اخذ شده از واردات خودرو خارجی است و گرنه گویا بی‌توجهی خودروسازان به اعتراضات مردم و خسارت‌های جانی و مالی وارده به آنها چندان اهمیتی نداشته است.

 در این اوضاع و احوال یک فعال سیاسی اصولگرا هم از این که دولت دارد راه اشتباه می‌رود، گله کرد و گفت: دولت آقای رئیسی بیشتر آوار بر سر مردم می‌ریزد تا آواربرداری کند. محمد مهاجری اعلام کرد: در شش ماه گذشته اتفاقات مثبتی نیفتاده و با وجود ادعا‌هایی که مطرح می‌شود، آمار‌های رسمی می‌گوید؛ «تورم نه تنها کمتر نشده بلکه افزون هم شده است.»

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6332
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.