• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
18
هشت روز هفته

آخرِ سال 98 و آخرِ بازی کرونا

  • کد خبر : 2687
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۲۵
آخرِ سال 98 و آخرِ بازی کرونا
در این هشت روز هفته آخر سالی، پیش از هر حرف و حدیثی دلم می‌خواهد هرچه زودتر خوک سال ۹۸ شمسی که قرار بود شادی و هیجان به ارمغان بیاورد؛ اما تلخی‌ها و تیرگی‌های بسیاری را برای‌مان رقم زد، دست از سرمان بر‌دارد.

سالی که با سیل سهمگینِ فروردین‌ماه آغاز شد و پس از وقوع چند زلزله ریز و درشت، هرچند در موضوع برجام برای کاهش تعهدات برجامی گام برداشتیم از توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین گرفته تا افزایش غنی‌سازی اورانیوم 3.67 درصدی به 4.5 درصد و البته عدم پایبندی به محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفوژها تا تزریق گاز به سانتریفوژها در تاسیسات هسته‌ای فردو، اماهیچ کدام نتوانست 1+ 5 را نرم کند که یا آمریکا را به برجام برگرداند و یا تداوم تحریم‌ها را بی‌اثر کنند.

در این میان روزهای آغازین آخرین ماه فصل بهار خبر رسید؛ مرد همیشه آرام اصلاحات، محمدعلی نجفی که از مدت‌ها قبل در دام پرستویی افتاده، به قتل همسر دوم‌اش “میترا استاد” اعتراف کرده است. این ماجرای شوکه ‌کننده، یک قضیه چند سر باخت بود برای خود نجفی، همسر اول و دخترش، همسر دوم و خانواده و فرزندش و جريان سیاست در ایران و نخبگان سیاسی و از همه مهم‌تر جامعه!

در این گیر و دار در کنار تلخ‌کامی‌ها پس از تنگناها و مشکلات اقتصادی و تبعات تحریم و عدم فروش نفت، نفت‌کش «گریس ـ1» ایران به دلیل “نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه” از سوی دولت جبل‌الطارق توقیف شد. سپاه هم در اقدامی متقابل نفت‌کش انگلستان را در تنگه هرمز توقیف کرد. در این اوضاع و احوال، تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران ادامه یافت و “آبه” در صدر هیاتی عالی رتبه به منظور دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران وارد تهران شد. اما رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن از پذیرش نامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که آبه حامل آن بود، خودداری کردند. البته پیغام و پسغام‌ها برای بهبود روابط تهران و واشنگتن نتیجه نداد به طوری که سفرهای متعدد یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به تهران و دیدار وی با مقامات ایرانی طی این سال راه به جایی نبرد و نتوانست رابطه شکر آب ایران و آمریکا را بهبود بخشد.

در این میان درخواست رئیس‌جمهور برای برگزاری همه‌پرسی با واکنش‌هایی مواجه شد. روحانی، در جمع مسئولان وزارت امور خارجه کشور با اعلام این‌که “نمی‌توان مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای زد”، گفت: تضمین جمهوری‌اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ با “اجرای درست اصل 6 و 59 قانون اساسی” ممکن است که این دو اصل مورد اشاره رئیس‌جمهور به موضوع برگزاری همه پرسی اشاره دارند. او راه حل اختلاف نظر در خصوص این موضوع که آینده ایران در “تقابل با دنیا است یا تعامل” را “پرسیدن آن در یک همه‌پرسی از مردم” اعلام کرد که با استقبال اصلاح‌طلبان روبرو شد، اما چهره‌های اصول‌گرا به آن واکنش تندی نشان دادند.

اعتراضات بنزینی مردم به افزایش سه برابری قیمت بنزین که در آبان‌ماه اتفاق افتاد و سپس به اعتراض به سیاست‌های حاکمیت تبدیل شد و با قطع سراسری اینترنت همه فعالیت‌های روزمره مردم را مختل کرد، منجر شد. اما هیچ آماری از تعداد کشته شده‌های این اعتراضات منتشر نگردید. بعد از این ماجراها شهادت سردار سلیمانی در یک حمله تروریستی که به دستور ترامپ انجام گرفت دوباره مردم ایران را ضد آمریکایی‌تر کرد، اما سپاه انتقام سختی گرفت و به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق حمله کرد. هنوز شادی این انتقام را مردم مزه‌مزه می‌کردند که در یک حرکت اشتباه فاجعه سقوط هواپیمای اکراینی با موشک خودی و برخی پنهان‌کاری‌ها درد دیگری بر دردهای مردم افزود. پس از ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی برای انتخابات دوم اسفند مشارکت پایین مردم به حدی بود که انتخابات تقریبا سردی برگزار شد و به تعبیر شمس تبریزی «یخ از آن می‌بارید» و عده کثیری از سر بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی در آن شرکت نکردند. در روزهای پایانی سال هم قصه پر غصه شیوعِ ویروس کرونا، نفس‌ها را در سینه میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور حبس کرد. امید که موش 99 همه غصه‌هایی را که خوک برای ایرانیان با خود داشت، ببرد و سال 99 برای مردم ایران اتفاقاتی بهتر از امسال روی دهد.

ایام به کام. هر روزتان نوروز

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2687
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.