• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6

آبگرم خلیل‌آباد خراسان رضوی در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد

  • کد خبر : 4703
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
آبگرم خلیل‌آباد خراسان رضوی در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد
مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی از ثبت آبگرم شهرستان خلیل‌آباد به شماره ۷۳۲ در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی از ثبت آبگرم شهرستان خلیل‌آباد به شماره ۷۳۲ در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش صدای خاوران به نقل ایرنا- ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: آبگرم خلیل‌آباد در ارتفاعات شمال شهرستان خلیل‌آباد – سیاه کوه و در۱۳ کیلومتری شهر خلیل آباد قرار دارد.

وی ادامه داد: آبگرم خلیل‌آباد از جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلیل آباد است که از دوران کواترنری به وجود آمده است و از شمال و شرق به ارتفاعات کوهسرخ از جنوب به دشت خلیل آباد و از غرب به ارتفاعات سیاه کوه امتداد دارد و برای دسترسی به این اثر طبیعی باید از شهر خلیل‌آباد با وسیله نقلیه به محل پای کوه رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در طول این مسیر ۱۲ آسیاب تاریخی وجود دارد که نشان از تعامل انسان و طبیعت و بهره‌گیری آنان از این موهبت‌های الهی دارد و این بخشی از منظر تاریخی طبیعی آبگرم به شمار می‌آید.

مکرمی‌فر با بیان این که یکی از مهمترین جاذبه‌های ژئوتوریستی منطقه، آبگرم خلیل آباد است افزود: چشمه آب گرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین آن خارج می‌شود و به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها عده‌ای از آن‌ها استفاده درمانی می‌کنند.

وی ادامه داد:آبگرم خلیل آباد دارای سه چشمه جوشان آب با تنوع املاح معدنی و دمای ۳۹ ، ۴۰ و ۴۱ درجه است و جاذبه‌های فراوانی از نظر طبیعی و مورفولوژی دارد و  چشم انداز فرهنگی – طبیعی تاریخی  این منطقه با دارا بودن ۱۲ اثر تاریخی موسوم به آسیاب و دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز با پوشش نیزار و حوضچه‌های بزرگ طبیعی آب موسوم به « زو » و حوضچه‌های دست ساز آبگرم معدنی چشم هر گردشگری را به خود مسحور می‌کند و بخش وسیعی از منطقه را مراتع واقع در ارتفاعات و دره ها شامل می‌شود.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی نیز گفت: مفرح‌ترین قسمت سفر به آبگرم معدنی خلیل آباد عبور از دره در مسیر آب و حوضچه‌های طبیعی موسوم به “زو” است که خاطره ای به یاد ماندنی برای تمامی گردشگران و کوهنوردان در اذهان ایشان ثبت می کند.

محمود طغرایی افزود: با توجه به عمیق بودن آب در بعضی از زوها سیم بوکسل بسته شده است تا گردشگران بتوانند با امنیت بیشتری به ادامه راه خود بپردازند.

وی ادامه داد: تعداد زوها از ابتدای مسیر « کلاته حبیب » تا انتهای مسیر آسیاب آقا میر به بیش از ۱۷ عدد می‌رسد و برای گذشتن از بعضی زوها باید از ارتفاع هفت تا هشت متری به داخل آب پرید و در بعضی دیگر با کمک سیم بوکسل و گاه به صورت سرسره از آنها عبور کرد و گذشتن از مسیر زوها برای طبیعت‌گردان لذت بسیاری دارد که کمتر کسی حاضر به رفتن از مسیر خشکی و یا یال کوه ها می شود.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4703
  • نویسنده : ملیحه آذربهرام
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.