• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
2
هشت روز هفته 

انتظار معجزه نداریم!!

  • کد خبر : 10487
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
انتظار معجزه نداریم!!
صدای خاوران-در این گیرودار در حالی‌که پایداری‏چی‏ ها همه تلاش خود را کردند تا به خالص‌سازی‌های مدنظر ادامه دهند، یک اصولگرای معتدل ادعا کرد: هنر یک جریان سیاسی این است که افراد را جذب کنند، نه این‌که با خالص‌سازی فقط خودشان بمانند و چند نفر! به گفته او،....

در این هشت‌روز هفته، ماراتن انتخابات با پیروزی “مسعود پزشکیان” پایان یافت. اما عمده چالش‌های پیش روی ایشان در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مشهود است که مجموع این مسائل داستانی پیچیده ایجاد می‌کند. فقط خدا کند کفن‌پوشانی که پس از دوره سیداصلاحات، دم به دقیقه برای افزودن بحرانی بر بحران‌های دیگر به میدان می‌آمدند، بعد از دو دهه عاقل‌تر شده و بگذارند نهمین رئیس‌جمهور، برای اولویت‌های چالش‌دار کشور که بسیار زیاد و نیازمند کارِ کارشناسی هم هست، با استفاده از نخبگان به دنبال راه‌حل باشد. البته که انتظار معجزه هم نداریم، هرچند ضرورت نجات ایران را باور داریم. با این حال به‌قدر مجال این ستون به اخبار ریز و درشت مملکت گل‌وبلبل‏مان می‌پردازم.

 افزایش مشارکت به معنی آشتی مردم نیست!

 در شرایطی که جدال تند دو نامزد  انتخابات ریاست‌جمهوری برای موفقیت در دور دوم انتخابات، در آنتن زنده صداوسیما حسابی فضا را دوقطبی کرد، شاهد بودیم در این میان هزاران تصویر از توزیع گسترده غذا با تصاویر رقیب در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و گویا “مسعود پزشکیان” در جنگی نابرابر قرار داشت و  همه در خدمت رقیب بودند، به‌طوری‌که یکی از مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه این سیاست‌گذاری را داشته که تحت عنوان جهاد تبیین، عده‌ای را به شهر‌ها و روستا‌ها بفرستد که برای انتخابات به نفع رقیب تبلیغ ‌کنند. در این گیرودار اما در دور دوم انتخابات مردم بیشتر مشارکت کردند، اما کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند؛ این افزایش مشارکت را نباید به معنای آشتی مردم با وضعیت موجود تعبیر کرد، بلکه این افزایش به معنای پیشگیری آن‌ها از بدتر شدن شرایط موجود است. در این میان یک روزنامه‌نگار اصولگرا هم به سراغ معاون دولت رئیسی رفت و مدعی شد؛ باید به محمد مخبر یک خدا قوت بگوییم که برخلاف چهره‌های اصلی دولت سیزدهم، در حالی‌که اکثر مدیران سرشان گرم سیاست بود، به کار دولت اهتمام داشت. البته یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم خطاب به رئیس‌جمهور منتخب نوشت: آقای مخبر بعد از شهید رئیسی موقرانه و متشخصانه و بی‌طرف کشور و انتخابات را اداره کرد و با تندروهای دولت مرز کشید. لذا کاش پزشکیان در کنار وزرای جوان و نواندیش، مخبر را به‌عنوان مجری قوی، نگه دارد تا با مسائل اجرایی که در گذشته بوده حفظ شود. البته خاتمی هم با همین استدلال، دکتر حبیبی معاون اول هاشمی‌رفسنجانی را در همان پست نگه داشت، البته که باید منتظر ماند و دید در اتوبوس کابینه دولت چهاردهم، چه عزیزانی سوار می‌شوند.

 اصولگرایان معتدل در جدال با خالص‌سازی

در این گیرودار در حالی‌که پایداری‏چی‏ ها همه تلاش خود را کردند تا به خالص‌سازی‌های مدنظر ادامه دهند، یک اصولگرای معتدل ادعا کرد: هنر یک جریان سیاسی این است که افراد را جذب کنند، نه این‌که با خالص‌سازی فقط خودشان بمانند و چند نفر! به گفته او، قطار اصولگرایان معتدل مرتب در حال سوارکردن این طیف از آدم‌ها و تعداد افراد اصولگرایان تندرو، مرتب در حال کاهش است. در این میان یک نماینده مجلس دهم با گلایه از برخی خالص‌سازی‌های تندروها گفت: حاکمیت یکدست به امور بی‌سابقه‌ای مانند رسمیت یافتن بی‌حجابی، عمامه‌پرانی و مشارکت خجالت‌آور مردم در انتخابات منجر شد که همگی ناشی از به لجاجت کشاندن مردم است. در این اوضاع‌واحوال ماجرای انتخابات آمریکا و جدال بین بایدن و ترامپ هم برای جامعه بین‌الملل داستانی شده است، به‌طوری‌که کارشناسان مسائل بین‌المللی اعلام کردند: “ترامپ در حال پیش روی است، لطفاً کمربند‌های خود را ببندید!” فقط خدا را شکر که انتخابات در ایران به پیروزی رقیب پزشکیان نینجامید و او رقابتی نابرابر را برد. در شرایطی که معاون اجرایی دولت حاکم رئیس ستاد رقیب بود، بسیاری از نهادهای قدرت، مقامات مختلف، روحانیت، حوزه‌های علمیه، صداوسیما، رسانه‌های حکومتی و… برای پیروزی رقیب شبانه‌روز کار کردند وگرنه بیم‌ها و ترس‌های بیشتری پیش روی ملت ایران بود و کمربندها را باید محکم‌تر می‌بستیم.

در این گیرودار به‌قدری مناظرات انتخاباتی پرحاشیه بود که مناظره‌ بی‌سابقه درباره‌ی «قانون الزام حجاب» کمتر دیده شد هرچند اصل موضوع مخالفان و موافقانی داشت. در این برنامه‌ی زنده یک پژوهشگر حوزه‌ی دین و سیاست به‌عنوان مخالف «الزام حجاب» مدعی شد؛ الزام حجاب تا به‌حال نتیجه‌ی عکس داشته است هرچند مخالفان هم حسابی در برابر این گفته‌ها گارد گرفتند.

تا هشت روز بعدی خدانگه‌دار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10487
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.