• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
5
هشت روز هفته

از کمبود دارو تا شکستن رکورد تورم

  • کد خبر : 10202
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
از کمبود دارو تا شکستن رکورد تورم
صدای خاوران-در این اوضاع، پس از بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه 1403 فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای برخی نهادها از جمله حوزه‌های علمیه و... منتشر شد و اعتراض‌هایی به همراه داشت که عموماً بر این محورها متمرکز بود که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز این بود که این نهادها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و تخصیص چنین بودجه‌هایی به آن‌ها منطقی نیست.

در این هشت‌روز هفته در حالی که خبرهایی از کمبود جدی دارو و مشکلات معیشتی کارگران و رکورد زدن دولت سیزدهم در مسئله تورم را شنیدیم، اما باز هم رئیس دولت از طرح نور یا همان گشت ارشاد سابق دفاع کرد! اما این خبرهای ریز و درشت مملکتی درباره مسائل اقتصادی و… واکنشی در پی نداشت که ما با ادای شهادتین سیاسی و اعتقاد و التزام به نظام به این موارد به قدر مجال این ستون می‌پردازیم.

دولت سیزدهم و موضوع لاپوشانی مشکلات!

در این گیر و دار که مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند و این معضل را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند، مسئولان طفره رفته و مدعی اختصاص ارز به دارو و برطرف شدن مشکلات هستند! البته سعی در لاپوشانی آن دارند هرچند به گفته مدیرعامل انجمن تالاسمی این قبیل اظهارات فقط حکم پاشیدن نمک به زخم بیماران دارد. با این تفاسیر زخم عفونی تحریم، هر روز عمیق‌تر شده و گستره‌های بیشتری از جامعه را زمین گیر می‌کند. زیرا نبودِ ارز، عدم تخصیص به موقع آن به صنایع دارویی، کمبود شدید نقدینگی در زنجیره تأمین دارو و نگرانی‌ها از افزایش هزینه‌های زندگی، تهدید جدی سلامت مردم است و تا دیر نشده، نمایندگان مجلس باید در جهت استیفای حقوق مردم، مطالبات عمومی را از مسئولان پیگیری کنند. در این اوضاع و احوال اما رسانه‌های دولتی و تعدادی از افراد همسو، هجمه‌های سنگینی به مرکز پژوهش‌های مجلس اصولگرا وارد کردند که البته این‌ها نشان می‌دهد عناصری در میان مسئولان هستند که تاب پذیرش هیچ انتقاد و حتی بیان آماری از سوی نمایندگان همسو را ندارند، غافل از آن‌که عدم قبول واقعیات و نپذیرفتن حقایق، بی‌تردید نتایج تلخی را در پی داشته که کمترین آن، گشودن درها به سوی انواع بحران‌هاست.

در این میان یک نماینده جامعه کارگری مدعی شد، درصد نادیده گرفته شدن کارگران، در دولت رئیسی بیشتر از تمام دولت‌ها بوده و روز به روز به مشکلات جامعه‌ی کارگری اضافه کرده، به طوری‌که در دوسال گذشته افزایش دستمزدها، کمتر از تورم تصویب شد! سال گذشته ۲۷ درصد و امسال ۳۵ درصد و البته بدون امضای نماینده کارگران اجرایی شد.

پایه پولی از زمان هوخشتره تا الان کمتر از دولت سیزدهم

در این اوضاع و احوال با خبر شدیم، دولت رئیسی رکورد ۸۰ ساله تورم را شکست و تورم به بالای ۵۲ درصد رسید. جالب است بدانید؛ این رکورد از سال ۱۳۲۲ تاکنون بی‌سابقه بوده پیش از این رکورددار تورم در دولت هاشمی با ۴۹/۴ درصد و تورم بالا در سال‌های ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بود.

این در حالی است که رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به این‌که با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۵۰-۴۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نمی‌باشد و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد! مدعی شد؛ یک علت مهم  این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در۳۰ ماه، ۱۱۵درصد افزایش داشته است، درحالی‌که از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، جمع این رقم، ۵۱۹ همت بوده است.!

در این اوضاع، پس از بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه 1403 فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای برخی نهادها از جمله حوزه‌های علمیه و… منتشر شد و اعتراض‌هایی به همراه داشت که عموماً بر این محورها متمرکز بود که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز این بود که این نهادها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و تخصیص چنین بودجه‌هایی به آن‌ها منطقی نیست.

این روزها برخی فعالان سیاسی درباره عملکرد سه سال گذشته دولت سیزدهم این پرسش‌ها را مطرح کردند که پرونده فساد چای دبش به کجا رسید؟ کدام مدیر دولتی در این پرونده فساد دستگیر شد؟ کارنامه گشت ارشاد مدیران رئیسی کجاست؟ گشت ارشاد مدیران چگونه کار می‌کند؟ با چند مدیر در این گشت برخورد شده است؟ روش برخورد با آنها چگونه بود؟ لذا با توجه به این‌که از عمر دولت رئیسی تنها یک‌سال باقی‌مانده، سال بعد این موقع برای او «زنگ حساب» خواهد بود و خدا کند نمره قبولی بگیرد.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10202
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.