• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
3

کاشمر، بهترین فرودگاه مدیوم کشور را دارد

  • کد خبر : 8659
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
کاشمر، بهترین فرودگاه مدیوم کشور را دارد
صدای خاوران-بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور ضمن ابراز تأسف از غیرفعال شدن پروازهای این فرودگاه اذعان کرد: فرودگاه کاشمر برای فرود هواپیماهای نیمه سنگین و سنگین مجوز دارد و در صورت مناسب‌سازی می‌توان برای پیشرفت شهر مانند صادرات و… از آن استفاده کرد که موجب شکوفایی منطقه خواهد شد.

 

بازرس ایمنی و مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور گفت: فرودگاه مدیوم و cat 2a کاشمر در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیرترین فرودگاه کشور است.

“محمدرضا استادحسین” در اولین جشنواره هوایی هوانوردی عمومی که با نام خزر تا کویر به میزبانی شرکت هوانوردی «کاویان پرواز شرق»، در کاشمر برگزار شد؛ عنوان کرد: در این جشنواره ۱۳ هواپیمای فوق سبک با ۲۶ خلبان خانم و آقا از فرودگاه بیشه‌کلا مازندران پرواز کرده و پس از فرود در کاشمر مجدد به مقصد فرودگاه امام رضای مهریز یزد ادامه مسیر دادند.

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور با بیان این‏که نمایش هوایی و گروهی 13 هواپیمای فوق سبک با حضور 26 خلبان برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود؛ افزود: با برگزاری این جشنواره‌ها سعی داریم قابلیت‌های صنعت هوایی کشور به‌خصوص در بخش هواپیماهای فوق سبک را به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به این‏که فرودگاه کاشمر سومین ایستگاه هوایی است که این هواپیماهای فوق سبک فرود آمدند، عنوان کرد: کاشمر دارای اولین فرودگاه خصوصی مدیوم و cat 2a کشور است که با سرمایه‌ بخش خصوصی ایجاد شده است.

استادحسین با بیان این‏که فرودگاه کاشمر در آذرماه پارسال موفق به دریافت گواهینامه‌ای شد که حتی هواپیماهای سنگین می‌توانند در آن فرود بیایند، خاطر نشان کرد: مسئولان این شهرستان باید از ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را برای صادرات ببرند، حتی هواپیماهای باری نیز در این فرودگاه قابلیت نشست و برخاست دارند.

وی گفت: این اولین فرودگاه شخصی احداث شده در کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، که تمامی قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را داراست و در نوع خود بی‌نظیر است.

مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور خاطر نشان کرد: هرچند تا دو سال گذشته بیش از 27 نفر پرسنل به‌صورت مستقیم و 90 نفر غیرمستقیم در این فرودگاه مشغول به کار بودند، ولی اکنون فعالیت آن به صفر رسیده است و می‌طلبد مسئولان شهرستان و به‌خصوص استان حمایت‌های بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این‌که یک یا دو فرودگاه خصوصی دیگر در کشور داریم، اما چنین قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی را ندارند؛ گفت: در برخی مناطق 20 سرمایه‌گذار توانستند یک فرودگاه را راه‌اندازی کنند، اما این فرودگاه توسط یک نفر ایجاد شده است.

استادحسین گفت: یکی از دلایل انتخاب فرودگاه کاشمر موقعیت ویژه جغرافیایی‌اش در کشور بود که بدون وجود این فرودگاه برای برگزاری این همایش بزرگ با مشکلاتی مواجه می‌شدیم.

وی با اشاره به این‏که فرودگاه کاشمر به‌عنوان نخستین فرودگاه خصوصی کشور در بین شهرهای ایران نظیر ندارد، افزود: حضور کاپیتان کاویانی و فرودگاه خصوصی کاشمر برای کشور مفید و مثال‌زدنی است.

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور ضمن ابراز تأسف از غیرفعال شدن پروازهای این فرودگاه اذعان کرد: فرودگاه کاشمر برای فرود هواپیماهای نیمه سنگین و سنگین مجوز دارد و در صورت مناسب‌سازی می‌توان برای پیشرفت شهر مانند صادرات و از آن استفاده کرد که موجب شکوفایی منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‏که کشور به سمت هوانوردی عمومی می‌رود، زیرساخت‌های هواپیماهای دو تا 19 نفره یا به‌اصطلاح تاکسی هوایی در کشور مهیا می‌شود.

استادحسین در همین خصوص گفت: قوانین و مقررات راه‌اندازی تاکسی هوایی نوشته شده و فرودگاه‌ها مجهز به تجهیزات موردنیاز از جمله ماشین آتش‌نشانی با قابلیت‌ها مختلف، آمبولانس، طول باند و تجهیزات ناوبری می‌شوند که بخشی از آن‌ها در فرودگاه کاشمر وجود دارد.

مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور افزود: این هواپیماها در بخش‌های آموزش خلبانی، تفریحی و گردشگری بسیار می‌تواند مفید باشند، حتی خدمات خاصی مانند سم‌پاشی هوایی، گشت‌های هوایی، پایش سواحل و… را با هزینه بسیار پایین انجام دهند.

وی گفت: هزینه‌های انجام این اقدامات توسط هواپیماهای فوق سبک در مقایسه با هواپیماهای سنگین‌تر و یا هلیکوپترها بسیار پائین‌تر است.

استادحسین بیان کرد: برای شناساندن این رده پروازی در کشور باید توانمندی‌ها و قابلیت‌هایشان بیشتر به نمایش گذاشته شود تا مسئولان بیشتر از این توانمندی‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 250 فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی تمامی کارهای آن‌هاست.

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور در ادامه عنوان کرد: این سازمان فقط برای صدور مجوزهای لازم مکلف است و این مسئولان استان و شهرستان هستند که برای بقاء باید حمایت‌های اصلی را از سرمایه‌گذاران فرودگاه‌های فوق سبک داشته باشند.

استادحسین افزود: مسئولان باید از بستر ایجاد شده نهایت استفاده را برای مدیریت بحران و مسائل بازرگانی و… ببرند.

وی در پایان با بیان این‏که در برنامه آینده سازمان هواپیمایی کشور برگزاری جشنواره خزر تا خلیج‌فارس قرار دارد، گفت: نمایش‌های هوایی در کشور تاکنون توسط کشورهای خارجی انجام می‌شده و برای اولین بار توسط خلبانان ایرانی این جشنواره برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8659
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.