• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
7
گپ و گفتی با قدیمی‌ترین عطارباشی شهر:

هیچ‌گاه به دنبال فروش محصولات بی‌کیفیت با سود زیاد نبوده‌ام

  • کد خبر : 7397
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
هیچ‌گاه به دنبال فروش محصولات بی‌کیفیت با سود زیاد نبوده‌ام
صدای خاوران-اگر بخواهیم نشانه‌ای از قدیمی‌ترین عطارباشی کاشمر بگیریم، لازم است سری به بازار خیابان قائم زده و سراغ از «حاج عباس مختاری‏ترشیزی» بگیریم، مردی که از 40 سال قبل به این حرفه روی آورده است.

اگر بخواهیم نشانه‌ای از قدیمی‌ترین عطارباشی کاشمر بگیریم، لازم است سری به بازار خیابان قائم زده و سراغ از «حاج عباس مختاری‏ترشیزی» بگیریم، مردی که از 40 سال قبل به این حرفه روی آورده است.

او این حرفه را از پدرش به ارث برده و در همسایه‏گی صندوق امام‌حسین(ع) از محل فروش گیاهان دارویی به کسب روزی حلال مشغول است، وقتی وارد مغازه‌اش می‌شوی بوی ادویه‌های مختلف مشام را نوازش می‌دهد.

با حاج عباس مختاری‌ترشیزی از معتمدین بازار، مدت کوتاهی را به گفت‌وگو می‌نشینیم، او که نام عطاری‌اش را «نگین» گذاشته است؛ گفت: از حدود40 سال قبل در حوزه گیاهان دارویی، انواع بذر و طب سنتی فعالیت دارم، پدرم چون در این حرفه مشغول بودند به این کار علاقمند شدم.

وی با بیان این‏که اطلاعات کافی از گیاهان دارویی دارد، تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا ضمن ارائه محصول باکیفیت به دست مشتریان، از نظر اقتصادی هم بسیار به‌صرفه باشد.

مختاری که همیشه به سود کم راضی بوده، ضمن مشاوره رایگان توسط یک متخصص از نظر مصرف، نگهداری و…؛ اظهار کرد: سعی شده تمام محصولات گیاهان دارویی از بهترین مناطق ایران با کیفیت مطلوب تهیه و در اختیار مشتریان قرار دهم.

وی بیان کرد: علاوه بر این‏که به دنبال توسعه کار خود با نیروهای مجرب بوده‌ام، به ایجاد اشتغال هم پرداخته به‌طوری‌که اکنون بیش از پنج نفر در کنار من مشغول فعالیت هستند.

مسئول عطاری نگین که از دیگر شهرها و حتی استان‌ها مشتریانی دارد، گفت: چون هیچ‌گاه گیاهان دارویی بی‌کیفیت را نپذیرفته‌ام به همین دلیل آنچه به فروش می‌رسانم از بالاترین سطح کیفیت در نوع خود برخوردار است و این موجب شده مشتریانی از نقاط مختلف داشته باشم.

مختاری مطرح کرد: به‌تمامی همکارانم اعلام نموده‌ام؛ آمادگی هر نوع همکاری برای ارتقای کیفیت این حرفه در کاشمر را دارم، چون معتقدم هرچه کیفیت ارتقاء یابد، مردم، با اعتماد بیشتری نسبت به خرید محصولات گیاهان دارویی مراجعه می‌کنند.

وی با اعلام این‏که از حدود 8 سال قبل عطاری مدرنی راه‌اندازی نموده‌ام و محصولات را به‌صورت داروخانه‌ای به شهروندان ارائه می‌دهم؛ گفت: خوشحالم از این‏که یکی از بهترین عطاری‌های این شهر به لحاظ کیفیت و تنوع خدمات دارم.

 این عطارباشی با انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه به این حرفه گفت: متأسفانه برخی از ورود به این حرفه فقط به فکر سود بیشتر هستند، در صورتی‌که سلامت مردم باید در اولویت باشد.

وی مطرح کرد: افرادی که وارد این حرفه می‌شوند ضمن داشتن علاقه باید از شناخت و تخصص لازم و کافی برخوردار باشند.

مختاری گفت: بسیاری از کسانی که وارد حرفه فروش گیاهان دارویی شده‌اند، اصلاً شناختی از این شغل ندارند، در صورتی‌که گیاهان دارویی 16تا 22 هزار قلم دارد، ضمن این‏که هرکدام تأثیر خاصی بر سلامت و بدن انسان وارد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از گیاهان دارویی که به فروش می‌رسد نه‌تنها مردم بلکه خود صاحب مغازه آن‌ها را نمی‌شناسد به همین دلیل می‌طلبد کسانی که این محصولات را به فروش می‌رسانند و یا می‌خواهند مشاوره‌هایی داشته باشند از اطلاعات کافی برخوردار گردند.

مدیر عطاری نگین بیان کرد: از 150 عطاری فعال در کاشمر، که تعداد زیادی از آنها تخصص لازم و صلاحیت مشاوره به مشتریان را دارند باقی فقط فروشنده هستند، متأسفانه عطاری‌ها هیچ صنفی ندارند و زیرنظر صنف خواروبارفروشان که هیچ شناختی از کار عطاری ندارند، اداره می‌شوند.

وی ضمن توصیه به شهروندان برای این‏که گیاهان دارویی موردنظر خود را از عطاری‌های معتبر تهیه کنند، نوسان قیمت محصولات را یکی از مشکلات پیش رو دانست و اظهار کرد: دلال‌ها عامل اصلی نوسان قیمت در این صنعت هستند، این افراد بدون هیچ‌گونه شناختی فقط محصولات را خریداری کرده، انبار می‌کنند و بعد از مدتی با سود بیشتری محصولات‏شان را به فروش می‌رسانند.

مختاری نبودِ نظارت را عامل اصلی نابسامانی بازار دانست و گفت: علیرغم این‏که به‌تمامی ادارات مرتبط اعتراض کرده‌ایم تا از ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه جلوگیری کنند، اما تاکنون بی‌فایده بوده که می‌طلبد در صنف خواروبار یک فرد متخصص مرتبط با عطاری حضور داشته باشد.

وی با اظهار تأسف از این‏که عطاری‌ها مثل قارچ در سطح شهر می‌رویند، ادامه داد: اگرچه کاشمر از محصولات باکیفیت بسیار بالایی از جمله آبغوره و عسل طبیعی و رب برخوردار است، اما وقتی مسئولان مراجعه می‌کنند اجازه فروش این محصولات را نمی‌دهند و ما را اجبار به تهیه محصولات بی‏کیفیت شرکتی که دارای سیب سلامت باشند، می‏کنند. در صورتی‌که همان‌ها وقتی برای خرید می‌آیند همان آبغوره و عسل طبیعی کاشمر را می‌خواهند و این نشان‌دهنده عدم اطلاعات کافی از محصولات این صنعت است.

مدیر عطاری نگین در پایان از جوانانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند، خواست؛ قبل از ورود حتماً تخصص لازم را کسب کرده و با علم به‌روز وارد شوند، علم و تجربه هر دو باید در کنار هم باشد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7397
  • نویسنده : جواد افتخاری
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.