• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
6
با حضور مسئولین کشوری و استانی؛

همایش توسعه پایدار منطقه ترشیز برگزار شد

  • کد خبر : 543
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
همایش توسعه پایدار منطقه ترشیز برگزار شد
با حضور قائم مقام وزیر علوم، معاونت جهاد دانشگاهی کشور، نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی، فرماندار کاشمر تعدادی از مدیران کل استان خراسان‌رضوی و شمالی، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی شهرستان، همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز در مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد.

قائم مقام وزیر علوم: دبیرخانه دائمی همایش ملی توسعه پایدار در شهرستان تشکیل شود .

“دکتر عبدالرضا باقری” قائم‌مقام وزیر علوم در این همایش با ابراز خرسندی از این‌که مرکز آموزش عالی کاشمر در منطقه‌ای کوچک به موضوع توسعه پایدار پرداخته، گفت: این امر جای تقدیر دارد و نشان می‌دهد آموزش عالی در حال ورود به عرصه‌های اجتماعی است و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور، در خصوص مسائل پیرامون خود و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه توجه خاصی دارد.

باقری با بیان این‌که به رغم وجود نارسایی‌های فراوان اما رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است، اظهار کرد: مراکز آموزش عالی از سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند و حضور تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه بندی‌های جهانی جزء افتخارات کشور است.

قائم مقام وزیر علوم با بیان این‌که اگر می‌خواهیم در راستای توسعه پایدار کاشمر موفق باشیم، پیشنهاد می‌شود؛ دبیرخانه دائمی همایش ملی توسعه پایدار در شهرستان تشکیل و کمیته‌های فنی با حضور مسئولان شهرستان در حوزه‌های مختلف ایجاد گردد؛ عنوان کرد: امروز در دانشگاه‌های بزرگ شاهد اجرای پروژه‌های صنعتی بسیار قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم به همین دلیل باید در راستای رفع مشکلات از توان دانشگاه‌ها بهره گرفت.

وی با اشاره به این‌که رویکرد وزارت علوم تغییر آئین‌نامه‌ها، ضوابط و حرکت به سمت پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است؛ افزود: به توجه به این‌که آموزش عالی در کشور توسعه بی‌رویه‌ای داشته، باید به سمت ساماندهی این مراکز در استان‌ها رفت، نیروهای پراکنده را تجمیع کرد و در راستای ماموریت‌های خاص قرار داد.

باقری عنوان کرد: در این همایش مشخص شد آموزش عالی به جامعه فکر می‌کند و تنها دغدغه تامین نیروی انسانی را ندارد و برای رفع دغدغه‌های مسئولان شهرستان و آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: برای رفع آسیبب‌های اجتماعی باید سراغ راه‌حل‌های علمی رفت و در این خصوص باید حتما دانشگاه وارد عرصه شود.

معاونت جهاد دانشگاهی کشور: مراکز آموزش عالی کاشمر سند آمایش سرزمینی تهیه کنند.

معاونت جهاد دانشگاهی کشور نیز در این همایش طی سخنانی گفت: اگر قرار است مراکز آموزش عالی کاشمر به توسعه پایدار کمک کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را ببینند باید علاوه بر این‌که خود برنامه آمایشی دارند، برای کاشمر نیز سند آمایش سرزمینی بنویسند و آگاه‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان سازی فکری را به طور جدی پیگیری کنند.

“محمدصادق بیجندی” اظهار کرد: در همین راستا در جهاد دانشگاهی آمادگی داریم اگر به ما نقش بدهید، به سهم خودمان در بخش‌های مختلف به خوبی در این منطقه انجام وظیفه کنیم.

وی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، مراکز آموزش‌عالی کاشمر باید در میدان حضور داشته باشند و نقش این مراکز در توسعه پایدار باید نقش علمی، آموزشی، فرهنگی و ارتباطی و اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید افراد کارآفرینی را تربیت کنند که بدانند به دنبال چه هستند و چه هدفی را باید دنبال کنند.

نماینده مردم ترشیز در مجلس: راه توسعه کشور در گرو حضور نخبگان است

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای‌اسلامی نیز با تقدیر از مرکز آموزش عالی کاشمر جهت برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد؛ دانشگاه بتواند جایگاه واقعی خود را بیش از گذشته در کشور پیدا کند.

“بهروز بنیادی” اظهار کرد: هرکجا که نخبگان و فرهیختگان حضور پیدا کردند بدون‏شک مسیر توسعه و سعادت بیش از گذشته و با سرعت بیشتری فراهم شده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مدیران در ارتباط با دانشگاه و پذیرش نظرات اساتید، توفیقات بسیار خوبی داشته‌اند و این ارتباط روز به روز در حال گسترش است.

وی گفت: دانشجویان باید به سمت پایان نامه‌هایی بروند که براساس نیاز و در راستای رفع مشکلات منطقه باشد که در این خصوص جهاد دانشگاهی کاشمر در رفع مشکل آفت پسیل پسته به خوبی ورود کرد و توانست موفقیت‌هایی را کسب کند.

فرماندار کاشمر: مرکز آموزش عالی کاشمر یکی از مراکز مهم علمی در منطقه است

فرماندار کاشمر نیز طی سخنانی در نخستین همایش توسعه پایدار گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر می‌تواند یکی از مراکز مهم علمی و حامی مجموعه حوزه اجرا و مدیران اجرایی منطقه و بستر ساز توسعه پایدار منطقه باشد.

“محمدعلی نبی ‏پور” با تقدیر از ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر که به رغم تمامی مشکلات و کمبودها، توانستند با کمک سایر همکاران با انجام کاری جهادی این همایش را برگزار کنند، ابراز امیدواری کرد: خروجی این همایش برای توسعه منطقه نتیجه بخش باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به ماموریت مرکز آموزش‌عالی کاشمر و پتانسیل علمی آن، در این مجموعه می‌تواند برای توسعه ترشیز و حتی کشور به مسئولان اجرایی کمک کند.

نبی ‏پور عنوان کرد: خوشبختانه مقالات علمی بسیار خوبی برای راهکارهای توسعه منطقه به این همایش ارائه شده و ما هم این آمادگی را داریم که در حوزه اجرایی کردن آنها همکاری و برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از زمان ریاست جدید مرکز آموزش عالی کاشمر تحولات بسیار خوبی در منطقه اتفاق افتاده که رفع مشکل واگذاری زمین دانشگاه، توسعه و گسترش رشته‌ها و … از آن جمله است.

وی در همین خصوص از قائم مقائم وزیر علوم خواست؛ از مرکز آموزش‌عالی این شهرستان حمایت‌های بیشتری داشته و این مرکز را در استفاده و معرفی بیشتر ظرفیت‌ها در حوزه‌هایی که در شهرستان و منطقه قابلیت و پتانسیل دارد یاری نمایند، ما هم از استان پیگیر اعتبارات مورد نیاز بوده و حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

نبی‏ پور عنوان کرد: از مرکز آموزش عالی کاشمر انتظار داریم از نظر تئوریک چالش‌های منطقه را احصاء کرده و با نگاه علمی در راستای رفع مشکلات به مدیران کمک کنند تا بتوانیم بهتر بر مشکلات فائق آئیم و توسعه منطقه روال و سرعت بهتری بگیرد.

فرماندار کاشمر در پایان از برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش و کسانی که مقالات علمی ارائه دادند تقدیر و تشکر کرد و افزود: امیدوارم نتیجه این همایش در مسیر توسعه منطقه راهگشا باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای‌اسلامی: بخش خصوصی، موتور محرکه توسعه است

نماینده ادوار مجلس شورای‌اسلامی نیز در این همایش برگزاری چنین همایش‌هایی را برای توسعه و پیشرفت منطقه به همت مرکز آموزش عالی کاشمر بسیار ارزشمند دانست.

“محمدرضا خباز” گفت: بدون‏شک کسی از جای دیگری برای رفع مشکلات منطقه، نخواهد آمد بلکه این خود مدیران منطقه هستند که باید همت کرده و با اراده برای رفع مشکلات تلاش کنند.

خباز با تاکید حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه، اظهار کرد: شرایط را باید به گونه‌ای فراهم کرد تا سرمایه‌گذاران با فراغ بال این شهر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی دبیرخانه دائمی توسعه پایدار گفت: در این میان باید بخش خصوصی میدان‌دار باشد زیرا اگر مسئولان دولتی بخواهند در رأس کارها شوند و مدام تعیین تکلیف کنند بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در منطقه نخواهد داشت.

در این مراسم هم‌چنین مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی، رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی کشور و مدیرکل هواشناسی خراسان‌شمالی و تعدادی از اساتید دانشگاه‌های بیرجند و فردوسی مشهد به ارائه مقالات خود پرداختند.

مدیر شرکت نوین زعفران: کارآفرینی را از سطوح دانش‌آموزی باید شروع کنیم

مدیر شرکت نوین زعفران نیز در این همایش با بیان این‌که باید تغییر و تحول را از درون خودمان انجام دهیم؛ گفت: کارآفرینی را از سطوح دانش‌آموزی باید شروع کنیم.

“علی شریعتی” با بیان این‌که 22 محور برای کارآفرینی دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند ایده‌های کارآفرینی خود را ارائه تا پروژه‌‌های اقتصادی تهیه شود؛ افزود: برای ارتقای اقتصادی نیاز به دانش روز است که با تهیه بانک جامع با همکاری دانشگاه‌ها، این کار محقق خواهد شد.

نائب رئیس اتحادیه انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر کشور با بیان این‌که ترشیز بزرگ باید برنامه توسعه منطقه داشته باشد؛ با بیان این‌که مدیریت کسب و کار باید سودآوری داشته باشد؛ ابراز کرد: هنوز تولیدات روستایی به صورت مستقیم برندسازی و کد بهداشتی ندارند در صورتی که منطقه کوهسرخ دارای تولیدات مختلفی است ولی واحد فرآوری و برندسازی نشده تا تولیدات محلی برای صادرات و بازار داخلی ارائه شود.

شریعتی اظهار کرد: با توسعه منطقه‌ای فرصت‌های تجاری برای مردم مهیا می‌شود و اگر می‌خواهیم به تغییر و تحول و توسعه برسیم بایستی اهداف بلند و عملکرد متفاوت پایه‌گذاری کنیم که توسعه ارزش‌های روستایی باید شناسایی و معرفی جهانی شود که این امر توسط دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=543
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.