• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
7
رئيس کميسيون سلامت و بهداشت شوراي استان خراسان رضوي خلیل‌آباد:

مردم به نقش‌آفرینی خودشان در پیشرفت خلیل‌آباد باور ندارند

  • کد خبر : 5001
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
مردم به نقش‌آفرینی خودشان در پیشرفت خلیل‌آباد باور ندارند
به نظر دکتر بهشتیان عضو شورای شهر خلیل‌آباد، در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشم‌گیری در راستای آبادانی و پویایی این شهر برداشته شده است، اما...

صدای خاوران- به نظر دکتر بهشتیان عضو شورای شهر خلیل‌آباد، در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشم‌گیری در راستای آبادانی و پویایی این شهر برداشته شده است، اما حرکت در مسیر توسعه خلیل‌آباد در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. فقط باید شهروندان به این باور برسند که در این شهرستان‌ پتانسیل‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و می‌توان از آن‌ها برای رونق کسب‌وکار خود و بقای شهرستان بهره ببرند با این عضو شورای شهر درباره موانع و راه‌کارهای توسعه خلیل‌آباد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که آنچه در پی می‌آید، پرسش‌های ما و پاسخ‌های ایشان است.

*آقای دکتر به‌عنوان اولین سئوال بفرمائید؛ این باور در بین شهروندان خلیل‌آباد ایجاد شده که با شروع به کار شورای جدید و فعالیت مدیریت اجرایی شهر، شاهد پویایی و انجام فعالیت‌های چشم‌گیر در سطح شهر بوده‌ایم، نظرتان در این مورد چیست؟
با شروع شورای پنجم در درون شورا افرادی با سلیقه‌های فکری متفاوت حضور داشتند و این نگاه وجود داشت که صف‌بندی در شورا هست، لذا در ابتدای کار تلاش بر این بود که همدلی در بین اعضای شورا به‌رغم تفاوت سلیقه‌ها و نگاه‌های فکری شکل بگیرد و این مهم‌ترین کار در شش‌ماهه اول کار شورای شهر خلیل‌آباد بود. خوشبختانه این کار انجام گرفت و موفق شدیم، یک همگرایی در شورا به وجود بیاید و این مهم روزبه‌روز بیشتر شد به‌طوری‌که امسال این هم‌گرایی به اوج خود رسیده، اگرچه نقطه نظرات مختلفی در داخل شورا وجود دارد اما سعی کرده‌ایم به بیرون سرایت نکرده و وحدت رویه باشد، زیرا اختلاف موجب تفرقه ‌شده و مانع از برنامه‌ریزی صحیح برای اجرای طرح‌های خوب برای شهر است. طبعاً وقتی اعضای شورا همراه و متحد و یک‌صدا باشند، شهر به سمت پویایی پیش می‌رود. در واقع در ساختار موجود، شورا هیئت‌مدیره و شهردار مدیرعامل است و وقتی شورای‌شهر متحد باشد و شهردار فعالیت کند، پویایی شهر بیشتر نمود می‌یابد و از آغاز به کار شورا هم معتقد بودیم پنج نفر اعضای شورا، به همراه شهردار، شش عضو شورا محسوب می‌شوند و توانسته‌ایم این شعار را تا الان عملیاتی کرده و شورا و شهرداری را با هم هماهنگ نماییم.
* با توجه مواردی که اعلام کردید به مجموعه مدیریت شهری خلیل‌آباد، چه نمره‌ای می‌دهید؟
ما به‌عنوان هیئت‌مدیره، جزئی از شهرداری هستیم و نمره دادن ما نمی‌تواند مصداق باشد ولی از نظر من شهرداری، نمره خوبی دارد؛ گرچه نمی‌توان نمره کاملی داد زیرا نواقصی هم در کار هست، ولی یقین دارم شهروندان هم با توجه به مسیر توسعه‌ای که شهر در این مدت پیش‌گرفته نمره خوبی به شهرداری می‌دهند. به‌ویژه آن‌که با شرایط ویژه‌ای که در کشور حاکم است تحریم و کرونا در فعالیت‌های شهرداری تأثیرگذار بوده است و اگر بخواهیم منصفانه نمره بدهیم، نمره شهرداری قابل‌قبول است.
* از روند توسعه شهر خلیل‌آباد راضی هستید، شورای شهر در این زمینه چه نقشی داشته است؟
اگرچه خلیل‌آباد در سال 82 به شهرستان ارتقاء یافت، اما توسعه آن تقریباً کُند بوده یکی از علل کُندی توسعه این بود که مردم باور به شهرستان شدن خلیل‌آباد نداشته‌اند و نزدیک بودن به شهر کاشمر به این مشکل افزود. و این روند رضایت‌بخش نیست و به نظر من بهتر از این می‌توانست باشد این در حالی است که نزدیکی خلیل‌آباد به کاشمر یک فرصتی برای این شهرستان می‌تواند باشد و یک سری از کارهایی که در کاشمر به‌نوعی قابل انجام نیست می‌توان در خلیل‌آباد شروع کرد. در این راستا شورای شهر، بحث “باغ شهر” را پیگیری کرده تا بافت شهر از بین نرود و کشاورزی که امرار معاش اصلی مردم خلیل‌آباد هست، حفظ شود. ما موضوع توسعه گردشگری را سرلوحه کار قرار داده و می‌خواهیم از وجود آبگرم در خلیل‌آباد و مناطق بکر این شهرستان برای توسعه منطقه کمک بگیریم، از این‌رو کار باغ شهر را با آقای شهردار و دکتر بنیادی نماینده قبلی مردم منطقه در مجلس شورای‌اسلامی و حاج‌آقای نیک‌بین نماینده فعلی که تعلق ‌خاطر خاصی به این شهردارند، پیگیر هستیم و این پیگیری روند توسعه شهر خلیل‌آباد را تندتر می‌کند.
*در حال حاضر به نظر شما مهم‌ترین مشکلات شهر خلیل‌آباد چیست و برای رفع این مشکلات، شورای شهر چه برنامه‌ای دارد؟
یکی از مهم‌ترین مشکلات خلیل‌آباد، این است که مردم به نقش‌آفرینی خودشان در پیشرفت شهر باور ندارند. بسیاری از خلیل‌آبادی‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را در خارج از خلیل‌آباد انجام می‌دهند و معتقدند در این شهر برگشت سرمایه وجود ندارد. هرچند کار کسب‌های موفقی در خلیل‌آباد وجود دارد، چون صاحبان این کسب‌وکارها از پتانسیل‌های این شهر آگاه‌اند. به‌یقین اگر مردم باور کنند؛ بهترین کشمش ایران و جهان در این منطقه تولید می‌شود، زیرساخت‌های خوبی در بخش کشاورزی در منطقه هست. در دامداری و گردشگری هم توانمندی‌هایی وجود دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این شهر، رونق بیشتری در آن ایجاد کرد. شورای‌شهر خلیل‌آباد برای ایجاد این باور برنامه‌هایی دارد؛ در گام اول تلاش داریم به مردم بقبولانیم که ما می‌توانیم بهترین باشیم و در شورا تلاش کرده‌ایم این مسئله را بیشتر بیان کنیم که می‌توان با دست‌های خالی هم کار کرد و ما این را به عینیت رسانده‌ایم به‌طوری‌که در شورای استان بنده از شهرستان کوچک خلیل‌آباد توانستم موفق باشم و در حال حاضر بنده به‌عنوان عضو شورای شهر خلیل‌آباد در شورای عالی کشور حضور دارم؛ که این حضور، می‌تواند برای این شهرستان بسیار مفید باشد. دلیل نمی‌شود چون شهر کوچک و کم‌جمعیت است ما کارهای خودمان را انجام ندهیم؛ بلکه می‌توانیم کارهای بزرگی در همین شهر کوچک را انجام دهیم اگر به خودباوری برسیم. در گذشته خودباوری در میان مدیران اجرایی و بحث‌های بودجه‌ای وجود نداشته، ولی در این دوره مدیران در برنامه‌های توسعه‌ای با ما همکاری داشته‌اند و دلیل این همکاری، تعامل شهرداری و شورا بوده و فرمانداری هم با ما همکاری خوبی داشته و برای رفع مشکلات با سایر ادارات به سمت همکاری و رفع مشکلات حرکت شده است.
* کمیسیون‌های شورا چه فعالیتی داشته‌اند و دستاورد آن‌ها چه بوده است؟
کمیسیون عمران شورای‌شهر، کارهای خوبی انجام داده و عوامل اجرایی همکاری نزدیکی با شورا دارند. یکی از اعضای این کمیسیون که در شهرداری سابقه کار دارد موفق شده این کمیسیون را فعال نگه دارد، اما دیگر کمیسیون‌ها در مرحله تشکیل باقی مانده‌اند زیرا کارهای عقب‌مانده زیادی داشتیم که فرصتی برای فعال کردن کمیسیون‌ها نگذاشته بود، تا دستاوردی داشته باشند؛ جامعیت کار اعضای شورا هم این مهم بود که مشکلات عدیده‌ای که در شهرداری از گذشته‌ها وجود داشت، رفع کنیم. امیدوارم در شورای آینده با راه‌اندازی و فعالیت کمیسیون‌ها، از جوانان به‌عنوان مشاور استفاده شود تا کمیسیون‌ها فعالیت‌های خوبی داشته باشند.
* شهر خلیل‌آباد تا رسیدن به شهر ایده‏آل چه فاصله‌ای دارد و مردم در این زمینه چه وظایفی دارند؟
ما هنوز تا شهر ایده‏آل فاصله داریم. چون در سال‌های گذشته روند توسعه شهر کُند پیش رفته است، اما حرکت خود را شروع کرده‌ایم و با سرعت خوبی در حال حرکت هستیم و امیدوارم با خودباوری مردم و تلاش شهردار و اعضای شورا و پیگیری طرح‌های توسعه‌ای شهر از جمله باغ شهر، رونق صنعت گردشگری در کنار پتانسیل کشاورزی مسیر توسعه شهر با سرعت بیشتری طی شود. باید مردم و سرمایه‌گذاران پای‌کار بیایند. رونق شهر و توسعه آن انجام‌شدنی است، فقط مردم منطقه با سرمایه‌گذاری در شهر خلیل‌آباد می‌توانند خودشان شهر خود را بسازند. کسی از بیرون خلیل‌آباد آن را نمی‌سازد، مردم همین شهر باید به فکر آبادانی و سازندگی باشند، اعضای شورا و مسئولان هم در انجام این مهم همکاری خواهند داشت. باور دارم اگر مردم به خودباوری برسند و سرمایه‌گذاران و پتانسیل‌های خلیل‌آباد را به آن‌ها معرفی کنند، این شهر به‌عنوان قطب گردشگری و سرمایه‌گذاری می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5001
  • نویسنده : غلامحسین دباغ یزدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.