• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
پارس وی دی اس
7

مجلس آینده به سراغ تصمیمات پوپولیستی می‌رود؟

  • کد خبر : 2880
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
مجلس آینده به سراغ تصمیمات پوپولیستی می‌رود؟
مردم باید احساس کنند با رأیی که می‌دهند و انتخابی که می‌کنند در سرنوشت خود تأثیرگذار هستند و می‌توانند مشکلاتی را که در زندگی داشته و یا ایراداتی که نسبت به شیوه مدیریت‌ها دارند، با رأی خود تغییر دهند.

مردم باید احساس کنند با رأیی که می‌دهند و انتخابی که می‌کنند در سرنوشت خود تأثیرگذار هستند و می‌توانند مشکلاتی را که در زندگی داشته و یا ایراداتی که نسبت به شیوه مدیریت‌ها دارند، با رأی خود تغییر دهند. چنین احساسی در انتخابات اخیر نبود و مردم چنین احساسی نداشتند که اگر رأی دهند و نمایندگان موردنظر خودشان را انتخاب کنند در سرنوشت‌شان تأثیر دارد. زیرا عملکرد مجلس به نحوی است که مردم نمی‌توانند به هیچ‌وجه خود را قانع کنند که رأی دادن به نمایندگان برای مجلس می‌تواند سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد. نمونه بسیار ساده آن را در ماجرای تغییر نرخ بنزین مشاهده کردیم که باآنکه این افزایش جزو بدیهیات وظایف مجلس محسوب می‌شد و نمایندگان باید در برنامه‌های بودجه سالیانه درباره آن تصمیم می‌گرفتند، اما مجلس عملاً صِرفاً تماشاچی بود و هیچ نقشی در تصمیم‌گیری نداشت و تصمیم درباره آن به نهادی واگذار شد که جایگاه قانونی‌اش مورد سئوال است.

متأسفانه انتخابات اخیر از ابتدای انقلاب تابه حال، ضعیف‌ترین انتخابات بود. انتخابات فرآیندی است که باید میان نیروها و سلایق مختلف و متنوع موجود در جامعه و کسانی که بتوانند صدای همه مردم در مجلس باشند، صورت گیرد و مردم بتوانند انتخاب کنند. مفهوم واقعی انتخابات در علوم سیاسی همین است ولی متأسفانه ما فاقد چنین مفهومی در انتخابات اخیر بودیم.

مجلس آینده به این دلیل که برخاسته از رقابت میان احزاب، جریانات و تفکرات مختلف نبوده و عملاً فاقد عقبه‌ای تشکیلاتی است، مجلسی ضعیف خواهد بود. البته معتقدم حتی اگر کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب را تأیید می‌کردند، انتخابات بازهم پرشور نمی‌شد. به دلیل تأثیرگذار نبودن مجلس، و از آنجا که مردم مجلس را تأثیرگذار نمی‌بینند، مشارکت پرشور بازهم حاصل نمی‌شد. ولی به هر حال این اولین باری است که آمارهای رسمی مشارکت کمتر از 50 در صد و حدود 42 درصد را نشان می‌دهد که تا به حال سابقه نداشته است. این یک نقطه عطف در انتخابات‌ها است.

در شرایط جدید، اصلاح‌طلبان فرصتی پیدا کرده‌اند تا نسبت به عملکرد گذشته خود بازنگری و نقد داشته باشند و استراتژی خود را تعریف کنند. این کاری ضروری است که آن‌ها باید انجام دهند. ما با این انتخابات وارد دورانی جدید شدیم. لذا اصلاح‌طلبان باید این مسأله را تبیین کنند که در دوران جدید چه رویکردی باید داشته باشند. طبیعتاً حضور اصلاح‌طلبان در مجلس که بخشی از نظام تصمیم‌گیری و مدیریت کشور است، نزدیک به صفر رسیده و با توجه به شرایط سخت خارجی و شرایط نه‌چندان امیدبخش داخلی، اصلاح‌طلبان باید تبیین شرایط جدید را مدنظر قرار دهند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2880
  • نویسنده : محسن میردامادی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.