• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
پارس وی دی اس
4

قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها!

  • کد خبر : 8285
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
قطعات فرسوده بلای جان پمپ‌بنزین‌ها!
صدای خاوران-«به دلیل تحریم‌ها ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین نداریم و فقط قطعات خراب یک جایگاه و توسط شرکت پشتیبان به جایگاه دیگر فرستاده می‌شود. اما قطعه بعد از چند روز مجدد دچار خرابی می‌شود. مشکلاتی که امروز مردم مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه‌ها نیست»، این صحبت‌های یکی از جایگاه‌داران بنزین در کاشمر است که در خصوص علل خرابی نازل‌ها بیان داشته است.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده وقتی به جایگاه‌های پمپ‌بنزین مراجعه می‌کنید با نازل‌های خراب مواجه شوید، موضوعی که باعث نارضایتی مشتریان جایگاه‌ها را فراهم می‌آورد. طی روزهای اخیر گزارش‌های مردمی از مراجعه به برخی جایگاه‌های عرضه سوخت حاکی از مشکلی است که به نظر می‌رسد عمدتاً به دلیل خرابی قطعاتی که طی سالیان اخیر دچار فرسودگی شده‌اند؛ موضوعی که برخی آن را به تحریم‌ها و نبودِ قطعه و برخی به کارت‌های خراب و شکسته مردم ربط می‌دهند.

استفاده از قطعات تعمیری

«به دلیل تحریم‌ها ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین نداریم و فقط قطعات خراب یک جایگاه و توسط شرکت پشتیبان به جایگاه دیگر فرستاده می‌شود. اما قطعه بعد از چند روز مجدد دچار خرابی می‌شود. مشکلاتی که امروز مردم مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه‌ها نیست»، این صحبت‌های یکی از جایگاه‌داران بنزین در کاشمر است که در خصوص علل خرابی نازل‌ها بیان داشته است.

امیر احمدزاده با انتقاد از این‏که قطعاتی که روی دستگاه می‌گذارند همه تعمیری بوده و همیشه در این خصوص معترض بوده‌ایم، اظهار کرد: بر اساس آنچه به ما اعلام کرده‌اند به دلیل وابستگی به سایر کشورها در تأمین قطعه و از سویی تحریم‌های موجود، موجب شده قطعات نو تهیه نشود.

این جایگاه‌دار خاطرنشان کرد: این‏که بعضاً گفته می‌شود برخی نازل‌های درست را از سرویس خارج می‌کنیم اصلاً صحت ندارد، تلاش ما بر خدمات‌دهی سریع‌تر است، بدون‏شک هرچه مردم بیشتر معطل شوند به ضرر خود جایگاه‌دار خواهد بود.

احمدزاده با اشاره به این‏که مدیران شرکت نفت باید تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند، افزود: بر اساس پیگیری‌هایی که داشتم سایر شهرستان‌ها مانند تربت‌حیدریه با مشکل تأمین قطعه مواجه نیستند.

وی در ادامه به دیگر مشکلات جایگاه‌داران اشاره کرد و گفت: با این هزینه‌ها و حقوق‌هایی که پرداخت می‌کنیم اما کارمزدی که می‌گیریم بسیار اندک است.

وی بیان کرد: به‌رغم مشکلاتی که داریم اگر از 25 هزار لیتر بیشتر بنزین بفروشیم از کارمزد جایگاه‌دار کم می‌شود که بارها در این خصوص اعتراض کرده‌ایم.

حجم بسیاری از خرابی‌ها موجب وقفه در تعميرات

اگرچه بخش قابل‌توجهی از مشکلات به دلیل موجود نبودن امکانات و تجهیزات است و اکثراً تعمیر شده و دست چندم هستند،  اما رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر این مشکل را به استفاده از کارت‌های شكسته و حجیم‌شده ارتباط می‌دهد.

علی رضایی در همین خصوص خاطر نشان کرد: ناحيه كاشمر يكي از نواحي چهارگانه شركت ملي پخش فرآورده‌های نفتي منطقه تربت‌حیدریه است كه 3 شهرستان خلیل‌آباد، كوهسرخ و کاشمر را تحت پوشش دارد.

وی با بیان این‏که در اين ناحيه 11 جايگاه عرضه فرآورده نفتي و 6 جايگاه عرضه سوخت سي‏ان‏جي فعال است، عنوان کرد: به‌طور متوسط در 9 ماهه نخست سال 1401 روزانه بیش از 300 هزار لیتر انواع فرآورده نفتی در این ناحیه مصرف‌شده است.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه کاشمر در پاسخ به این سؤال که چرا در بسیاری از روزها، نازل‌های جایگاه‌ها غیرفعال هستند؟ عنوان کرد: کلیه جایگاه‌های عرضه سوخت ناحیه به‌صورت 24 ساعته فعال و خدمت‌رسانی می‌کنند ولی بعضاً استفاده از کارت‌های شكسته و حجیم‌شده سبب آسيب به کارت‌خوان و ایجاد نقص فني تعدادی از نازل‌ها می‌شود.

رضایی تصریح کرد: با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری از موارد و تولیدات خودکفا شده‌ایم و در آینده نزدیک دستاوردهای مرتبط با این مهم اطلاع‌رسانی می‌شود. در حال حاضر اکثر قطعات تولید داخل می‌باشند و با تلاش بی‌وقفه نیروهای متخصص‌ شرکت، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان وابستگی به سایر کشورها نداریم

وی در ادامه به مجاز بودن فعالیت جایگاه‌های پمپ‌بنزین در مناطق مسکونی اشاره کرد و گفت: با عنايت به اهميت سهولت دسترسي و ارائه خدمات در دسترس به هم‌وطنان عزيز، احداث مجاری عرضه سوخت با اخذ نظر و استعلام از دستگاه‌های ذی‌ربط صورت می‌پذیرد و اصل پراكندگي مجاري عرضه به لحاظ پدافند غیرعامل رعايت شده و همچنين رعايت دستورالعمل‌های ايمني از الزاماتی هست که همواره در جلسات آموزشي منطقه مورد تأکید واقع می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: سوخت‌گیری در مجاري عرضه بنزين توسط راننده و در صورت درخواست راننده سوخت‌گیری توسط متصدي جايگاه صورت می‌گیرد اما سوخت‌گیری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی الزاماً با اپراتور است.

در پایان

این‏که امروز در بسیاری از نیازهای داخلی هنوز به دیگر کشورها وابستگی داریم حقیقتی انکارناپذیر است، اما بدون شک اگر دولت‌ها شعارهای خود را در حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان عملی می‌کردند شاید امروز نیازی نبود که برای تهیه یک قطعه در چنین وضعیتی به سر ببریم، بدون‏شک اگر به توان داخلی اعتماد داشته باشیم می‌شود نیاز خود به واردات را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8285
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.