• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
2
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین:

عملکرد مجلس را در مجموع متوسط می‌دانم

  • کد خبر : 7284
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
عملکرد مجلس را در مجموع متوسط می‌دانم
با شروع سومین سال از مجلس سیزدهم و با توجه به شرایط کشور و بررسی برخی مشکلات موجود، «حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین» نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس‌شورای‌اسلامی به سؤالات "آوای‌کاشمر" پاسخ گفت. مشروح پرسش ما و پاسخ‌های ایشان را با هم می‌خوانیم.

به عنوان اولين سئوال، جنابعالي از عملکرد دوساله مجلس چه ارزيابي داريد؟

با سلام و قدرداني از نشريه آواي‌کاشمر، بايد در پاسخ به اين سئوال بگويم عملکرد مجلس را در مجموع متوسط مي‌دانم. البته نماينده‌هايي که از گذشته در مجلس بوده‌اند، اين مجلس را پوياتر، پيگيرتر، جدي‌تر و پرکارتر عنوان مي‌کنند، ولي با توجه به حجم بالاي قوانين زائد و طرح‌ها و لوايحي که در صف انتظار براي صحن علني هستند، همچنين حجم زياد مشکلات مردم، مجلس کارايي لازم را نداشته و موفقيت‌هايي هم که دارد، نمودِ خارجي پيدا نکرده است.

 

تعبير مقام معظم‌رهبري از مجلس انقلابي چه هست؟

مقام معظم‌رهبري در سخنان اخيرشان با نماينده‌ها عنوان کردند؛ «من اصرار دارم اين مجلس انقلابي است»، تعبير درستي هم است، چون مردم به شعارهاي انقلابي و به آدم‌هايي که آرمان‌هاي انقلابي را شعار مي‌دادند، رأي دادند؛ لذا اين مجلس انقلابي است. اما آنچه مقام معظم‌رهبري اعلام کردند؛ مهم انقلابي ماندن است. شاخصه‌هاي انقلابي ماندن از ديدگاه ايشان اين است که انقلابي‌ها آدم‌هاي ساده‌زيست هستند، يعني زندگي قبل و بعد نمايندگي‌شان يکي باشد، عيش و معاش زندگي‌شان يکسان باشد. در اين مورد نمي‌توانم بگويم تمام نماينده‌ها اين شاخصه را دارند، ولي اکثر قابل‌توجهي از نمايندگان شيوه زندگي‌شان تغيير چنداني نسبت به قبل نداشته است. ايشان بر مردمي بودن و گفتگوي صريح با مردم و بيان مشکلات هم تأکيد کردند. يکي ديگر از شاخص‌ها اين‌که مسئوليت رأي‌شان را بپذيرند و شفاف با مردم سخن بگويند.

 

اعتراض اين‌روزهاي مجلسي‌ها به عملکرد برخي از وزرا با آن همه حمايتي که در ابتدا انجام شد در کمتر از يک‌سال نشانه چيست؟

معمولاً در شروع به کار دولت‌ها، 90 درصد وزرا از مجلس رأي اعتماد مي‌گيرند. اين مجلس هم به‌واسطه ارتباط زيادي که با آقاي رئيسي و تيم‏شان داشتند، رأي بالاتري به وزراي‌شان دادند. در آن زمان پيش‌بيني کردم بعد از يک‌سال برخي از نماينده‌ها منتقد جدي دولت مي‌شوند. بالاخره بعضي به دليل مسائل شخصي يا منطقه‌اي و برخي به دليل سياسي‌کاري يا عدم کارآمدي وزرا، منتقد دولت مي‌شوند. اين روزها به دليل عملکرد اشتباه تعدادي از وزرا، نمايندگان با تذکر و طرح سؤال‌هاي مختلف و حتي با طرح استيضاح مشکلات را بيان مي‌کنند. شنيده شده آقاي رئيسي جابجايي برخي از وزرا را خواهند داشت که اگر اين اتفاق نيافتد مجلس از مهر و آبان يک يا دو وزير را در برنامه استيضاح خواهد داشت.

سرانجامِ طرح شفافيت به کجا انجاميد؟

يکي از قول‌هايي که به مردم حوزه انتخابيه‌ام داده بودم، شفافيت بود. از روز اول تقريباً همه رأي‌هاي خودم را منتشر کرده‌ام. معتقدم اگر شفافيت باشد خيلي از اتفاقات فسادآميز نخواهد بود، متأسفانه در دولت آنچه تا به حال شفاف نبوده نحوه واگذاري بودجه‌ها به شرکت‌ها در ترک تشريفات مناقصه و مزايده است که در اين لايحه به اين امر تأکيد شده است. شفافيت مي‌خواهد جلو رانت‌ها را بگيرد و معتقدم در مجلس به تصويب نهايي مي‌رسد.

 

جراحي اقتصادي دولت شوک بدي به مردم وارد کرد، آيا مجلس با اين‌گونه اجرا موافق بود؟

در آخرين ملاقاتم با آقاي رئيس‌جمهور، بيان کردم جراحي اقتصادي که قرار است انجام گيرد، نياز به مقدماتي دارد و بايد از نظر روحي و رواني مردم آماده باشند؛ چرا که اگر چهار يا هفت عنوان از کالاها گران شوند، اين گراني به70 کالا تسرّي پيدا مي‌کند. الان تغيير قيمت در حوزه گندم، جو و نهاده‌هاي دامي انجام گرفته، ولي آن‌قدر بد اجرا شد که تورم فزاينده بيش از60 تا 70 درصد در کشور ايجاد کرده است. راهکار مجلس فقط اجراي کالابرگ بود. با کالابرگ همه مردم برخوردار از اجناس اساسي مي‌شوند؛ ولي متأسفانه نئوليبرال‏ها دولت را هدايت مي‌کنند. آقاي رئيس‌جمهور اگر با اين شيوه جلو برود مثل خيلي از کشورها اتفاق بدي براي ما هم خواهد افتاد، لذا مجلس به موضوع اجرا و آزادسازي ورود پيدا مي‌کند و جلوي دولت را خواهد گرفت. مجلس با آزادسازي و حذف ارز ترجيحي به شرطي که شيوه اجراي آن درست باشد، موافق است نه اين‌که پول را به دست مردم بدهيم، چون ورود پول به خانه مردم بيماري هلندي ايجاد مي‌کند، ارزش پول ملي کاهش مي‌يابد که مجلس با اين امر مخالف است.

 

مجلس براي مسئله برجام چه خواهد کرد؟

در مسئله برجام مفادي از گذشته نوشته ‌شده و خطوط قرمزي که نظام و حاکميت تنظيم کرده را مجلس هم پيگير است؛ مثل تضامين لازم و راستي آزمايي در بازه زماني که مثلاً ما صبح نفت را تحويل دهيم و ظهر پول را تحويل بگيريم و اين مشخص مي‌کند بانک تحريم نيست و اين راستي‌آزمايي بايد انجام بگيرد. اگر در حوزه دارو، کالا و نهاده‌هاي دامي تحريم نيستيم بايد وقتي از بندر لاهه هلند خريد مي‌کنيم و کشتي بارگيري شد، ارز را تأمين و در بندر امام کالا را تحويل و پول را واريز کنيم که اين کار دو تا سه ماه طول مي‌کشد. اين راستي آزمايي است و تمام اين موارد در پيش‌نويس هست ولي طرف‌هاي مقابل قبول نمي‌کنند.

 

مشکل پس تحريم سپاه نيست؟

تحريم‌ها ربطي به موضوع سپاه ندارد. در برجام هدف صنايع دفاعي کشور است. آمريکايي‌ها و اروپايي مي‌گويند ما وقتي در برجام هستيم که شما از صنايع دفاعي‌تان کوتاه بياييد، موضوعات صنايع دفاعي ما مربوط به فقط سپاه و ارتش نيست. لذا نه مجلس و نه مردم کوتاه نمي‌آيند اگر در حوزه دفاعي کوتاه بياييم مثل اوکراين خواهيم شد که روزگاري در صنايع دفاعي خود کوتاه آمد و ‌چنين سرنوشتي پيدا کرد.

 

کشور در کجا بايد خودکفا باشد؟

معتقدم در سه مورد صنايع غذايي، صنايع دفاعي و صنايع دارو و درمان و تجهيزات پزشکي بايد به خودکفايي برسيم، ولي هيچ لزومي ندارد در صنعت موتورسازي و خودروسازي و لباس به خودکفايي برسيم چون کالاي استراتژيک نيست. بايد از صنعت خودرو دست برداريم و بگذاريم خودرو وارد شود. با سياست غلط مي‌خواهيم در صنعت خودروسازي خودکفا شويم در صورتي‌که لزومي ندارد. البته تا وقتي مافياي خودرو و شرکت‌هاي چيني در ايران باشند واردات خودرو هم انجام نمي‌شود، چون اختاپوس خودروسازي ايران که چين باشد، نمي‌گذارد از شرکت کره‌اي خودرو بگيريم. تا وقتي خودروهاي چيني را باقيمت‌هاي نجومي خريداري کنيم، اجازه ورود خودروي ديگري داده نمي‌شود، تا ما تصميم جدي در مورد واردات خودرو نگيريم و کشور به اين باور جدي نرسد نمي‌توانيم مقابله جدي با اين مافيا انجام دهيم. مجلس با واردات خودرو موافق و شوراي نگهبان هم تأييد کرده است، ولي تعداد قابل‌توجهي خودرو وارد نخواهد شد چون چين و لابي‌هاي چيني در صنعت خودرو سازي ايران نخواهند گذاشت اين اتفاق بيافتد.

 

به عنوان يکي از اعضاي کميسيون فرهنگي، نظرتان در مورد فضاي مجازي چيست؟

معتقدم مردم بايد در يک آزادي فرهنگي نه ولنگاري فرهنگي بتوانند تصميم درست بگيرند. در مورد فضاي مجازي کميسيون فرهنگي مدافع عدم محدوديت در فضاي مجازي است و عقيده دارد توييتر و تلگرام بايد آزاد باشد. اکثر اعضاء موافق آزاد بودن با قواعد و قوانين خاص و ساماندهي آن هستند.

 

جنابعالي از حضور وزرايي که به منطقه آمدند، ناراضي بوديد اين سفرها دستاوردي داشته است؟

در سفرهاي هيئت دولت به استان‌ها تيم‌هاي دولت به منطقه مي‌آيند و مصوبات قبل از سفر نوشته مي‌شود که اين روال در همه دولت‌ها است. در سفر اخير هيئت دولت به خراسان نسبت به سفر آقاي عين‌اللهي به منطقه مخالف بودم و دنبال وزير راه بودم، که به خاطر طرح حرم تا حرم در مشهد نتوانستند به منطقه بيايند و جايگزين ايشان وزير بهداشت شد. چند فاکتور غلط باعث شد احساس بدي به ايشان پيدا کنم. آقاي عين‌اللهي ساعت 8 وارد منطقه و ساعت 2 مثل ساعت اداري خارج شدند. دوم در آن روزهاي کاري وزير بهداشت روزه گرفته بود و ضعف بدني و کسلي باعث شد در هيچ جا مشکلات مردم را گوش نکند، از قبل يک‌سخني در ذهنش آماده کرده بود و همان را بيان مي‌کرد به همين دلايل در مجلس طرح استيضاح ايشان را نه به دليل منطقه، به خاطر ناکارآمدي در عرصه‌هاي مختلف کشوري دنبال مي‌کنم. البته همچنان معتقدم آمدن وزرا و مديران کشوري به منطقه خوب است، همانطور که حضور آقاي مدني به منطقه کوهسرخ و کاشمر و شناخت ظرفيت‌هاي اين دو شهرستان باعث شد نسبت به تسهيلات ارزان‌قيمت براي مردم کارگشا باشد و مصوبه 400 ميلياردي مربوط به جاده کاشمر به شادمهر تأييد شود.

اجراي دو بانده شدن محور شادمهر به انابد در چه مرحله‌اي است؟

جاده کاشمر به شادمهر در سه قطعه انجام مي‌شود، قطعه اول تقريباً 75 درصد آن تکميل‌شده است؛ 20 کيلومتر دوم تقريباً از 22 درصد پيشرفت برخوردار است که از تعهدات مناقصه خيلي عقب مي‌باشد. به پيمانکار فشار آورديم و بايد شهريور 1402 اين قطعه را تحويل دهد. قطعه سوم و باقي‌مانده تا سه‌راهي شادمهر نيز مناقصه برگزار شده که 36 شرکت در مناقصه حضور دارند و طي 20 روز آينده پاکت‌ها بازگشايي مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود تا پايان 1403 جاده به اتمام برسد. اعتبارات اين محور به‌گونه‌اي است که هرچه پيمانکار کار کند، پول تزريق مي‌شود، به‌شرط اين‌که در منطقه پيمانکار اجبار به کار شود.

 

داشتن راه‌آهن و فرودگاه در منطقه امکان‌پذير هست؟

کشيدن ريل راه‌آهن به منطقه شدني است، ولي نه به اين زودي؛ چون دولت‌ها از ايجاد راه‌آهن دنبال منافع ملي هستند نه منطقه‌اي. راه‌آهن در کاشمر منافع ملي ندارد و فقط مردم منطقه براي رفت‌وآمد منتفع مي‌شوند. دنبال هستم در لايحه بودجه براي راه‌آهن رديف بگيرم و بعد از اتمام جاده، راه‌آهن را به منطقه بياوريم. البته براي اين‌که راه‌آهن در منطقه داشته باشيم بايد کارهايي انجام دهيم؛ دنبال راه‌اندازي نيروگاه عظيم 300 تا 500 مگاواتي در منطقه هستيم. کارهايي را انجام داده‌ايم و با مجوز سازمان برنامه‌وبودجه شرکت‌هاي بزرگ نيروگاه‌هايي شروع بکار خواهند کرد؛ اگر مشکل نيروگاه حل شود به دنبال خود، کارخانه‌ها نيز به منطقه مي‌آيند و آن زمان احداث راه‌آهن منافع ملي را به همراه خواهد داشت.

در مورد وضعيت فرودگاه اين منطقه،  بهترين کار خريد فرودگاه خصوصي آقاي کاوياني توسط دولت است که آن را توسعه بدهد و يک فرودگاه کوچک‌ باري و مسافربري راه‌اندازي کند که اين قابليت را به خوبي دارد، پيگير هستم اين‌کار انجام شود.

 

‌ چه کارهاي براي منطقه در دست اقدام داريد؟

اولويت برنامه من کشاورزي و دامپروري است. پيگير ورود بازرگانان و تجار عربي، افغانستاني و پاکستاني به منطقه هستم. دوم موضوع برق منطقه و ايجاد نيروگاه را پيگيرم. متأسفانه جاده خليل‌آباد به بردسکن که 13 سال به طول انجاميده و همچنان به سرانجام نرسيده، ماده 23 و مجوز احداث باند دوم نداشته است. در ارديبهشت1400 متوجه شدم و موافقت 16 نهاد که در کميسيون ماده 23 بايد نظر بدهند را به دست آوردم. در 22 اسفند پارسال ماده 23 جاده خليل‌آباد تا درونه گرفته شد و در بودجه امسال مبلغ 63 ميليارد تومان جداي از مبلغ مصوبه سفر رئيس‌جمهور به استان ديده شده است، ولي متأسفانه چون در اجراي باند دوم حريم باغ‌هاي مسير از بين رفته امکان عقب‌نشيني نيست که يا بايد قانون حريم راه‌ها تغيير يابد، يا شوراي تأمين استان و راهداري کشور مشکل را مرتفع کنند. يکي ديگر از کارهايي که در حال پيگيري مي‌باشد ارتقا و ساماندهي مبلمان شهرها است که از زمان شهردار قبلي تا الان اين‌‎کار در حال انجام است. متأسفانه امکان دارد مرکز آموزش‌عالي کاشمر يکي از زيرمجموعه شهرهاي اطراف بشود که خبر خوبي نيست، پيگيرم اين کار انجام نگيرد. در شهرک صنعتي نيز بودجه 12ميلياردي براي تصفيه‌خانه اختصاص و تا آخر سال به بهره‌برداري خواهد رسيد و مشکل آب مورد نياز شهرک صنعتي برطرف مي‌شود. همچنين با پيگيري انجام شده سند شش‌دانگ کارخانه‌هاي کاشي و زنجيره صالح ثبت‌شده که اتفاق خوبي براي مجموعه‌هاي صنعتي منطقه بوده است. پيگير ايجاد منطقه آزاد اقتصادي به دليل سطح اشتغال بزرگي که در بر مي‌گيرد، هستم که نيازمند انقلاب همه‌جانبه از طرف همه دستگاه‌ها است که در کاشمر راه‌اندازي آن شدني است.

 

براي شهرستان تازه تأسيس کوهسرخ چه اقداماتي در حال انجام است؟

در کوهسرخ يکي از کارها، ارتقاء جاده کاشمر به ريوش، ريوش به نيشابور و  ريوش به تربت‌حيدريه است. همچنين استقلال ادارات و نهادهاي دولتي در آنجا مي‌باشد. ايجاد مبلمان شهري در ريوش، احداث فرهنگ‌سرا و کارخانه‌هاي زودبازه در منطقه و ايجاد حوزه مستقل صنعت و معدن در اين شهرستان به دليل معادن خوبي که دارد از ديگر اقدامات در حال انجام است.

 

به تعبير شما بانک‌ها مثل تانک جلو توليد را گرفته‌اند، چه اقداماتي در اين زمينه جهت کمک به توليدکنندگان انجام داده‌ايد؟

در کشور کمتر کسي زورش به بانک‌ها مي‌رسد. بانک‌ها عامل اصلي تورم، فساد، رانت، پول‌شويي و اين‌چنين اتفاقات هستند. گرچه همين بانک در بعضي از جاها وقتي درست عمل مي‌کند عامل اشتغال در کشور است؛ ولي در مجموع بانک‌ها باعث تعطيلي خيلي از کارخانه‌هاي بزرگ همچون روغن فرآيند کاشمر شده‌اند. روزي کارخانه خوراک دام در کوهسرخ بعد از يک‌سال و نيم افتتاح شد به مديرش گفتم اگر بانک قولي که بابت سرمايه در گردش داده، پرداخت نکند مي‌خواهد تو ورشکست شوي و وام 4 ميلياردي که بانک به تو داده روزبه‌روز سودش اضافه شود بعد کم‌کم ملک را تصاحب ‌کند و بلايي که بانک سر روغن فرايند و ديگر کارخانه‌ها آورده، به سر شما هم بياورد. اين سياست نانوشته بانک‌ها براي بالا بردن ثروتشان است. به دليل عدم کمک بانک‌ها و عدم پرداخت سرمايه در گردش به کارخانه‌ها موجب ورشکستي آنها شده‌اند و کارها قفل شده، بانک هم فقط سود خودش را مي‌گيرد. در اين مورد براي کارخانه‌ها و صنعت و معدن بيشترين پيگيري را دارم، تحقيق و تفحص از بانک‌ها را به‌صورت عام تقديم آقاي رئيسي کرده‌ام تا بتوانيم از فساد جلوگيري کنيم.

 

و سئوال آخر در عزل و نصب مديران ادارات دخالت داريد؟

مقام معظم‌رهبري مي‌گويند دخالت نکنيد، خودم هم قائلم دخالتي نداشته باشم؛ اما مردم باور نمي‌کنند چون نماينده‌ها در ريزترين کارها دخالت مي‌کردند. در همين موضوع مدير آموزش‌وپرورش، آقاي فرماندار تصميم گرفتند و معرفي کردند؛ از بنده نظر خواستند و نظرم مثبت بود. نسبت به عزل و نصب نظر قوي نمي‌دهم. در بعضي موارد مخالف جدي بودم ولي انجام شده، نمونه‌اش انتصاب يکي از فرمانداران منطقه که مخالف جدي بودم، ولي انجام گرفت.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7284
  • نویسنده : زهره احمدی
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.