• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
7
به قلم علیرضا افتخاری

شورایی که چراغ امید نیفروخت!

  • کد خبر : 5848
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۲۷
شورایی که چراغ امید نیفروخت!
صدای خاوران-شورای‌ششم در ابتدای کار و در راستای انجام این وظیفه، با یک حرکت که بیشتر به یک نمایش شبیه بود، از عده‌ای در این خصوص دعوت نمود و از آنها برنامه خواست. اما هرچه زمان گذشت مشخص شد، سناریوی انتخاب شهردار با برنامه‌ریزی و طراحی اشخاصی از بیرون با فشار حداکثری و در یک توافق نانوشته قرار است تعیین شود.

شهرداری یک‌ نهاد مهم و تأثیرگذار در اداره امور شهر است و وظیفه آن تنها خدماتی و عمرانی نیست، بلکه زمینه فعالیت آن همه فرآیندها و تعاملات اجتماعی یک شهر را در بر می‌گیرد. از این رو انتخابِ شهردار قوی و توانمند و آگاه به قوانین می‌تواند در مسیر توسعه و تعالی شهر بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. شهردار عهده‌دار یکی از مهمترین مناصب اجرایی در شهر است و هر تصمیم یا استراتژی اجرایی او مستقیماً بر زندگی شهروندان اثرگذار است و می‌تواند محیط زندگی آن‌ها را دست‌خوش تغییرات مختلف کند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای شورای‌شهر پس از آغاز فعالیت این نهاد مدنی، “انتخاب شهردار” است. در واقع انتخاب شهردار طبق بند ۱ ماده ۷۱ قانون وظایف و اختیارات شوراهای‌اسلامی، از وظایف اعضای شوراها است و نمایندگان مردم در پارلمان‌شهری در این خصوص هم حق دارند و هم تکلیف، یعنی همان‌گونه که حق انتخاب شهردار به آنها واگذار شده اگر از انجام این تکلیف قانونی خودداری کنند، با ضمانت اجرای قانونی مواجه می‌شوند.

اما این روزها وضعیت تصمیم‌گیری در شورای جدید و انتخاب شهردار کاشمر از سوی شورائیان با حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن مواجه شده و با ایجاد برخی حساسیت‌ها، همه نگاه‌های مردم این دیار را به خود جذب کرده است.

شورای‌ششم در ابتدای کار و در راستای انجام این وظیفه، با یک حرکت که بیشتر به یک نمایش شبیه بود، از عده‌ای در این خصوص دعوت نمود و از آنها برنامه خواست. اما هرچه زمان گذشت مشخص شد، سناریوی انتخاب شهردار با برنامه‌ریزی و طراحی اشخاصی از بیرون با فشار حداکثری و در یک توافق نانوشته قرار است تعیین شود؛ لذا انتخاب شهردار به تاخیر افتاد و این رویه شورای‌شهر باعث شد تا عمده مطالبه شهروندان در شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی به این موضوع معطوف شود و صد البته سایر مطالبات مهم در خصوص رفاه و آبادانی شهر در حاشیه قرار بگیرد.

در این میان به نظر می‌رسد؛ بزرگ‌ترین اشتباه رئیس شورای‌شهر برگزاری جلسات غیرعلنی شورا بدون هیچ مصوبه‌ای بود که تاکنون از پاسخ‌گویی نسبت به این وضعیت شانه خالی کرده و با وجود گرفتن رای مردم با شعار شفافیت، هیچ شفاف‌سازی در این خصوص که با چه حکمی و بر اساس چه قانونی رسانه‌ها را پشت درهای بسته انتخاب شهردار گذاشته و چرا آنان تاکنون راهی به صحن شورا نداشته‌اند؟ و البته این پرسش هم مطرح است کسانی که در انتخاب شهردار نظرات رسانه‌ها و افراد متخصص شهری را هیچ می‌دانند، آیا امیدی برای شهروندان کاشمر برای ساخته شدن این شهر ـ با وجود مشکلات مبتلا به آن ـ باقی گذاشته‌اند؟

شوراییان باید بدانند گزینه‌هایی که برای انتخاب شهردار این روزها بر آن‌ها تحمیل می‌شود! باید ویژگی‌ها و شرایط اولیه و لازم را داشته باشند و در اولین پارامتر “مدیر” باشند، چرا که توانایی مدیریت یکی از شروط لازم برای انتخاب شهردار است، و از آنجا که شهرداری از اعتبارات دولتی به‌طور مستقیم بهره‌مند نمی‌شود و بخش زیادی از بودجه و درآمد شهرداری از طریق مردم تامین می‌گردد، باید شهردار فکر اقتصادی داشته و بتواند با دستگاه‌های اجرایی ارتباط مناسبی برقرار کند. دانایی، آگاهی، هوشمندی، توانایی، داشتن قابلیت، تخصص، تدین و نگاه درست به مشکلات از سایر ویژگی‌های یک شهردار خوب است. پس ضرورت دارد شورائیان تن به هر خواسته و پیشنهادی در انتخاب شهردار ندهند و گرنه در سایه انتخاب شهردار فاقد توانایی‌های لازم، اعضای شورا باید پاسخ‌گوی مردم و مطالبات آنها باشند. بنابراین مردم از اعضای شورای‌اسلامی شهر توقع دارند، شهر را قربانی زیاده‌خواهی عده‌ای منفعت‌طلب نکرده و بیش از این مردم را در بلاتکلیفی قرار ندهند.

شاید آن روزی که شوراییان با ارائه لیست چند ده‌نفری برای مدیریت شهری، تصمیم به انتخاب داشتند! و مشخص شد تعدادی از این بزرگواران از قوانین انتخاب شهردار اطلاع کافی ندارند، مسئولین نظارتی با ورود به‌موقع خود، نمی‌گذاشتند عده‌ای با برگزاری جلسات شبانه و حضور اجباری اعضای شورا در این محفل، به آنها گزینه مدنظر خود را تحمیل کرده و با لجبازی عده‌ای که گویا آینده سیاسی‌شان را در خطر می‌بینند، بر خر مراد سوار شده و با فشار به شورا گزینه خود را به زور شهردار نمایند، هرچند در اقلیت باشند!

امروز مردم به مدد فضای مجازی از بسیاری اتفاقات شورای‌شهر در پشت درهای بسته باخبرند و می‌دانند؛ دلالان و کاسبان و منفعت‌طلبان و زمین‌خواران و سیاسیون خاص چه نقشه‌هایی برای این شهر کشیده‌اند.

امروز شهروندان کاشمری می‌دانند؛ در انتخاب شهردار کاشمر، رقابت بین دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست بلکه رقابت و دعوای درون جناحی بین عناصر ذی‌نفوذِ یک جریان سیاسی است که انگار در محاسبات و گزینش اولیه لیست انتخاباتی خود با مشکل روبرو شده و گمان نمی‌کردند؛ با آن همه رد و تأیید صلاحیت‌های پرسئوال، با مشکل روبرو شوند! از قرار معلوم مهره‌ چینی افرادی مطیع در شورا، انگار درست از کار در نیامده و عزیزان مجبورند هر لحظه فشارها را زیاد کنند!

امید است حال که با ورود استانداری و شکایت چهارعضو شورای‌شهر قرار به تشکیل جلسه فوق‌العاده است، انتخاب شهردار کاشمر با پرهیز از سیاست‌زدگی و منفعت‌طلبی برخی افراد به ایستگاه آخر برسد و منتخبین مردم در شورای‌شهر، خود بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از فشارهای بیرونی تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند، تا کلیدار شهر زودتر انتخاب شود و امور جاری مدیریت شهری به روال مناسب برگردد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5848
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.