• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
6
یک پژوهشگر حفاظت خاک:

روزانه ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب شهرک صنعتی بدون تصفیه وارد سفره آب زیرزمینی می‌شود

  • کد خبر : 9524
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۳۵
روزانه ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب شهرک صنعتی بدون تصفیه وارد سفره آب زیرزمینی می‌شود
صدای خاوران-این استاد دانشگاه نخاله‌ها را یکی دیگر از منابع مهم آلاینده خاک در منطقه کاشمر ذکر کرد و گفت: نخاله‌های ساختمانی به دلیل داشتن آهک، سیمان و گچ اگر در یک زمین کشاورزی و یا خاک قابل‌استفاده باقی بمانند به‌مرور زمان سبب بی‌کیفیتی و غیرقابل کشت کردن آن زمین خواهند شد. وی تصریح کرد: بر اساس یک برآورد فقط در ضلع شمال غرب کاشمر که کانون توسعه شهر محسوب می‌شود در ۲۶ لکه بزرگ، بیش از نیم میلیون مترمکعب نخاله ساختمانی انباشت و رهاسازی شده است.

 یک پژوهشگر حفاظت خاک و توسعه پایدار گفت: لندفیل‌ها یا جایگاه‌های دفن زباله در منطقه کاشمر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده خاک و آب منطقه به شمار می‌روند.

هادی معماریان در گفت‌وگویی اظهار کرد: گودال یا محلی که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شوند در فاصله کمتر از ۹ کیلومتری شهر واقع شده و روزانه میزبان بالغ‌بر ۸۰ تن زباله شهری و عفونی است.

وی گفت: در این لندفیل دفن بهداشتی زباله‌ها توسط شهرداری به‌موقع انجام نمی‌شود و گاه زباله‌ها در زباله‌گاه به مدت یک هفته به‌صورت روباز باقی می‌ماند. دفن نکردن زباله‌ها به‌صورت روزانه در مواقع وزش باد و توفان منجر به پراکندگی آن‌ها در سطح زمین‌های اطراف زباله گاه شده و به‌مرور موجب آلودگی خاک می‌شود.

وی همچنین افزود: متأسفانه دفع و جمع‌آوری شیرابه‌ها در لندفیل کاشمر انجام نشده و بخشی از آن به‌مرور وارد آبخوان می‌شود.

این استاد دانشگاه نخاله‌ها را یکی دیگر از منابع مهم آلاینده خاک در منطقه کاشمر ذکر کرد و گفت: نخاله‌های ساختمانی به دلیل داشتن آهک، سیمان و گچ اگر در یک زمین کشاورزی و یا خاک قابل‌استفاده باقی بمانند به‌مرور زمان سبب بی‌کیفیتی و غیرقابل کشت کردن آن زمین خواهند شد.

وی تصریح کرد: بر اساس یک برآورد فقط در ضلع شمال غرب کاشمر که کانون توسعه شهر محسوب می‌شود در ۲۶ لکه بزرگ، بیش از نیم میلیون مترمکعب نخاله ساختمانی انباشت و رهاسازی شده است.

معماریان خاطر نشان کرد: بر اساس شناسایی‌های صورت گرفته ۶ نقطه در سطح شهر کاشمر وجود دارد که نخاله‌های ساختمانی به‌صورت غیرمجاز در آن‌ها تخلیه می‌شود.

این پژوهشگر حفاظت خاک و توسعه پایدار در ادامه با بیان اینکه فاضلاب‌های شهری و صنعتی نیز منابع مهم آلاینده خاک کاشمر محسوب می‌شوند، توضیح داد: هم‌اکنون روزانه بالغ‌بر ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر بدون تصفیه رهاشده و وارد سفره آب زیرزمینی می‌شود.

وی گفت: این فاضلاب‌ها به دلیل آلودگی به فلزات سنگین و مواد شیمیایی به‌شدت موجب آلودگی خاک شده و حتی در یک بازه زمانی نیز قنات روستای فرح‌آباد کاشمر آلوده و غیرقابل‌استفاده شد.

معماریان افزود: به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب، فاضلاب تمامی واحدهای خانگی و خدماتی شهر از طریق چاه جذبی وارد آبخوان شده و به‌مرور زمان موجب آلودگی نیتراته آب زیرزمینی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9524
  • نویسنده : ملیحه آذربهرام
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.