• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
4

رفع مشکلات کشور در سایه به  نتیجه رسیدن مذاکرات

  • کد خبر : 6483
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
رفع مشکلات کشور در سایه به  نتیجه رسیدن مذاکرات
استاندار سابق سمنان، مهم‌ترین اتفاقی که تا پایان سال شاید رخ دهد را موضوع برجام دانست و تصریح کرد: کسانی که تا یک‌سال قبل در زمره منتقدین سرسخت برجام بوده و آن را به یک مُرده متعفن تشبیه می‌کردند و حتی بعد از شهادت شهید سلیمانی می‌گفتند؛ اگر کسی صحبت مذاکره با آمریکا را بکند باید دهانش را خُرد کرد و حتی برخی از آنها برجام را به‌صورت نمادین در داخل مجلس به آتش کشیدند، اکنون خود جزو موافقین سرسخت برجام هستند.

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجلسیان اگر می‌خواستند سالم زندگی کنند، سالم تصمیم بگیرند و رفتار مسالمت‌آمیزی داشته باشند، به دنبال محدودیت فضای مجازی نبودند.

محمدرضا خباز در گفت‌وگویی با آوای‌کاشمر، انتخابات ریاست‌جمهوری1400 را یکی از مهم‌ترین وقایع این سال برشمرد و افزود: تعداد کاندیداهای تأیید شده در انتخابات امسال، از یک طیف خاص سیاسی بودند لذا نه‌تنها رقابت به حداقل رسید، بلکه شاهد کمترین میزان حضور مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودیم.

وی بیان کرد: به دلیل این‌که مردم احساس کردند انتخابات رقابتی نیست و کاندیدای موردنظر از قبل انتخاب ‌شده است؛ لذا این دوره از انتخابات حداقلی برگزار شد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم‏چنین تصریح کرد: هرچند انتخابات به‌صورت حداقلی برگزار شد، اما لااقل انتظار بود دولت افرادی برای کابینه بر اساس توانمندی، تجربه، تخصص و تعهد انتخاب کند؛ اما کسانی انتخاب شدند که بیشتر در ستادهای انتخاباتی فعالیت داشتند.

وی مطرح کرد: این وضعیت، دورنمای خوبی برای کشور ترسیم نمی‌کند و نمی‌شود به رفع مشکلات دل‌خوش بود. متأسفانه کسانی که مسئولیت پُست‌های حساس و سرنوشت‌ساز را برعهده گرفته‌اند، توانِ رفع مشکلات کشور را ندارند.

این نماینده ادوار مجلس گفت: اکنون به‌رغم این‌که حدود هفت ماه از عمر دولت سپری شده، اما بهبودی در شرایط اقتصادی کشور حاصل نگردیده و این نشان می‌دهد؛ کسانی که به‌عنوان تصمیم‏سازان و تصمیم‏گیران انتخاب شدند، افرادی نیستند که بتوانند مشکلات موجود کشور را رفع کنند.

وی افزود: هرچند صداوسیما و همه نهادهای انتصابی که در خدمت دولت هستند جوّ تبلیغاتی را به‌گونه‌ای ساماندهی می‌کنند که دولت را در طی این مدت موفق جلوه دهند، اما در واقع مردمی که با سخت‌ترین شرایط اقتصادی زندگی می‌کنند و استخوان‌های‏شان زیر بار تورم خُرد می‌شود، بهتر می‌توانند نظر بدهند که آیا در وضع اقتصادی بهبودی حاصل شده یا خیر؟

کسانی که برجام را آتش زدند امروز جز موافقین سرسخت هستند

استاندار سابق سمنان، در ادامه مهم‌ترین اتفاقی که تا پایان سال شاید رخ دهد را موضوع برجام دانست و تصریح کرد: کسانی که تا یک‌سال قبل در زمره منتقدین سرسخت برجام بوده و آن را به یک مُرده متعفن تشبیه می‌کردند و حتی بعد از شهادت شهید سلیمانی می‌گفتند؛ اگر کسی صحبت مذاکره با آمریکا را بکند باید دهانش را خُرد کرد و حتی برخی از آنها برجام را به‌صورت نمادین در داخل مجلس به آتش کشیدند، اکنون خود جزو موافقین سرسخت برجام هستند.

وی عنوان کرد: این‌که این افراد بعد از هشت سال اهمیت برجام را فهمیده‌اند، جای خوشحالی دارد و باید آن را به فال نیک گرفت ولی هنوز هم نگرانیم زیرا الان هم تصمیم نهایی را نمی‌گیرند و گویا نمی‌دانند چه دارد برسرملت می‌آید.

خباز ابراز امیدواری کرد؛ مسئولان مذاکره‌کننده زودتر تصمیم خود را بگیرند و مردم را از این گرفتاری نجات دهند. تردیدی نیست که بدون توجه به ارتباط بین‌المللی با همه دنیا و جلوگیری از فعالیت افراد اختلاس‏گر، اقتصاد ما اصلاح نخواهد شد، البته مبارزه با اختلاس‏گران باید، هم با اختلاس‌گر رقیب و هم اختلاس‌گر رفیق باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر تا پایان امسال، برجام به نتیجه برسد؛ مهم‌ترین موفقیت سال 1400 را باید این مسئله بدانیم. اگرچه به قول یکی از نمایندگان اصولگرا، آنچه اکنون به تصویب می‌رسد، از آنچه در دولت قبل در حال تصویب بود، ضعیف‌تر است.

وی مطرح کرد: متأسفانه به‌جای این‌که آن‌ها متعهد شوند، دارند ایران را متعهد می‌کنند. اگر این‌گونه باشد، نه‌تنها در این هشت‌سال که با برجام مخالفت کردند، کشور ضرر کرد بلکه اکنون هم، با مسائلی موافقت می‌کنند که حتی به‌اندازه هشت سال قبل هم نبوده است.

نقش روسیه در مذاکرات و تحریم‌ها

خباز در ادامه به نقش روسیه در مذاکرات اشاره کرد و گفت: روسیه بر اساس منافع خود کار می‌کند. از ابتدا وجود این کشور برای ما بسیار مضر بوده و سابقه آن‌ها در کشور ایران بسیار بد است.

وی قرارداد ترکمانچای و دیگر قراردادهایی که چند منطقه را از کشور ما جدا نمود، به توپ بستن حرم امام رضا، کمک‌های فراوان به صدام و… را از جمله اقدامات روسیه بر علیه این کشور دانست و افزود: به کسانی که تا این میزان به ایران خیانت کرده‌اند، نباید تا این حد اطمینان کرد.

وی همچنین گفت: روسیه تاکنون لطمات بسیاری را به ما زده است. به‌عنوان مثال، علی‏رغم این‌که ما دومین تولیدکننده گاز هستیم اما اگر روسیه مانع نمی‌شد می‌توانستیم گاز را مستقیم به اروپا منتقل کنیم و اکنون با آن‌ها ارتباط دوستانه‌ای داشتیم. اما روسیه این اجازه را به ما نداد و دورمان زد و خودش انتقال گاز را انجام داد.

این نماینده ادوار مجلس گفت: روسیه به دلیل منافع ملی خودش نه‌تنها علاقه‌ای برای به نتیجه رسیدن برجام ندارد بلکه می‌خواهد ما بدون ارتباط با دیگر کشورها، همچنان با همه نزاع کنیم تا چشم‏مان به دست آن‌ها باشد و از سویی بتوانند از امکانات کشور ما استفاده کنند.

وی افزود: تاکنون به‌تمامی تحریم‌هایی که علیه ما صادرشده، روسیه و چین رأی مثبت داده‌اند درصورتی‌که اگر وتو می‌کردند، به تصویب نمی‌رسید و این میزان در رنج و مضیقه نبودیم.

خباز تأکید کرد: در بروز مشکلات ایران، فقط آمریکا مقصر نیست، آن‌هایی هم که با رأی خود، آمریکا را در رسیدن به اهدافش کمک کردند؛ مقصر هستند.

در این دولت هر کس برای خودش ژنرال است

وی در پاسخ به این سؤال که چرا امروز دولت می‌گوید؛ حاضر است مستقیم با آمریکا مذاکره کند، تصریح کرد: اصولگرایان نمی‌خواستند رفع تحریم‌ها به دست دولت رقیب‏شان انجام شود. آن‌ها می‌گفتند؛ تحریم‌هایی که در یک دولت اصولگرا به وجود آمده اگر توسط دولت معتدل یازدهم و دوازدهم رفع شود برایشان بد است، به همین دلیل به امید این‌که خود در آینده روی کار بیایند و افتخار رفع تحریم‌ها را به نام خود ثبت کنند، این اجازه را در گذشته ندادند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: کسانی که طی یک هفته می‌خواستند مشکل بورس را رفع کنند، امروز اما نه‌تنها موفق نشدند مشکل را رفع کنند بلکه باکمال تأسف شاهد بودیم بورس به قهقرا رفت. این افراد اگر اقتصاد می‌دانستند می‌فهمیدند که طی این مدت نمی‌شود کاری کرد ولی برای جلب نظر مردم حرف‌های بسیاری زدند.

خباز با اظهار تأسف از این‌که شرایط امروز کشور به‌مراتب بدتر از هفت ماه قبل است، عنوان کرد: هرچند رفع مشکلات راه‌حل دارد اما این اعضاء دولت، توان حل مشکلات را ندارند.

وی اظهار کرد: آن‌ها به‌خوبی می‌دانستند؛ حرف‌هایی که در زمان انتخابات می‌زنند علمی نیست و فقط مصرف تبلیغاتی دارد. از طرفی، کسانی که برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی می‌کنند باید دارای انسجام و هماهنگی باشند، ولی متأسفانه هیچ انسجامی در عملکرد تیم اقتصادی دولت نیست، به‌طوری‌که مشاور اقتصادی دولت گفت آذرماه یارانه‌ها افزایش می‌یابد، ولی در ادامه وزیر اقتصاد اعلام کرد هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، با بیان این‌‎که در این دولت هر کس برای خود، ژنرال است، تصریح کرد: در تیم دولت سیزدهم کسی کمتر از ژنرال نداریم که بتواند تا حدودی به نظرات دیگران گوش دهد. تا وقتی تیم اقتصادی دولت هماهنگ نشود نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

مجلسیان اگر می‌خواستند سالم زندگی کنند به دنبال محدودیت فضای مجازی نبودند

وی در ادامه به عملکرد مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: متأسفانه مجلس به‌جای این‌که به وزرای دولت بر اساس شایسته‌سالاری، تخصص، تعهد، تجربه کاری و برنامه افراد آنها رأی اعتماد بدهد، به جناح رأی داد.

خباز در همین خصوص بیان کرد: این نوع انتخاب وزرا موجب شد؛ امروز حامیان و موافقین بی‌دلیل دولت، به مخالفین بی‌دلیل تبدیل شوند به‌طوری‌که بعد از سه ماه حداقل برای استیضاح سه وزیر امضاء جمع نمودند.

وی ادامه داد: مجلسیان به‌جای این‌که پاسخ‌گوی شعارهای انتخاباتی‌شان که رفع مشکلات اقتصادی است باشند، به دنبال طرح‌هایی مانند صیانت از فضای مجازی رفتند در صورتی‌که این صیانت نیست، محدودیت است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: آن‌ها نام محدودیت را “صیانت” گذاشته‌اند و این نوعی اغواگری از سوی مجلسیان است. مجلس یازدهم با مطرح کردن طرح صیانت، جلوی اشتغال میلیون‌ها نفر که از طریق فضای مجازی زندگی خود را اداره می‌کنند؛ می‌گیرد.

خباز با اظهار تأسف از این‌که مجلس با عملکرد بسیار ضعیف و نوع رفتار خود، مردم را نسبت به قوه مقننه بدبین کرد و نشان داد این مجلس به وعده‌هایی که داده نتوانسته عمل کند و تمامی شعارهای‏شان، تنها برای گرفتن رأی از مردم بوده است.

وی مطرح کرد: مجلس یازدهم به عملی کردن یکی از اصلی‌ترین شعارهای خود که به تصویب رساندن طرح “شفافیت” بود عمل نکرد، زیرا اگر به تصویب می‌رسید، دست افراد نابکار رو می‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: اگر طرح شفافیت اجرایی می‌شد، کسانی که می‌خواهند دو دوزه بازی کنند رسوا می‌شدند. به هر حال نمایندگان مجلس یازدهم با شعار شفاف‌سازی روی کار آمدند ولی عملاً طرح محدودیت فضای مجازی را مطرح کردند.

وی گفت: فضای مجازی متخلفین و اختلاس‌گران را به‌خوبی معرفی و رسوا می‌کند اما با اجرای طرح محدودیت، با خیال راحت می‌توانند به تخلفات خود ادامه دهند.

خباز اظهار کرد: این افراد اگر می‌خواستند سالم زندگی کنند، سالم تصمیم بگیرند و رفتار مسالمت‌آمیزی داشته باشند، محدودیت ایجاد نمی‌کردند. آن‌ها شعار آزادی‌خواهی و مقابله با اختلاس‌گران می‌دهند ولی در واقع با آزادی بیان و اندیشه و مقابله با اختلاس‌گران مخالفت می‌کنند.

وی عنوان کرد: بدون شک با محدود کردن فضای مجازی مردم دیگر از تخلفات مجلسیان مطلع نخواهند شد و در بی‌اطلاعی باقی می‏مانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌بینی درباره سال 1401 دارد، گفت: اگر شرایط به همین منوال باشد و برجام احیا نشود؛ وضعیت اقتصادی سال آینده از امسال بدتر خواهد بود و فشارهای بیشتری را مردم باید متحمل شوند ولی اگر مذاکرات به نتیجه برسد و دولت هم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد، تا حدودی مشکلات رفع می‌شود.

وی با بیان این‌که سالیانه 20 میلیارد دلار ضرر تحریم را تحمل می‌کنیم، گفت: اگر تحریم برداشته نشود شرایط بهتری برای سال آینده نخواهیم داشت.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6483
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.