• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
10

رفتارهای خردمندانه دولت و امید به آینده!

  • کد خبر : 5702
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۳
رفتارهای خردمندانه دولت و امید به آینده!
صدای خاوران-کاش مجلس انقلابی هم با ارائه طرح‌هایی علمی و سازنده برای بهبود معیشت مردم چاره‌ای می‌اندیشید و با درک صحیح از نیازهای واقعی مردم به رأس امور باز می‌گشت! مردم شعارهای آن‌ها را فراموش نکرده‌اند ولی چون اکثریت مردم در انتخابشان نقشی نداشته‌اند به عملکرد آن‌ها نیز حساسیتی ندارند!

با نگاهی غیرسیاسی به اتفاقات اخیر کشور می‌توان امیدوار بود که سیاست‌گذاران و تصمیم‏سازان بنا دارند کشور را به ریل توسعه و پیشرفت برگردانند و برای رسیدن به این هدف بدون ترس از شماتت هواداران سوپر انقلابی و یا رقبای سیاسی خود گام‌های مؤثری را برداشته‌اند که نویدبخش روزهای بهتر و امیدوارکننده‌تر است.

دولت بدون توجه به محدودیت‌های دست‌وپا گیر واردات واکسن زمینه ورود آن را فراهم ساخته و با بسیج امکانات کشور به‌سرعت در حال واکسیناسیون گروه‌های هدف است، حال این‌که آیا دولت قبل این‌ها را سفارش داده و یا با یک تلفن رئیس جدید دولت میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شده است، در نتیجه واکسیناسیون مردم تفاوتی نمی‌کند، در فرصت مناسب می‌توان کسانی را که در انجام ‌وظیفه خود به هر دلیلی کوتاهی کرده و هزاران خانواده را داغدار کرده‌اند، رسیدگی و محاکمه کرد. قطعاً در فرصت مناسب، مردم کسانی که با ارائه گزارش‌های غلط به مقامات مسئول مانع ورود واکس شده‌اند را ‌پای میز محاکمه خواهند کشاند، این‌که در این موقعیت بعضی مدعی باشند همه آن محدودیت‌ها برای فلج کردن و زمین‌گیر کردن دولت روحانی بوده به‌جای خود قابل‌پیگیری است و کوتاهی دولت و مسئولانی که با موضع‌گیری‌های منفعلانه و گاه چاپلوسانه نیز به وظیفه خود عمل نکرده‌اند نیز باید موردتوجه جامعه حقوقدان‌های مستقل و عدالت‌خواه قرار گیرد. پس بر همگان است تا به همیاری دولت شتافته تا این امر مهم که با سلامت مردم گره‌خورده است با سرعت تمام و قبل از شروع فصل سرما به‌طور کامل به انجام برسد.

از اتفاقات جالب و تصمیمات خردمندانه دولت بدون توجه به شعارهای مدعیان انقلابی‏گری به‌ویژه برخی نمایندگان تندرو مجلس شورای‌اسلامی، توافق با آژانس انرژی اتمی در خصوص تعویض حافظه‌های دستگاه‌های فیلم‌برداری و ضبط آن‌ها و همچنین ادامه مذاکرات فنی و نهایتاً کسب رضایت آژانس در آستانه برگزاری شورای حکام بود. خدا روشکر همه‌کسانی که توافق تمدید سه‌ماهه قبلی با آژانس را دور زدن قانون و خیانت می‌دانستند اکنون برخی در سکوت مطلق  و برخی نیز که تمدید قبلی را اشتباه محض و در دام افتادن تلقی کرده بودند و آن را به ترور شهید سلیمانی و فخری‏زاده ربط داده بودند با چرخشی متهورانه عنوان داشته‌اند که توافق با آژانس جلو بهانه‌ها را می‌گیرد! و خدا را شکر دیگر نه نگران نفوذ هستند و نه نادیده گرفتن قانون مجلس! البته همان زمان هم نه دولت و نه افکارعمومی برای ادعاهای‌شان ارزشی قائل نشدند و اکنون نیز توجهی به آن‌ها ندارند. این نوع رفتار سیاسی از طرف دولت گرچه عدم توجه به قانون است ولی قانونی که نتواند غاطبه مردم را قانع کند که در راستای منافع کشور است این‌چنین نوشته‌ای نقش بر آب می‌شود و فاقد پشتوانه و حمایت مردم است.

از اقدامات خردمندانه دیگر دولت سیزدهم سفر به تاجیکستان و کمک به ذوب یخ‌های روابط بین دو کشور بود که از هشت‌سال قبل و با دستگیری بابک زنجانی و ارتباط فساد آن با تاجیک‌ها آغاز شد و دو سال بعد رهبر مخالفان آن‌ها که متهم به تروریسم بود  به ایران دعوت شد و مورد مهرورزی قرار گرفت که روابط را تیره‌تر کرد. علاوه بر آن حمله به سفارت عربستان در ایران و محکومیت آن توسط تاجیکستان از عواملی بود که  موجب سردی روابط دو کشور همسایه و هم‌زبان شده بود.  

از عوامل دیگری که قضاوت درباره آن کمی زود است که آیا خردمندانه بوده یا خیر؛ عکس‌العمل نه‌چندان شفاف همراه با همگرایی با طالبان در تسلط آن‌ها بر افغانستان است. این‌که چه اتفاقی افتاده کسانی که در بیست‌سال قبل دیپلمات‌های کشور ما را به شهادت می‌رسانند و با ناامن کردن منطقه ما (خراسان) با گروگان‌گیری و تجاوز و قاچاق موادمخدر بدترین جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند، اکنون توسط هواداران دولت تطهیر می‌شوند؟ از این منظر که دولت وارد یک جنگ نیابتی دیگر در منطقه نشده و در امور داخلی آن‌ها دخالت نکرده است باید تصمیم دولت را خردمندانه دانست، از طرفی نیز باید هوشیار بود که هر دشمنِ دشمن ما نمی‌تواند یک دوستِ مطمئن تلقی شود به‌خصوص که قبلاً دشمنی خود را اثبات کرده باشد.

شاید یکی دیگر از کارهای دولت که به مذاق بعضی خوش آمده، بازدیدهای مثلاً سرزده است. کاری که هرچند محاسن بسیار دارد ولی اگر نتیجه مناسب را در برنداشته باشد، آفات آن به‌مراتب بیشتر خواهد بود این‌که مدیران میانی و یا پایین‌دستی کار خود را به‌درستی انجام ندهند و همانند دوره قاجاریه نیازمند دستورات مستقیم همایونی باشند آفتی است که از مدیریت مدرن امروزی بسیار فاصله دارد! به فرض که مشکل یک یا چند نفر بنا به امر، حل شد؛ به‌جز جنبه تبلیغاتی ثمره‌ای خواهد داشت؟ آیا بهتر نیست زود، سریع و انقلابی اقتصاددان‌ها را به خط کنند و جلو گرانی‌های بی‌رویه و سقوط پول ملی را بگیرند؟ یا با برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نمایندگان مجلس و شورای امنیت چشم‌انداز روشنی از سرانجام برجام را برای مردم و جهانیان مشخص نمایند تا اقتصاد و سرمایه‌گذاری از بلاتکلیفی رهایی یابد؟ اگر چشم‌انداز روشن و خاطر بازار سرمایه جمع باشد افزایش قیمت‌های ارزاق عمومی در یک ماه گذشته چه توجیهی دارد؟ با “باید” باید” گفتن که کار پیش نمی‌رود. آنها دردهایی هست که همه می‌شناسند اکنون زمان تغییر گفتمان به “چرا” و “چگونه” است. یعنی نخبگان علمی و دانشگاهی را محترمانه دعوت نموده و با بررسی چرایی وضع موجود، چگونگی و راهکارهای مناسب علمی را تدوین و برای اجرا ابلاغ کنید.

در خاتمه کاش مجلس انقلابی هم با ارائه طرح‌هایی علمی و سازنده برای بهبود معیشت مردم چاره‌ای می‌اندیشید و با درک صحیح از نیازهای واقعی مردم به رأس امور باز می‌گشت! مردم شعارهای آن‌ها را فراموش نکرده‌اند ولی چون اکثریت مردم در انتخابشان نقشی نداشته‌اند به عملکرد آن‌ها نیز حساسیتی ندارند!

امید است دولت و مجلس و نهادهای امنیتی و نظارتی من‌جمله شورای نگهبان فضای مناسبی را برای حضور همه احزاب سیاسی و گرایش‌های فکری در انتخابات‌های پیش‌‎رو فراهم سازند تا دولت‌ها و وکلای ملت با بالاترین پشتوانه مردمی انتخاب شوند. باید بدانیم که سلاحی قدرتمندتر از حمایت ملت‌ها وجود ندارد، حتی اگر صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی باشیم. 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5702
  • نویسنده : حسین نجاتیان شجاعی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.