• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
11

حال ناخوش پرستاران!

  • کد خبر : 8102
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
حال ناخوش پرستاران!
صدای خاوران-قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله همان مسائلی است که از سال 1386 در مجلس شورای‌اسلامی به تصویب رسید، ولی علی‌رغم تلاش‌های سازمان نظام‌پرستاری تا به امروز هنوز یک‌ریال تعرفه خدمات درمانی به سیستم بهداشت و درمان منطقه ترشیز تعلق نگرفته است.

اگرچه اجرای طرح تحول نظام سلامت به نفع پزشکان بود، اما فشار کاری پرستاران در بیمارستان‌های دولتی بسیار افزایش یافت، از چندین سال قبل صحبت از اجرای تعرفه‌گذاری پرستاران می‌شود اما تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌ها عملی نشده است.

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در همین خصوص به صدای خاوران گفت: کرونا موجب شد سختی کار پرستاران به‌عنوان دومین شغل سخت جهان به‌خوبی درک شود.

مجید رضازاده افزود: به‌رغم این‌که بسیاری از افراد جامعه و حتی کارمندان در این دوران توانستند دورکاری انجام دهند، اما پرستاران حتی در تعطیلات رسمی نمی‌توانند در کنار خانواده حضور داشته و باید بالای سر بیمار باشند.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه مدیریت وزارت بهداشت از رده‌های بالا تا مسئول یک مرکز بهداشت روستایی در اختیار پزشکان است و سایر گروه‌های بهداشت و درمان از جمله پرستاران، نیروهای علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی در حاشیه قرار دارند.

رضازاده تصریح کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله همان مسائلی است که از سال 1386 در مجلس شورای‌اسلامی به تصویب رسید، ولی علی‌رغم تلاش‌های سازمان نظام‌پرستاری تا به امروز هنوز یک‌ریال تعرفه خدمات درمانی به سیستم بهداشت و درمان منطقه ترشیز تعلق نگرفته است.

وی با انتقاد از این‌که بی‌تفاوتی‌ها نسبت به مشکلات موجب شده حال پرستاران خوب نباشد، افزود: این نوع تبعیض‌ها جامعه پرستاری را خسته کرده است، آنچه در خصوص افزایش حقوق و حتی اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دوران کرونا بیان و رسانه‌ای شد وعده‌ای بیش نبود و تاکنون هیچ‌کدام‏شان محقق نشده است.

رضازاده عنوان کرد: طبق آمار سازمان نظام پرستاری کشور به دلیل سختی کار ماهیانه 200 نفر از پرستاران تقاضای مهاجرت به خارج کشور دارند. 

رئیس نظام پرستاری منطقه ترشیز در ادامه افزود: هرچند طی ماه‌های اخیر قانون تغییر وضعیت برای استخدام رسمی فرزندان ایثارگران اجرایی شد ولی هنوز همکاران پرستاری با سوابق زیاد هستند که به‌صورت پیمانی، شرکتی، قراردادی و تبصره‌ای خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق استاندارد جهانی نسبت پرستار به ازای هر تخت 2 و نیم نفر اعلام‌شده که در کشور هم‌اکنون به ازای هر تخت یک پرستار خدمات ارائه می‌دهد و این آمار در کاشمر 1.4 نفر به ازای هر تخت است.

رضازاده با اشاره به این‌که به دلیل بروکراسی‌های اداری که در طرح تحول سلامت وجود دارد بیشتر پرستاران همیشه در حال ثبت پرونده و برگه‌های مختلف هستند، گفت: گاهی همراهان بیماران از برخورد پرستاران گله‌هایی دارند که مُنکر این نوع رفتارها نیستیم، ولی باید مردم درک کنند ساعت 10 شب و یا ساعات خاص وقت ملاقات بیمار نیست.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8102
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.