• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
4

جلوه زشت تبلیغات ناموزون بر منظر شهری

  • کد خبر : 10207
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
جلوه زشت تبلیغات ناموزون بر منظر شهری
صدای خاوران-تبلیغات محیطی در كل ایران مقوله‌ای نوپا است و مطالعه، تحقیق و برنامه‌ای جامع در این خصوص انجام ‌نشده است. در شهرسازی، تابلوهای تبلیغاتی جزئی از مبلمان شهری می‌باشد، اما به این حوزه به نسبت مبلمان شهری اهمیت داده نشده است. در شهرداری به‌عنوان متولی تبلیغات فیزیكی، ارگان یا سازمان خاصی عهده‌دار این مسئولیت نیست، تاكنون مطالعاتی براساس نیاز شهری در خصوص تابلوهای تبلیغاتی انجام‌ نشده و با وجود این‌كه تبلیغات محیطی منبع درآمدی برای شهرداری است، اما به بُعد فرهنگی انسانی آن توجه نشده است. در تبلیغات محیطی سلیقه‌ای رفتار می‌شود و این امر موجب ایجاد چالش برای شهرداری، کانون‌های تبلیغاتی و سایر دستگاه‌های متولی در این زمینه شده است. شهرداری در این حوزه، كار جامعی انجام نداده و اقدام به ساماندهی و تعریف حریم برای تابلوهای شهری نكرده است. تا زمانی كه هماهنگی بین مجموعه شهرداری وجود نداشته باشد تبلیغات محیطی در این شهر ساماندهی نمی‌شود.

 تبلیغات محیطی کاشمر که از الزامات زندگی مدرن شهری محسوب می‌شود سال‌هاست از ناهنجاری‌ها و مشكلاتی که موجب بدجلوه دادن منظر شهری شده رنج می‌برد كه رفع آن نیازمند تدوین طرح جامع است.

تبلیغات محیطی به‌عنوان ابزاری برای انتقال ساده و اثربخش پیام به انبوهی از مخاطبان در حال عبور، علاوه بر تأثیر در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، بستر معرفی كالا و خدمات است، اما آشفتگی در این بازار ضمن كاستن از نقش اطلاع‌رسانی آن موجب سردرگمی مخاطبان و آلودگی فضای بصری شهرها می‌شود.

امروزه در تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی مختلف به‌جای ایفای نقش در انتقال پیام به مخاطبان و فرهنگ‌سازی، به مشكل و معضلی در انضباط شهری تبدیل‌شده و نیاز به ساماندهی دارند.

تبلیغات محیطی، فاقد هارمونی و همراه با آلودگی بصری

تبلیغات محیطی به 2 بعد فیزیكی و محتوایی تقسیم می‌شود كه بعد فیزیكی بر عهده شهرداری و بعد محتوایی بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تبلیغات محیطی در معرض دید عموم قرار دارد و مردم و شهروندان ناگزیر به دیدن آن‌ها هستند.

وضعیت فعلی تبلیغات محیطی در کاشمر با مشكلات زیادی مواجه بوده و با آلودگی بصری مواجه است. در تابلوهای شهری و محیطی این شهر با ناهنجاری مواجه هستیم به‌طوری‌که اندازه، ابعاد و زاویه دید آن‌ها ناهمگون و ناهماهنگ بوده، دارای هارمونی رنگ نبوده و با بافت فرهنگی سنخیت ندارد. متأسفانه تاكنون كار كارشناسی در طراحی، جانمایی و نصب این تابلوها در سطح شهر انجام‌نشده است. شهرداری برای تبلیغات سردر مغازه‌ها، هیچ معیار و اندازه‌ای تعیین نكرده است، و مغازه‌داران تابلوها در اندازه‌ها، ارتفاع و طرح‌های مختلف نصب و موجب آلودگی بصری می‌شوند.

استفاده نكردن از نظرات كارشناسان، صاحب‌نظران، روان‌پزشکان، معماران و شهرسازان در جلسات مربوط به تبلیغات محیطی ـ اگر برگزار ‌شود ـ از سوی متولیان امر موجب شده در این زمینه طرح منسجم و هماهنگی تدوین نشود.

ناهنجاری در تبلیغات محیطی این شهر حاصل عملكرد چندین ساله مسئولان شهری است. هم‌اکنون ده‌ها بلکه صدها تابلوی محیطی و بیلبورد در سطح شهر کاشمر نصب شده و هیچ معیاری برای تعداد نهایی آنها نیست. لذا باید طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی به كمیسیون فرهنگی شورای‌اسلامی ارائه و در این طرح علاوه بر مطالعات و چشم‌انداز، ضوابط تبلیغات محیطی، نصب تابلو از لحاظ مختلف تعریف شده باشد. اجرای درست این طرح به دور از استثناها و سفارش‌ها! و به‌عنوان فصل‌الخطاب می‌تواند به ساماندهی تبلیغات محیطی كمك كند.

تبلیغات شهری، نیاز به یك متولی خاص دارد

تبلیغات محیطی در كل ایران مقوله‌ای نوپا است و مطالعه، تحقیق و برنامه‌ای جامع در این خصوص انجام ‌نشده است. در شهرسازی، تابلوهای تبلیغاتی جزئی از مبلمان شهری می‌باشد، اما به این حوزه به نسبت مبلمان شهری اهمیت داده نشده است.

در شهرداری به‌عنوان متولی تبلیغات فیزیكی، ارگان یا سازمان خاصی عهده‌دار این مسئولیت نیست، تاكنون مطالعاتی براساس نیاز شهری در خصوص تابلوهای تبلیغاتی انجام‌ نشده و با وجود این‌كه تبلیغات محیطی منبع درآمدی برای شهرداری است، اما به بُعد فرهنگی انسانی آن توجه نشده است.

در تبلیغات محیطی سلیقه‌ای رفتار می‌شود و این امر موجب ایجاد چالش برای شهرداری، کانون‌های تبلیغاتی و سایر دستگاه‌های متولی در این زمینه شده است. شهرداری در این حوزه، كار جامعی انجام نداده و اقدام به ساماندهی و تعریف حریم برای تابلوهای شهری نكرده است. تا زمانی كه هماهنگی بین مجموعه شهرداری وجود نداشته باشد تبلیغات محیطی در این شهر ساماندهی نمی‌شود.

نبود متولی خاص و استفاده از داربست!! در گرافیك شهری از مشكلات تبلیغات محیطی در کاشمر است، استفاده از داربست در گرافیك محیطی احتمال بروز حوادث را افزایش می‌دهد.

قرار نیست به خاطر پول، چهره شهر را تخریب و آلوده كرد، بلكه باید برای شادی و شادابی شهروندان تلاش شود و مناطقی را به‌عنوان چشم‌اندازی زیبا برای عكاسی گردشگران انتخاب و رنگ‌آمیزی كرد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10207
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.