• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6

بازار انگور و کشمش در دست دلالان است

  • کد خبر : 5510
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۹
بازار انگور و کشمش در دست دلالان است
صدای خاوران-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: دلالان بازار محصولاتی نظیر انگور و کشمش را در اختیار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: دلالان بازار محصولاتی نظیر انگور و کشمش را در اختیار دارند.

علی ساربان، با بیان این‌که اکثر سود محصولات تولیدی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود در صورتی‌که این سود باید به جیب کشاورز برود، افزود: ورود محصولات کشاورزی به بورس و توسعه صنایع تبدیلی باعث می‌شود سود واقعی محصولات به کشاورز برسد.

وی با تاکید بر این‌که در راستای حذف یا کاهش واسطه‌ها و دلالان برای اولین‌بار در سال ۹۹ کشمش سبز خلیل‌آباد به‌عنوان قطب تولید انگور استان وارد بورس شد، عنوان کرد: کشاورزان بعد از این امر برای اطلاع از ارزش محصول خود، قیمت‌ها را از تابلوی بورس جویا می‌شدند و تأثیر بسیار مطلوبی در منطقی کردن قیمت داشت.

وی با بیان این‌که علی‌رغم این‌که پارسال حدود ۱۰ تن کشمش سبز در بورس بارگذاری شد ولی همین میزان باعث افزایش قیمت محصول گردید و نیازی به ورود دولت نبود، تاکید کرد: واسطه‌ها و دلالان از گذشته‌های دور نقش پررنگی در فروش محصولات بخش کشاورزی داشتند، ولی متأسفانه این افراد ساماندهی نشدند.

ساربان با اشاره به این‌که دلالی در اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد به‌خصوص در محصولاتی که بیشتر برای صادرات به کار برده می‌شوند، اظهار کرد: متأسفانه در طول این ۴ دهه گذشته که بخش کشاورزی توسعه داشته، واسطه‌ها و دلالان نظام‌مند نشدند و هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات نداشتند و گاهاً پیش‌خرید محصولات را انجام داده‌اند و در برخی اوقات مردم هم به وجود آنها عادت کرده‌ا‌ند و آنها را به‌عنوان افراد خدمات‌دهنده معرفی می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات جهادکشاورزی خراسان‌رضوی بر ساماندهی واسطه‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: سهم کشاورز و سهم دلالان یا واسطه‌ها از فروش محصول باید تعریف شده و مشخص باشد و در غیر این‌صورت این موارد به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی با بیان این‌که بورس می‌تواند به نظام‌مند شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند و قطعاً منافع کشاورز نسبت به گذشته بهتر دیده می‌شود، تصریح کرد: صنعت پیشرفته‌ای در حوزه کشمش و انگور که بتواند کیفیت محصول را برای صادرات تأمین کند، نداریم و به‌جای اصرار بر تولید کشمش زرد باید به سمت توسعه واحدهای فراوری حرکت کنیم.

ساربان با اشاره به این‌که توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند باعث واقعی شدن ارزش محصولات کشاورزی به‌خصوص انگور و کشمش شود و سود واقعی محصول به کشاورز برسد؛ اذعان کرد: سرمایه‌گذاران باید در حوزه فراوری محصولات انگور ورود کنند چون بهترین محصولات را می‌توان از انگور تولید کرد.

                                                                                                                                                        

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5510
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.