• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
9

این گوی و این میدان!

  • کد خبر : 5426
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
این گوی و این میدان!
صدای خاوران-با نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم که به مجلس اقلیتی معروف است اثراتِ نداشتنِ پشتوانه مردمی را به‌خوبی می‌توان احساس کرد! حتماً داد و فریادهای نمایندگان و اظهار نظرات تند آن‌ها را پس از افزایش نرخ بنزین به خاطر دارید

انتخابات 1400 هم هرچه بود تمام شد، چه آن را پیروزی بخوانیم یا شکست در عالم واقعیت تفاوتی نمی‌کند، نامزدها به عقد درآمده‌اند و به‌زودی عقدنامه‏های‏شان امضاء می‌شود، والسلام! اما آیا به‌راستی این پایان کار خواهد بود؟ این‌که رسیدن به قدرت با پشتوانه حداقلی چه تأثیری بر عملکرد خواهد داشت؟ گرچه قابل پیش‌بینی است ولی به توانمندی شخصی افراد و نحوه استفاده از منابع و پتانسیل‌های کشور به‌خصوص منابع نیروی انسانی نیز بستگی دارد، اما هر چه باشد کاهش مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها شاید در کوتاه‌مدت به مذاق بعضی خوش بیاید، ولی اثرات مخرب آن در درازمدت انکارناپذیر است. کنار زدن مردم با هر بهانه‌ای حتی اگر دلیل شرعی برای آن بتوان متصور شد منجر به شکل‌گیری نهادهایی ضعیف و فشل خواهد شد که امنیت سیاسی و اجتماعی هر کشوری را به خطر می‌اندازد. پشتیبانی مردم در عرصه جهانی قدرتی دارد که از عهده بمب‌های هسته‌ای نیز ساخته نیست. حضرت امام(ره) در این خصوص در دیدارهایی با مسئولین نسبت به خطر از دست دادن پشتیبانی ملت هشدار می‌دهند: «خطر بزرگ امروز این است ملت از حکومت برگردد؛ دیگران نمی‌توانند ملت را برگردانند، آمریکا هم نمی‌تواند… شما گمان نکنید قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان و پشتیبانی ملت شما را نگه داشته است. اگر این پشتوانه از بین برود همه ما از بین خواهیم رفت». (به نقل از تابناک 3/10/98).  هم‏چنین در  وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی، ص ۵۴  می‌فرمایند: «باید همه خدمتگزار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای‌نخواسته گاهی موجب غضب الهی می‌شود، همۀ شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستم‏شاهی از کشور و ذخایر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها کنار گذاشته می‌شوید.»

با نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم که به مجلس اقلیتی معروف است اثراتِ نداشتنِ پشتوانه مردمی را به‌خوبی می‌توان احساس کرد! حتماً داد و فریادهای نمایندگان و اظهار نظرات تند آن‌ها را پس از افزایش نرخ بنزین به خاطر دارید! مثلاً طرح سه فوریتی به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی که با بیش از 60 امضا تحویل هیئت ریسه مجلس شد و یا نهضت استیضاح وزرای دولت روحانی در سال پایانی! واقعاً به کجا انجامید؟ چرا هنوز سه ماه از سال مالی دولت نگذشته مجلس نگران کسر بودجه شدید دولت در امسال است؟ توجیه نمایندگان از افزایش بودجه ارسالی دولت توسط مجلس و دست‌کاری ردیف‌های آن حتی پس از تصویب در صحن چیست؟ آیا وقت آن نیست که دستاوردهای ملموس خود را غیر از شعار و سخنرانی برای مردم بیان کنند؟ هرچند قریب هشتاد درصد مردمی که به نمایندگان رأی نداده‌اند توقع کار و پاسخی هم از آن‌ها ندارند. آن‌ها فقط می‌توانند خوشحال باشند با حذف رقیبان در یک رقابت نابرابر پیروز شده‌اند! و دیگر هیچ!! کسانی که داعیه مبارزه با رانت و فساد را داشتند خیلی زود ساکت شدند! حتی حاضر نشدن صحت‌وسقم سخنان امثال میرسلیم که از نیروهای شناخته شده خودشان بود را فقط پیگیری کنند! چه رسد به پزشکیان اصلاح‌طلب که حاضر بود گردنش را برای حرف‌هایی که می‌زد گرو بگذارد!

کسانی که با شعار گشایش معیشت می‌خواستند به‌سرعت مشکلات معیشتی را برطرف کنند حالا عدم همکاری دولت را مانع اصلی عدم توفیق می‌دانند! کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مدعی است که: “مجلس یازدهم در شرایطی شکل گرفت که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و از جمله خواسته‌های مردم بهبود شرایط اقتصادی به‌ویژه رفع مشکلات معیشتی اقشار ضعیف جامعه بود که با توجه به این موضوع مجلس اقدامات قانونی را برای ساماندهی، تأمین و توزیع مایحتاج قرار داد و در کنار آن ساختار بودجه 1400 را به نفع مردم اصلاح کرد، اما متأسفانه دولت در بسیاری از موارد با قوه مقننه همراهی نکرد (خانه ملت 19/3/1400) و یا رئیس کمیسیون قضایی و حقوق مجلس یازدهم برای خلاصی از این تنگنا آدرس می‌دهند که: “اصل موضوع رفع مشکلات معیشتی را باید در جای دیگر جستجو کرد و مردم باید بدانند که تماماً دست مجلس نیست و دولت به‌عنوان مجری اصلی، اقدامات عمده‌ای را باید برای بهبود وضع معیشتی مردم انجام دهد.” (مرکز پژوهش‌های مجلس،23/3/1400)

انتخابات قبلی با پشتوانه ضعیف مردمی منجر به شکل‌گیری مجلسی شد که جای خالی نمایندگانی متخصص و جسور در آن به‌خوبی احساس می‌شود. انتخابات اخیر نیز در سطح ریاست‌جمهوری با فراهم نشدن زمینه حضور بسیاری از افراد شایسته و قوی منتج به انتخابی شد که گرچه مطلوب قاطبه مردم نبود ولی توانست ظاهر جمهوریت نظام را حفظ کند هرچند باید به‌صورت جدی نگران آینده و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی آن بود. هر نظامی به رهبرانی مردمی در کنار اقتدار رهبر سیاسی خود برای روزهای سخت محتاج است و تهی کردن جامعه از این رهبران که می‌توانند از اقشار سیاسی، ملی و مذهبی و حتی ورزشی و هنری باشند در روزهایی که نیاز به پشتیبانی و بسیج مردمی باشد حاکمیت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حال که نتایج انتخابات سال‌های اخیر مهندسی شده یا غیرمهندسی شده، با مشارکت حداقلی یا حداکثری، انتخابی یا انتصابی، منجر به شکل‌گیری مجلس و دولتی یک‏دست شده است و حتی پارلمان‌های محلی نیز با همان شکل در اختیار جناح حاکم قرار گرفته است کار برای اصل نظام سخت‌تر خواهد شد چه بخواهند و چه نخواهند عملکرد دولت و مجلس و شوراهای‌اسلامی و شهرداری‌ها که از پشتوانه نظامی و امنیتی کامل و در رأس همه از حمایت رهبری نظام برخوردار هستند توسط مردم رصد می‌شود، دیگر هیچ بهانه‌ای برای بر زمین ماندن مشکلات مردم به‌خصوص معیشت آن‌ها از هیچ‌کس پذیرفته نیست! حضراتی که بر اریکه قدرت سوار شده‌اید، اکنون با خیال راحت می‌توانید برجام را آتش زده یا آن را به هر شکلی که می‌خواهید به تصویب برسانید! می‌توانید به‌جای بیست دقیقه چند سال در مجلس انقلابی رو مفاد آن بحث کنید! می‌توانید برایش تضمین کتبی بگیرید! می‌توانیدfatf  را هم‏چنان معطل نگاه دارید یا به‌سرعت به آن به پیوندید! می‌توانید به‌جای بالا رفتن از سفارت انگلستان و عربستان عوامل‌تان را بفرستید تا از دیوار هر سفارتخانه‌ای بالا روند و آن را به آتش بکشند! یا با حمایت صددرصدی نهادی‌هایی که در اختیار دارید با همه کشورهای جهان حتی آمریکا وارد مذاکره مستقیم و بدون قید و شرط شوید! اختیار با شماست! این گوی و این میدان مردم بی‌صبرانه منتظرند کمی از فشارهای اقتصادی و فسادهای اجتماعی کاسته شود مگر بتوانند کمی نفس بکشند! مشکل مردم دیگر از فیلترینگ و آزادی حجاب و بیان گذشته است! کمی به گزارش‌های بولتن‌های محرمانه مراکز تحت امرتان نگاه کنید تا بفهمید طلاق و فساد، فقر، اعتیاد، قاچاق کالا و موادمخدر، بیکاری و جرم و جنایت با مردم چه کرده است! زیاد از این یکدست شدن حاکمیت خوشحال نباشید! دیگر نمی‌توانید ادعا کنید که نگذاشتن کار کنیم! این کشور با تمام امکاناتش به‌علاوه نیروهای وفادار نظام از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق و سوریه و لبنان و غزه و فلسطین حتی آفریقا و آمریکای شمالی در اختیارتان، شاخ هر ابرقدرتی را می‌توانید بشکنید اصلاً می‌توانید دیپلماسی را تعطیل کنید و هرچه هست را به میدان آورید! اختیار با شماست! ولی بدانید که مردم برخلاف توقع‏تان ده سال صبر نخواهند کرد آن‌ها روزانه عملکرد شما را زیر نظر دارند و به‌موقع از شما پاسخ خواهند خواست! فقط محض رضای خدا نیروهایی که با این زحمت و با هزینه کردن آبروی نظام به کرسی می‌نشانید پس از تاریخ مصرف‏شان با برچسب منحرف و اصلاح‌طلب بین مردم رها نکنید! حال این گوی و این میدان!! 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5426
  • نویسنده : حسین نجاتیان شجاعی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.