• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6
به قلم لیلا قرایی ترشیزی

از آمارهای غلط آقای رئیسی تا ناقوس مرگ مجلس

  • کد خبر : 8326
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
از آمارهای غلط آقای رئیسی تا ناقوس مرگ مجلس
صدای خاوران-در این اوضاع، بودجه سال ۱۴۰۲ هم پیش از ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و این یعنی قانونی بدون توجه به قانون مادر و بالادستی اجرایی خواهد شد! بدین ترتیب مجلس با پذیرش این بودجه از سوی دولت انتقادات فراوانی را به جان خرید. جالب این‌که همین مجلس انقلابی در حال تصویب قانونی است که هر کسی هر نظری مخالف حاکمیت بدهد ١٠ الی ١۵ سال زندان برود! که به گمانم کره شمالی هم این طور نیست.

از آمارهای غلط آقای رئیسی تا ناقوس مرگ مجلس

در این هشت‌روز هفته از مدیریت انقلابی و جهادی مسئولین همین‌قدر بگویم که پس از زمین لرزه 5.9 ریشتری خوی، حتی شماره حسابی که یک فوتبالیست قدیمی برای کمک به افراد زلزله‌زده خوی در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد، دو ساعت بعد مسدود شد. لذا در این روزهای سرد و دشوار گرانی و تبعیض و ناکارآمدی، قصه پُرغصه بحران در مدیریت بحران همچنان شنیدنی است؛ از این‌رو در مجال اندک این ستون به برخی اتفاقات ریز و درشت در این ملکت گل و بلبل می‌پردازیم؛

مکانیسم ماشه خیلی دور، خیلی نزدیک!!

در این گیر و دار، درست پس از این‌که فردی کلاشینکف در دست، به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله‌ور شد وزارت‌خارجه ایران با برقراری تماس با دستگاه دیپلماسی آذربایجان، برای عدم تبدیل این رخداد به یک بحران دیپلماتیک تلاش کرد، اما باکو هر بار گامی روبه‌جلوتر در مسیر «تنش‌زایی» بر‌داشت و این طوری معلوم شد این روزها ایران از هر سو بدجوری با فشار مواجه است، به طوری‌که خبرهایی از بسته شدن پنجره احیای برجام هم شنیده شد. گویا طرح موسوم به «پلن بی» یا جایگزین برجام در دولت بایدن برای مدیریت پرونده برجام شامل افزایش تصاعدی فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک و ایجاد اجماع منطقه‌ای و غربی علیه ایران مطرح شده که اگرچه فعلا بحث مکانیسم ماشه مطرح نیست، اما در آینده اگر اوضاع متشنج شود، فعال‌سازی این مکانیسم هم دور از انتظار نیست! لذا با توجه به تحولات هفته‌های اخیر، انگار کاخ‌سفید به طور بی‌سروصدا به اجرای طرح جایگزین برجام روی آورده است. هرچند بنا به شواهد و قرائن در دو سال آینده همچنان شانس اندکی برای احیای این توافق دارد، اما بد نیست بدانید؛ قاتل این توافق دوباره به صحنه بازگشته و از آنجا که هرگونه توافق با ایران عامل تشدید اختلافات سیاسی در واشنگتن است، احتمالا بایدن، قید توافق را بزند.

مجلس در”راس” یا “قعر” امور!

در این اوضاع و احوال که بار دیگر رئیس دولت سیزدهم در یک گفتگوی تلویزیونی تا دلتان بخواهد آمارها و اطلاعات غلط داد؛ و البته که در سخنان خود مدعی شد؛ سفره مردم را به دلار گره نمی‌زند و ما انگشت به دهان از این سخن شگفت‌انگیز ماندیم! باخبر شدیم؛ طرح سؤال از رئیس‌دولت دوباره توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح و در حال پیگیری است. این‌که تا چه میزان این طرح به مرحله اجرایی برسد، نامشخص است اما بعید می‌دانم مجلس انقلابی این موضوع را عملیاتی کند زیرا هشت‌ماه پیش هم یکی از نمایندگان‌مجلس از ثبت طرح «عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری» خبر داد و این طرح با امضای طراح و تنها یک نفر نماینده دیگر یعنی دو امضاء ماه‌هاست در سامانه نمایندگان قرار دارد و عدد امضای آن افزایشی نداشته تا اعلام وصول شده و راهی صحن مجلس شود. حالا پس از گذشت این مدت دوباره سؤال از رئیس‌جمهور در شش محور در مجلس مطرح شده و جمعی از نمایندگان می‌خواهند با توجه به «نابسامانی‌های اخیر ارزی» و «عدم اجرای قانون تخصیص کالابرگ الکترونیک پس از تغییر شیوه پرداخت ارز ترجیحی»، رئیسی را به مجلس بکشانند تا در صحن مجلس پاسخ‌گوی آنها باشد. 

در این میان، طی روزهای اخیر با رسانه‌ای شدن مصوبه جدید شورای سران قوا مبنی بر واگذاری گسترده اموال دولتی، شاهد موجی از نگرانی در میان مردم و نخبگان بودیم به طوری‌که یک استاد دانشگاه در پی این رویداد از شنیده شدن صدای ناقوس مرگ مجلس خبر داد و گفت؛ “رکن دموکراسی در همه نظام‌های مردم سالار، مجلس است و تمام نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر باید به آن پاسخگو باشند، اما متاسفانه در جمهوری‌اسلامی به جای این‌که مجلس در جایگاه قدرتمند خود قرار گیرد، آنقدر جایگاه قدرت، نفوذ و اعتبار مجلس کاهش پیدا کرده که عملا کسی برای آن تَره هم خرد نمی‌کند!” در واقع در حال حاضر مراجع مختلفی وجود دارند که با اختیارات خود می‌توانند به جای مجلس قانون‌گذاری کنند، در حالی‌که مسئولیتی در این باره ندارند. از جمله آنها، مجموعه‌ای تحت عنوان سران قواست که قرار نبود مادام‌العمر به جای نهادهای قانونی تصمیم بگیرد اما الان فراتر از آن نهادهای قانونی، قانون‌گذاری می‌کند.

در این اوضاع، بودجه سال ۱۴۰۲ هم پیش از ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و این یعنی قانونی بدون توجه به قانون مادر و بالادستی اجرایی خواهد شد! بدین ترتیب مجلس با پذیرش این بودجه از سوی دولت انتقادات فراوانی را به جان خرید. جالب این‌که همین مجلس انقلابی در حال تصویب قانونی است که هر کسی هر نظری مخالف حاکمیت بدهد ١٠ الی ١۵ سال زندان برود! که به گمانم کره شمالی هم این طور نیست.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8326
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.