• امروز : چهارشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 15 October - 2025
پارس وی دی اس
0

یک‌میلیون تومان تنها سهم پروژه ریلی از اعتبار امسال

  • کد خبر : 12163
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۷
یک‌میلیون تومان تنها سهم پروژه ریلی از اعتبار امسال
صدای خاوران-دیواندری در ادامه به پیش‌بینی جابجایی مسافران نیز اشاره و اظهار کرد: تعداد مسافرانی که بین همین محدوده استان جابجا خواهند شد، حدود ۳۰۱ هزار نفر برآورد می‌شود؛ همچنین برای مسافرانی که از سایر استان‌ها جابجا خواهند شد، پیش‌بینی ما ۴۹۶ هزار نفر است. وی در ادامه در خصوص جزئیات پروژه خط ریلی که از شهرستان مه‌ولات آغاز و با عبور از شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و ششتمد به ایستگاه سبزوار می‌رسد، تصریح کرد: بر اساس طراحی مشاور، برای این خط ۱۰ ایستگاه اصلی و چهار ایستگاه بین‌راهی در نظر گرفته شده است. دیواندری با بیان این‏که این پروژه ۲۸۰ کیلومتری شامل ۵۰ درصد دشت و تپه‌ماهور است، تصریح کرد: برای اجرای هر کیلومتر از این راه‌آهن به اعتباری بیش از ۸۱ میلیارد تومان نیاز داریم.

 

نماینده راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی، گفت: مطالعات پروژه که از ایستگاه مه‌ولات آغاز و از شهرستان‌های کاشمر ـ بردسکن ـ ششتمد عبور کرده و به ایستگاه راه‌آهن سبزوار متصل می‌شود از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و علی‏رغم گذشت ۱۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است.

علیرضا دیواندری، در گفت‌وگویی اظهار کرد: گرچه در مجموع به حدود ۲۱ همت اعتبار برای این پروژه نیاز داریم اما برای سال جاری، تنها یک‌میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که این مبلغ فقط برای حفظ کد پروژه اختصاص یافته و تأمین اعتبار واقعی برای اجرای پروژه هنوز محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری برای سه طرح مهم شامل گرگان ـ بجنورد ـ مشهد، اتصال دوغارون و پروژه مه‌ولات به کاشمر و ادامه آن تا سبزوار، در قانون بودجه اعتبار خاصی پیش‌بینی نشده است.

دیواندری در خصوص توجیه اقتصادی پروژه‌های ریلی بیان کرد: بیشترین توجیه برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه راه‌آهن، موضوع بار است. به‌طورکلی، از نظر مسافری، راه‌آهن توجیه اقتصادی ندارد، اما از نظر ترانزیتی دارای توجیه اقتصادی قابل‌توجهی است.

وی در ادامه تأکید کرد: امسال برای اتصال راه‌آهن سبزوار، بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر و مه‌ولات به راه‌آهن بافق-مشهد به طول ۲۲۰ کیلومتر، اعتبار خاصی در نظر گرفته نشده است. این طرح هنوز مصوب قطعی نشده و نیاز به تزریق اعتبار برای انجام مطالعات تکمیلی دارد.

دیواندری هم‏چنین به توجیه‌پذیری طرح‌های معدنی در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و سبزوار اشاره کرد و افزود: طراحی پروژه از سال ۹۱ آغاز شده و برای توجیه‌پذیری این طرح‌ها، شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها نیز در نظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به بار محوری این خط ریلی گفت: کل باری که برای این خط از شهرستان مه‌ولات آغاز و با عبور از شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و ششتمد به ایستگاه سبزوار متصل می‌شود، حدود ۴۴۶ هزار تن بار منطقه را جذب خواهد کرد. هم‏چنین، بار محوری ترانزیت از سایر شهرستان‌ها به میزان ۲میلیون و ۶۷۷ هزار تن برای سال ۱۴۱۴ پیش‌بینی شده است.

دیواندری در ادامه به پیش‌بینی جابجایی مسافران نیز اشاره و اظهار کرد: تعداد مسافرانی که بین همین محدوده استان جابجا خواهند شد، حدود ۳۰۱ هزار نفر برآورد می‌شود؛ همچنین برای مسافرانی که از سایر استان‌ها جابجا خواهند شد، پیش‌بینی ما ۴۹۶ هزار نفر است.

وی در ادامه در خصوص جزئیات پروژه خط ریلی که از شهرستان مه‌ولات آغاز و با عبور از شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و ششتمد به ایستگاه سبزوار می‌رسد، تصریح کرد: بر اساس طراحی مشاور، برای این خط ۱۰ ایستگاه اصلی و چهار ایستگاه بین‌راهی در نظر گرفته شده است.

دیواندری با بیان این‏که این پروژه ۲۸۰ کیلومتری شامل ۵۰ درصد دشت و تپه‌ماهور است، تصریح کرد: برای اجرای هر کیلومتر از این راه‌آهن به اعتباری بیش از ۸۱ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی افزود: برای تسریع در بهره‌برداری، پیشنهاد می‌شود که پروژه در دو فاز اجرا شود. در فاز اول، حدفاصل ایستگاه‌های نصرآباد، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به طول ۱۰۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و فاز دوم شامل بردسکن، ششتمد و سبزوار به طول ۱۵۷ کیلومتر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=12163
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.