• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
4

بیستمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد

  • کد خبر : 8835
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
بیستمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد
صدای خاوران-مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر این‌که این افراد به‌عنوان قهرمانان تولید باید به سایر کشاورزان معرفی شوند، تصریح کرد: پاپایا، لیموترش، توت فرنگی و... از جمله محصولاتی‌اند که در بستر گلخانه به عمل آمده‌اند. شبان با بیان این‌که طی دو سال بالغ‌بر 32 هزار مترمربع به سطح گلخانه‌های این شهرستان افزوده شده است؛ گفت: این نشان می‌دهد کشاورزان به‌خوبی خشک‌سالی و بی‌آبی را درک کرده‌اند.

بیستمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد

با حضور مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی، فرماندار خلیل‌آباد، نماینده ولی‌فقیه در جهادکشاورزی منطقه ترشیز، جمعی از مسئولان محلی و کشاورزان، بیستمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی در این همایش با تقدیر از تلاش‌های مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خلیل‌آباد گفت: خلیل‌آباد یکی از قطب‌های تولید در خراسان‌رضوی محسوب می‌شود.

احمد نادری افزود: برخی محصولات شهرستان مانند پسته به دلیل صادراتی و ارزآور بودن در جایگاه ویژه‌ای برای دولت قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که در85 درصد باغات خلیل‌آباد انگور کشت می‌شود، می‌طلبد برنامه‌هایی در راستای ارتقای بهره‌وری در این حوزه داشته باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که 11 درصد انگور کشور در این استان تولید می‌شود، افزود: شهرستان خلیل‌آباد رتبه اول سطح و تولید انگور را در خراسان‌رضوی به خود اختصاص داده است.

نادری اظهار کرد: حدود 347 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان‌رضوی و دوازده هزار و330 نفر معادل 3.8 درصد در خلیل‌آباد هستند و این نشان می‌دهد شهرستانی خرده مالکی است.

وی همچنین اظهار کرد: حدود 86.5 درصد ارزش ناخالص تولیدات بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در حوزه باغی، 12.5 درصد در حوزه دامی، کمتر از یک درصد در زراعت و حدود 5 صدم درصد در بخش شیلات می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که عمده ارزش ناخالص بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از محصولات باغی است؛ تصریح کرد: این شهرستان 3.2 درصد ارزش ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که در این حوزه رتبه 12 را دارا می‌باشد.

نادری عنوان کرد: خلیل‌آباد اولین شهرستان در خراسان‌رضوی است که پرورش درختان میوه را در بستر گلخانه انجام داده و این می‌تواند یک الگو برای سایر نقاط باشد، اکثر محصولاتی که امکان پرورش در گلخانه را دارند در این شهرستان کشت شده است.

وی در ادامه با اظهار تأسف از این‌که دو برابر استانداردهای اعلام شده از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم؛ گفت: حدود60 سال قبل سرانه تجدیدپذیر هر نفر ایرانی حدود 7 هزار مترمکعب بوده، ولی در حال حاضر سرانه هر نفر به 1200 مترمکعب یعنی به یک‌ششم کاهش‌یافته است.

نادری با اعلام این‌که افزایش سطح زیرکشت امکان‌پذیر نیست و فقط باید راندمان تولید را افزایش دهیم؛ گفت: متأسفانه در کشور تمامی برنامه‌ها ارشادی و توصیه‌ای هستند، که اگر قرار باشد پایداری را در تولید حفظ کنیم و صادرات و ارزآوری داشته باشیم، راهی جز افزایش عملکرد نداریم.

32 هزار مترمربع به سطح گلخانه‌های خلیل‌آباد اضافه شد

در این همایش مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد گفت: این مراسم تجلیل از کشاورزانی است که با وجود مشکلات فراوان از جمله خشک‌سالی، بی‌آبی و… بیشترین تولید را داشته‌اند.

محمود شبان با بیان این‌که برخی کشاورزان 5 تا 7 برابر بیشتر از میانگین در هکتار تولید دارند، افزود: کشاورزان این شهرستان توانسته‌اند انواع محصولات را در بستر گلخانه کشت کنند.

وی عنوان کرد: اگرچه در بستر گلخانه به‌طور میانگین در هر مترمربع 15تا20 کیلوگرم خیار برداشت می‌شود، اما کشاورزان این شهرستان در هر مترمربع 35 تا40 کیلوگرم برداشت داشته‌اند.

مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر این‌که این افراد به‌عنوان قهرمانان تولید باید به سایر کشاورزان معرفی شوند، تصریح کرد: پاپایا، لیموترش، توت فرنگی و… از جمله محصولاتی‌اند که در بستر گلخانه به عمل آمده‌اند.

شبان با بیان این‌که طی دو سال بالغ‌بر 32 هزار مترمربع به سطح گلخانه‌های این شهرستان افزوده شده است؛ گفت: این نشان می‌دهد کشاورزان به‌خوبی خشک‌سالی و بی‌آبی را درک کرده‌اند.

وی اظهار کرد: 70 درصد هزینه تمام‌شده محصول مربوط به آب است، باید بر بهره‌وری آب ورود کرد.

مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد در ادامه کفت: این همایش‌ها در راستای تشویق کشاورزان برای استفاده از روش‌های نوین در عرصه کشاورزی است تا بتوانند در مصرف آب صرفه‌جویی بالا و همچنین بهره‌وری و تولید را در واحد سطح افزایش دهند.

وی با تأکید بر این‌که آشنایی با کشاورزان پیشرو و استفاده از تجربیات آن‌ها نیز از اهداف دیگر برگزاری این همایش‌هاست، خاطر نشان کرد: 85 درصد مردم این شهرستان، کشاورز هستند و برگزاری این همایش‌ها نیز ضروری است.

کشاورزان سربازان خط مقدم تولید و اقتصاد کشور

مسئول دفتر حوزه نمایندگی جهادکشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در این مراسم گفت: کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی با همه مشکلاتی که با آن‌ها مواجه‌اند تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مروجی نسب با تقدیر از تلاش‌های مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد و همکاران‌شان در برگزاری این همایش باشکوه، افزود: هرچند برخی به دلیل دستوراتی که اجرا کرده‌اند نشاط و شادابی را از کشاورزان گرفته‌اند، اما بنا بر سخن پیامبر عظیم‌الشان اسلام، کشاورزی، دامداری و درختکاری از جمله مشاغلی هستند که نشاط و شادابی را در انسان ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: کشاورزان سربازان خط مقدم تولید و اقتصاد کشور هستند، امیدواریم مسئولان در راستای رفع مشکلات پیش روی کشاورزی بیشتر تلاش کنند تا این قشر از جامعه از برخی تصمیمات کمترین آسیب را ببیند و انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند.

شهرستان خلیل‌آباد 4 نمونه استانی و 23 نمونه شهرستان در امسال داشته است.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8835
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.