• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
4

یک مطالبه جدی؛ کاشمر قابلیت ارتقا به فرمانداری ویژه را دارد

  • کد خبر : 10239
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
یک مطالبه جدی؛ کاشمر قابلیت ارتقا به فرمانداری ویژه را دارد
صدای خاوران-فرمانداری ویژه بدون ایجاد هرگونه بار مالی در شهرستان‌هایی که واجد حداقل سه شرط از شرایط پنج‌گانه (جمعیت بیش از250 هزار نفری شهرستان و بیش از 125 هزار نفری مرکز شهرستان، مسافت بیش از 125 کیلومتر بین مرکز شهرستان و مرکز استان، قدمت بیش از 65 سال از تاسیس فرمانداری شهرستان و مساحت بیش از 5 هزار کیلومتری شهرستان) می‌باشند، به دایر نمودن فرمانداری ویژه اقدام نماید که با اجرای طرح مذکور در هر شهرستان، فرماندار به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان معرفی گشته و سطح مدیران واحدهای اداری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارائی، تعاون کار و رفاه اجتماعی‌، صنعت، معدن و تجارت‌ و اداره اطلاعات به معاون مدیرکل ارتقاء می‌یابد.

بحث «فرمانداری ویژه»، این روزها در بسیاری از استان‌ها به صدر اخبارشان رسیده و شهرستان‌های زیادی برای کسب این عنوان صف کشیده‌اند!

قصد داریم به عنوان شروع یک مطالبه جدی با نگاهی کوتاه به تاریخچه فرمانداری‌ ویژه، دستاوردها و امتیازات آنها را اعلام و سپس به اهمیت تشکیل فرمانداری ویژه در کاشمر بپردازیم. صاحب‌نظران تقسیمات و تشکیلات اداری، علوم‌اجتماعی، رسانه‌ها، مدیران و کارمندان دوایر دولتی استان خراسان‌رضوی و شهرستان کاشمر را به بررسی هزینه فایده این مطالبه دعوت می‌نمائیم.

دولت نهم در پاسخ به درخواست‌های بی‌شمار مناطقی از کشور در جهت ارتقا به استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه‌ای را در خصوص دایر نمودن فرمانداری ویژه در تاریخ 9 مرداد 1386 به تصویب رساند.

این نوع فرمانداری بر اساس قانون بخش عمده‌ای از اختیارات «استانداری» را دارد و تشكیلاتی است كه از فرمانداری عادی وسیع‌تر، توانمندتر، ولی از استانداری كوچكتر و محدودتر است.

از امتیازات فرمانداری ویژه، ارتقای فرماندار به سمت معاون استاندار است و می‌بایست در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و توزیع بودجه و اعتبارات استانی به طور مستقیم دخالت داشته باشد. همچنین ارتقای مدیریت ادارات شهرستان در حد معاونت سازمان استانی از دیگر ثمرات این امر است.

تخصیص مستقیم بودجه از طریق مركز، حل بسیاری از مشكلات شهروندی از طریق ادارات شهرستان بدون مراجعه به مركز استان، اختصاص برخی از امكانات استانی و… از جمله امتیازات فرمانداری ویژه است.

فرمانداری ویژه بدون ایجاد هرگونه بار مالی در شهرستان‌هایی که واجد حداقل سه شرط از شرایط پنج‌گانه (جمعیت بیش از250 هزار نفری شهرستان و بیش از 125 هزار نفری مرکز شهرستان، مسافت بیش از 125 کیلومتر بین مرکز شهرستان و مرکز استان، قدمت بیش از 65 سال از تاسیس فرمانداری شهرستان و مساحت بیش از 5 هزار کیلومتری شهرستان) می‌باشند، به دایر نمودن فرمانداری ویژه اقدام نماید که با اجرای طرح مذکور در هر شهرستان، فرماندار به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان معرفی گشته و سطح مدیران واحدهای اداری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارائی، تعاون کار و رفاه اجتماعی‌، صنعت، معدن و تجارت‌ و اداره اطلاعات به معاون مدیرکل ارتقاء می‌یابد.

در همین رابطه نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان کاشمر با جمعیتی حدود 200 هزار نفر در جنوب‌غربی استان خراسان‌رضوی و در حدود ۲۴۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و پنجمین شهر استان خراسان‌رضوی از نظر جمعیت است که با دارا بودن رتبه اول در بسیاری از تولیدات کشاورزی و حتی طیور و صنعت در استان به عنوان قطب تولید خراسان‌رضوی شناحته‌ می‌شود.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان این‌که کاشمر دارای ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی چشمگیری است و از زیرساخت‌های صنعتی مهمی نیز نیز برخودار است، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل این شهرستان ناهمخوانی ظرفیت‌های موجود با اختیارات اداری فرماندار است، به این معنی که فرمانداری برای شهرستانی با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت کم است و لازم است این فرمانداری به فرمانداری ویژه تبدیل شود.

وی با بیان این‌که اعطای فرمانداری ویژه به شهرستان کاشمر می‌تواند از محدودیت‌ها بکاهد و سبب شکوفا شدن ظرفیت‌های بالفعل این شهرستان باشد، گفت: تبدیل شهرستان کاشمر به فرمانداری ویژه مطالبه مردم، مدیران ادرات است؛ چرا که چندین شاخص مهم، خود دلیل محکمی برای اعطای فرمانداری ویژه به این شهرستان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس‌شورای اسلامی با بیان این‌که تاسیس فرمانداری ویژه هزینه‌ای برای دولت ندارد و تنها اختیارات فرماندار افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: به جد پیگیر این مسئله خواهم بود چرا که تاسیس فرمانداری می‌تواند موجب شکوفایی ظرفیت‌های شهرستان باشد.

***

با توجه به توضیحات فوق، تفویض حکم فرمانداری ویژه برای هر شهرستان بلاشک افزایش چشمگیر خدمات و نهایتا آبادانی منطقه‌ای را به دنبال داشته و بستر لازم برای رفاه همگانی را مهیا خواهد ساخت.

حال در این میان قاطبه‌ی مردم شریف شهرستان کاشمر، خواستار استیفای این حق بلامنازع و مسلم خود توسط نماینده محترم مجلس و سایر کارگزاران اجتماعی هستند، چرا که شرایط لازم در این زمینه را دارد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10239
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.