• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
5
هشت روز هفته

گشت ارشاد را هیچ کاندیدایی گردن نگرفت!

  • کد خبر : 10385
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۴۱
گشت ارشاد را هیچ کاندیدایی گردن نگرفت!
صدای خاوران-در این گیر و دار که گویی کاندیداهای اصولگرا انتقاد از دولت رئیسی خط قرمزشان است، باز هم دست به جان دولت روحانی و آمار و ارقام دولت دوازدهم انداختند و تخریب مجدد حسن روحانی را کلید زدند. این در حالی است که حسن روحانی از صداوسیما فرصت پاسخگویی خواست. فقط خدا کند کاندیداها به‌جای شرکت در مسابقه تظاهر به شرایط حداقلی، بتوانند به مردم ثابت کنند دانایی و توانایی حل مسائل اساسی کشور از جمله رفع تحریم، رشد سرمایه‌گذاری، سالم و رقابتی شدن اقتصاد، حق اینترنت مردم، شفافیت و توازن بودجه، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، تأمین سلامت ارزان، اجرای تام و تمام قانون اساسی، تضمین آزادی‌های مدنی و اعتلا اخلاق در جامعه، را دارند.

در این هشت‌روز هفته که  در کسری از ثانیه، خلق‌ا… در نقطه‌ای خیلی کوچک از این کره خاکی در حال سپری کردن آزمون الهی زلزله بودند و با جان باختن 4 نفر و مصدومیت 116 نفر، ریزش دیوارها و ترک ساختمان‌ها و تداوم نگرانی از برگزاری آزمونی دیگر روز را به شب رساندند، مملکت گل و بلبل‌مان درگیر برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود و البته همگی جوری در حال خودنمایی بودند، گویی همه مشکلات تحریم و ترحیم و سیاست خارجه و داخله، اقتصاد، فساد و فیلتر و… یک شبه با دست کشیدن بر چراغ جادوی عزیزان حل می‌شود اگر انتخاب گردند و پرواز وعده‌های رنگی در آسمانِ انتخابات را یکی پس از دیگری شاهد بودیم که به قدر مجال این ستون، به اتفاقات ریز و درشت پیرامون‌مان می‌پردازیم.

 عقب‌نشینی انتخاباتی

این روزها که رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم رفته‌رفته گرم‌تر می‌شود. کاندیدا‌های وابسته به جریان تندرو، محتاطانه در مورد موضوع «حجاب» که به حوزه فرهنگی ـ اجتماعی مرتبط می‌شد و همین جریان در مواجهه با آن رویکردی سیاسی ـ امنیتی داشتند؛ گشت ارشاد را هیچ‌کدام گردن نگرفتند. به ‌جز پزشکیان که پیش از کاندیداتوری به‌صراحت با طرح صیانت و طرح نور مخالفت کرده و اخیراً آن را طرحی خوانده که مردم را به سمت سیاهی می‌برد، پنج کاندیدای دیگر حتی جمله‌ای در مخالفت با روند غیرقانونی در برخورد با زنان سخنی نگفتند و حالا ما از این‌که این افراد مجبور به حاشا کردن تصمیمات خود شده‌اند خیلی خوشحالیم. هرچند به گفته یک فعال سیاسی «این مسئله نشان می‌دهد، افراد مذکور و همفکران آن‌ها خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند، تصمیماتی می‌گیرند که نه تنها نفعی برای فرهنگ‌سازی و زنان جامعه نداشته که آسیب‌زا هم بوده است.» یک جامعه‌شناس هم ادعا کرد؛ «اگر اکثریت مردم ایران طرفدار گشت ارشاد، حجاب اجباری و طرح نور هستند ـ آن‌گونه که طرفداران سیاست‌های گشت ارشاد و حجاب اجباری ادعا می‌کنند ـ پس نامزد‌های اصولگرا چرا برای افزایش رأی خود آشکارا از گشت ارشاد دفاع نمی‌کنند و آن را گردن نمی‌گیرند؟»

در این گیر و دار که گویی کاندیداهای اصولگرا انتقاد از دولت رئیسی خط قرمزشان است، باز هم دست به جان دولت روحانی و آمار و ارقام دولت دوازدهم انداختند و تخریب مجدد حسن روحانی را کلید زدند. این در حالی است که حسن روحانی از صداوسیما فرصت پاسخگویی خواست. فقط خدا کند کاندیداها به‌جای شرکت در مسابقه تظاهر به شرایط حداقلی، بتوانند به مردم ثابت کنند دانایی و توانایی حل مسائل اساسی کشور از جمله رفع تحریم، رشد سرمایه‌گذاری، سالم و رقابتی شدن اقتصاد، حق اینترنت مردم، شفافیت و توازن بودجه، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، تأمین سلامت ارزان، اجرای تام و تمام قانون اساسی، تضمین آزادی‌های مدنی و اعتلا اخلاق در جامعه، را دارند.

 فساد فوتبالی

این روزها که پرونده فساد در فوتبال هرروز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ شاهد افشاگری جنجالی مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره پرونده فساد در فوتبال بودیم. او مدعی شد این اتفاقات خیلی هم تازه و جدید نیست؛ وقتی برخی داوران دستوری سوت می‌زنند یا رئیس فدراسیون به داور می‌گوید: “بازی را مساوی در بیاور”!. و البته ما انگشت‌به‌دهان ماندیم از ریشه دوانی فساد در همه بخش‌ها و بدین ترتیب یادمان رفت این روزها چقدر تلفیق تورم و مالیات، کمر لایه‌های فرودست را خم کرده است، به‌طوری‌که سقوط دستمزد و صعود مالیات؛ ما را به سمت نمودار‌هایی که به نفع ثروتمندان قد می‌کشند! می‌برد و یادمان می‌اندازد که در سال ۱۴۰۳، سهم مالیات از بودجه و درآمد ریالی دولت از محل مالیات افزایش‌یافته و دولت این صعود بی‌سابقه را یک «دستاورد» در مسیر خودکفایی و بی‌نیازی از درآمد‌های نفتی می‌داند، هرچند این «دستاورد» هزینه‌های زیادی برای طبقات کم‌درآمد و مزد بگیر دارد.

در این اوضاع‌واحوال که کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد، فعالان سیاسی معتقدند؛ هر کس دلش برای خودش و مملکت می‌سوزد، نسبت به حضور در انتخابات و تشکیل یک دولت قدرتمند مسئول است و در این شرایط خیلی فرق دارد که چه کسی رئیس‌جمهور شود؟ پس شاید بهتر باشد با معجزه گفتگو برای فردای فرزندان‌مان و بهتر شدن اوضاع خودمان، دست به انتخاب بزنیم و مسیری مصلحانه را انتخاب کنیم. فقط خدا کند که در اصلاح رویه اداره کشور موثر باشیم.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10385
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.