اما بیمهری به این اثر گویا تمامی ندارد چه وقتی مسئولان بهرغم سالها مکاتبه و شرح قصه غربت آن در اختصاص بودجه برای مرمت و نگهداری خساست به خرج دادهاند و چه آنها که آب انداختن در پیهای این بنا و حرکت با چراغ خاموش برای تخریب آرام آن را زمزمه میکردند و چه مسئولانی که در 365 روز سال یکبار هم به سراغ این بنا و نیاز آن به مرمت نرفتهاند.
اگرچه خوشبختانه از نوروز امسال در مدرسه به روی گردشگران باز شد و برنامه بازدید از این اثر تاریخی توسط تورهای گردشگری مورد استقبال قرار گرفت، اما صد حیف که بخشهایی از این بنای متعلق به دوران قاجار که وقف طلاب علوم دینی بوده و دارای 27 رقبه است، رو به تخریب است و اجرای طرح مرمت آن شبیه مثنوی هفتاد من کاغذ است. گویا جاذبههای گردشگری در این دیار هرچه بیشتر خودنمایی کنند؛ کمتر در چشم مسئولان ارج و منزلتی مییابند. مگر نیستند بناهایی مشابه این مدرسه در همین شهرهای اطراف که موردتوجه هستند و چهبسا خود، ظرفیتی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی به شمار میروند؟ اما کاشمر بهرغم حضور سالانه سه میلیون گردشگر به گواه آمار مسئولان، نتوانسته از پتانسیلهای گردشگری سهم درآمدی قابلقبولی به دست آورد.
امروزه صنعت گردشگری در جهان دارای اهمیت است و میتوان از این طریق حرکتی به سمت وضعیت مطلوب اقتصادی انجام داد و بر مشکلات اقتصادی فائق آمد اما ما هنوز اندر خم یک کوچهایم و بهجای احیا و نگهداری از جاذبههای گردشگری، در اولین راهکار و در پی منفعتطلبیها، به دنبال تخریب و حذف آنها و کاشتن بناهایی دیگر هستیم . چهبسا در شرایطی که کشورهای مختلف جهان سعی دارند سهم بیشتری از صنعت توریسم را به خود اختصاص دهند تا بر مشکلات اقتصادی خود از قبیل بیکاری، کمبود منابع ارزی و… فائق آیند، ضرورت ایجاب میکند در ایران و مناطق مختلف آن با شناخت استعدادها و توانمندیهای صنعت گردشگری، گامی جهت تقویت این صنعت برداشته شود که به دنبال آن رونق اقتصادی و افزایش سهم درآمدی ناشی از توسعه گردشگری رقم بخورد.
لازم به ذکر است؛ کاشمر با داشتن 26 اثر ثبت ملی و دو برابر این تعداد در نوبت ثبت و 3 اثر معنوی بهطور بالقوه توان جذب درآمد از طریق گردشگری را داراست البته اگر ظرفیتهای گردشگری هر منطقه بهطور واقعی شناسایی شود و امکانات توسعه ظرفیتهای گردشگری با ارزیابی دقیق مشخص گردد.
مطالعه تحولات اقتصادی اجتماعی با توجه به ویژگی گردشگری مذهبی و تاریخی و فرهنگی و ارزیابی آن در فرایند توسعه با در نظر گرفتن ظرفیتهای متفاوت هر بخش، ما را در ارزیابی وضعیت آینده کمک میکند. از اینرو لازم است؛ این اولین حضور در مدرسه حاج سلطانالعلما بهانهای باشد تا بهطور جدیتر موضوعِ تصویب طرح مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفته و با کمک مسئولان محلی برای اخذ اعتبار ملی پیگیریهای لازم صورت گیرد و در اولین اقدام، از اعتبارات امسال تملک دارایی شهرستان، سهمیهای قابلتوجه برای آثار تاریخی در نظر گرفته شود و امسال با اولویت ویژه، موضوع مرمت این مدرسه پیگیری شود.
بدونشک کاشمر با برخورداری از جاذبههای گردشگری متنوع و متعدد طبیعی، تاریخی و فرهنگی، بستر مناسبی برای توسعه فعالیتهای گردشگری با انگیزههای متفاوت است. بنابراین شناسایی جاذبههای گردشگری این شهر و حفظ و نگهداری آنها میتواند ساختار سلسله مراتبیای را مشتمل بر گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعتگردی ارائه دهد. با توسعه صنعت گردشگری، کاشمر معیارهایی از جمله ارزش بصری آثار باستانی و مراکز دیدنی، میهماننوازی مردم، نزدیکی به مراکز خدماتی و درمانی و راههای ارتباطی دارد که میتواند برای برنامهریزی و جذب گردشگر بیشتر برای توسعه پایدار این صنعت موردتوجه قرار گیرد.