• امروز : دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 July - 2024
پارس وی دی اس
12
فوری محرمانه

کسبه را برای چندنفر خاص نابود نکنیم

  • کد خبر : 8910
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۲۳
کسبه را برای چندنفر خاص نابود نکنیم
صدای خاوران-کاشمری با بیان این‏که برای از میدان درکردن کاسب‌های خرد، توسط غول‌های اقتصادی مدارک مستند داریم؛ تصریح کرد: چگونه یک کاسب در سیدمرتضی به دلیل 1400 تومان گران‌فروشی 6 میلیون جریمه و مغازه‌اش پلمب می‌شود، ولی سایر گران‌فروشان که روزانه میلیاردی گران‌فروشی و کم‌فروشی دارند هیچ برخوردی نمی‌شود. وی با بیان این‏که این متخلفان حتی طلبکار هم هستند، اظهار کرد: انتظار داریم همان‌گونه که با کسبه خُرد برخورد می‌شود با غول‌های اقتصادی این شهر هم برخورد قانونی صورت گیرد.

این روزها هنوز هم کاسب منصف و بامعرفت پیدا می‌شود، اما در این بین کسانی هستند که خواسته یا ناخواسته به هر دلیلی کاروبارشان گرفته و به قول برخی به غول اقتصادی تبدیل شده‌اند. متأسفانه باید گفت قدرت و نفوذ این غول‌ها به حدی شده است که به قول یکی از مسئولان این شهر بسیاری حتی برای نظارت جرأت نمی‌کنند از فاصله چند کیلومتری‌شان رد شوند که نکند مشکلی پیش بیاید.

به سراغ یکی از کسبه قدیمی شهر در خیابان قائم می‌روم، بر روی چهارپایه قدیمی رنگ و رو رفته‌ای جلوی درب مغازه‌اش نشسته و هرازگاهی با دستمالی که در جیب دارد عرق‌هایی که از گرما بر پیشانی‌اش نشسته را پاک می‌کند.

حاج‌آقای جعفری که عمری کاسب بازار بوده، می‌گوید: قدیم مثل الان نبود، کاسب‌های قدیم هم‌وغم‏شان فقط کسب درآمد به روش درست بود، تعداد مثل الان نبود. مراقب هم بودند حتماً آن روز کسبه آن محله به‌قول‌معروف دشت کرده باشند.

به مغازه دیگری می‌روم فرد جوانی که زیر پنکه سقفی نشسته است و از گرمای هوا با خود غرغر می‌کند، از حال و روز این روزهای کسبه می‌پرسم که با عصبانیت می‌گوید: وقتی تا 10 صبح نتوانستم فروشی داشته باشم، چه انتظاری می‌توان داشت.

او ادامه می‌دهد: متأسفانه بازار کسب‌وکار ما وضعیت خوبی ندارد. گرانی، فروش را به‌شدت کاهش داده و مهم‌تر این‏که برخی مواقع بی‌انصافی‌هایی می‌شود که جبران‌ناپذیر است.

وی اظهار می‌کند: بسیاری از افرادی که مثل من به شغل مرغ فروشی مشغول بودند ناخواسته مجبور شدند وارد کار دیگری شوند، مرغ را به ما می‌دهند که باید 73 هزار تومان بفروشیم، اما می‌بینیم برخی دیگر در همین شهر به بهانه‌های مختلف مرغ را به قیمت پائین‌تر عرضه می‌کنند.

او با انتقاد از ظلمی که در حق این صنف می‌شود و مهم‌تر این‏که در برابر این وضعیت همه سکوت کرده‌اند، گفت: فکر نمی‌کنم کسی جرأت برخورد با این افراد را داشته باشند.

وضعیت اصلاح نشود اسناد را افشا می‌کنم

هرچند برخی در این شهر به بهانه کار اقتصادی، تخلفات بی‌شماری را انجام می‌دهند، اما از سویی کسی هم نیست که پیگیر باشد.

در همین خصوص به سراغ رئیس اتاق اصناف کاشمر رفتیم. او می‌گوید: وضعیت سفره مردم و قفسه‌ مغازه‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شود و این جای تأسف دارد.

رضا کاشمری با بیان این‌که هیچ عهد اخوتی با کسبه متخلف نبسته‌ایم؛ می‌گوید: با وجود این‏که بارها اعلام شده چرا فرم جریمه برای کسبه صادر نمی‌شود؟ به مجموعه مدیریتی شهرستان گفته‌ام هر زمان در این شهر با غول‌های اقتصادی متخلف و گران‌فروشان میلیاردی برخورد شد، از همه جلوتر با تمامی متخلفان به جد برخورد می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‏که از مسئولان شهرستان درخواست داریم با متخلفین اقتصادی شهرستان که موجب به حاشیه راندن کسبه شده‌اند، برخورد جدی کنند؛ می‌گوید: برخی مسئولان بر روی کاغذ می‌خواهند قیمت‌ها را پائین نگه دارند و اعلام کنند تورم نداریم، درصورتی‌که خلاف واقع است و در عمل چیز دیگری اتفاق می‌افتد.

رئیس اتاق اصناف کاشمر بیان می‌کند: برخی در این شهر به‌صورت کاملاً آگاهانه عده‌ای را ورشکسته می‌کنند و اعلام می‌کنند؛ خودمان توان اداره شهر را داریم و نیازی به کاسب‌های خرد نیست.

کاشمری ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال در یک صنف خاص 15 تا 20 نفر ورشکسته شده‌اند، این به‌اصطلاح غول‌های اقتصادی دنبال این هستند تا تمامی بازار دست خودشان باشد.

وی خاطر نشان کرد: این‏که برخی می‌گویند چون به فکر مردم هستیم ارزان می‌دهیم همه دروغ است، اگر روال به همین منوال باشد به‌زودی اسناد لازم را رو کرده و مردم را از دست‌های پشت پرده مطلع می‌کنیم.

وی اظهار می‌کند: کسبه از مسئولان وام نمی‌خواهند، به آنها زمین بدهند تا مکان تولیدشان را توسعه دهند، این‏که سخت‌گیری‌های‏شان برای سایر کسبه و تولیدکنندگان باشد و عده‌ای در سایه امن هر کاری انجام دهند، انصاف نیست.

کاشمری با بیان این‏که برای از میدان درکردن کاسب‌های خرد، توسط غول‌های اقتصادی مدارک مستند داریم؛ تصریح کرد: چگونه یک کاسب در سیدمرتضی به دلیل 1400 تومان گران‌فروشی 6 میلیون جریمه و مغازه‌اش پلمب می‌شود، ولی سایر گران‌فروشان که روزانه میلیاردی گران‌فروشی و کم‌فروشی دارند هیچ برخوردی نمی‌شود.

وی با بیان این‏که این متخلفان حتی طلبکار هم هستند، اظهار کرد: انتظار داریم همان‌گونه که با کسبه خُرد برخورد می‌شود با غول‌های اقتصادی این شهر هم برخورد قانونی صورت گیرد.

در پایان

شاید این حرف تازه‌ای نباشد که بگویم در این شهر با افراد صاحب نفوذ و برخی متخلفان که برای توجیه کارهای‏شان بعضاً خیراتی هم می‌کنند، همانند برخی از آن‌هایی که در کلاته‏بزی به‌طور کاملاً خلاف، ویلاهای چند صدمیلیاردی ساخته‌اند و کسی جرأت حتی تخریب یک دیوارشان را ندارد، برخوردی نمی‌شود. اما از مسئولان نظارتی و امنیتی انتظار می‌رود جلوی بلایی که این روزها بر سر برخی از کسبه می‌آید و لااقل رئیس اتاق اصناف مستندات آن را در اختیار دارد را گرفته و نگذارند به دلیل نفوذ، قدرت و پول پاشی‌شان، عده‌ای دیگر به‌روز سیاه بنشینند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8910
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.