• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
4

ورود به مدرسه تاریخی حاج سلطان‌العلما ممنوع شد

  • کد خبر : 10416
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
ورود به مدرسه تاریخی حاج سلطان‌العلما ممنوع شد
صدای خاوران-زهره‌وندی با اشاره به این‌که در حال حاضر دستورات لازم برای حفاظت اضطراری بنا به همکاران ما در میراث فرهنگی کاشمر داده شده است، افزود: با توجه به این‌که مالکیت مدرسه تاریخی حاج سلطان‌العلما در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه است، بر اساس قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی، مشخصاً وظیفه نگهداری از بناهایی که در اختیار و تصرف سایر دستگاه‌ها به جز میراث فرهنگی است با خودشان خواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه خسارت‌های وارده به برخی آثار تاریخی شهرستان کاشمر جزئی بوده و به سازه‌ها خسارت جدی وارد نشده است و با مرمت‌های جزئی رفع خطر می‌شود، تنها بنایی که برای ما مقداری نگرانی ایجاد نموده و باید فوری مورد رسیدگی قرار گیرد مدرسه تاریخی حاج سلطان العلما است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی گفت: به دلیل خسارت‌های جدی که به مدرسه تاریخی حاج‌سلطان‌العلما وارد شده، از ورود به بنا و برگزاری جلسات در مدرسه تاریخی حاج سلطان العلما جلوگیری می‌شود.

احسان زهره‌وندی، با بیان این‌که از خانه دانش، مدرسه تاریخی حاج سلطان العلما، مسجد جامع، مسجد حاجی جلال و بناهای پیرامون در بافت تاریخی کاشمر بازدید به عمل آمده است، اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از بناهایی که از زلزله متأثر شدند، آسیب جدی ندیده‌اند.

وی با بیان این‌که بیشترین حجم خسارت‌ها مربوط به مدرسه تاریخی حاج سلطان‌العلما به دلیل شرایط سازه‌ای بوده است، اظهار کرد: هرچند از گذشته هم به دلیل وجود قنات به این بنای تاریخی خسارت‌هایی وارد شده، اما در زلزله ۵ ریشتری اخیر وضعیت جدی‌تر شده است، در همین راستا مقرر شد جلسه‌ای با حضور صاحب‌نظران سازه و مرمت ابنیه تاریخی در قالب کمیته فنی در مشهد برگزار و بلافاصله جلسه شورای فنی استان نیز تشکیل و اقدامات لازم برای این مدرسه انجام گردد.

زهره‌وندی با اشاره به این‌که در حال حاضر دستورات لازم برای حفاظت اضطراری بنا به همکاران ما در میراث فرهنگی کاشمر داده شده است، افزود: با توجه به این‌که مالکیت مدرسه تاریخی حاج سلطان‌العلما در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه است، بر اساس قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی، مشخصاً وظیفه نگهداری از بناهایی که در اختیار و تصرف سایر دستگاه‌ها به جز میراث فرهنگی است با خودشان خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه خسارت‌های وارده به برخی آثار تاریخی شهرستان کاشمر جزئی بوده و به سازه‌ها خسارت جدی وارد نشده است و با مرمت‌های جزئی رفع خطر می‌شود، تنها بنایی که برای ما مقداری نگرانی ایجاد نموده و باید فوری مورد رسیدگی قرار گیرد مدرسه تاریخی حاج سلطان العلما است.

زهره‌وندی با بیان اینکه بیشترین خسارت‌های وارد در قسمت بادگیر و جبهه روبروی ورودی حیاط مرکزی است که سریعاً باید اقدامات لازم انجام شود، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بنا مکاتبه‌ای را با هیات امناء مدرسه حاج سلطان العلما و اداره اوقاف شهرستان کاشمر انجام داده‌ایم و درخواست شده فعلاً هیچ‌گونه جلسه و کلاسی در این مکان برگزار نشود، همچنین ورود و خروج را تا زمانی که اقدامات اضطراری را انجام نداده‌ایم، ممنوع کنند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10416
  • نویسنده : فاطمه مجیدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.