• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
5

همکاری سمن‌های مردم‌نهاد در پناهگاه مهربانی با شهرداری

  • کد خبر : 10379
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
همکاری سمن‌های مردم‌نهاد در پناهگاه مهربانی با شهرداری
صدای خاوران-مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر عدم اجرای طرح جمع‌آوری، درمان و عقیم‌سازی سگ‌ها در سطح روستاهای حریم شهر کاشمر و شهرستان‌های هم‌جوار و رهاسازی این حیوانات در محدوده شهر کاشمر صرفاً به بهانه وجود محل نگهداری سگ‌ها و پناهگاه از دیگر مشکلات این واحد عنوان کرد و گفت: عدم توجه شهروندان به امر غذارسانی به حیوانات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در محل‌های مسکونی به‌خصوص شهرک‌های مسکونی حاشیه محدوده شهری (غیرمستقیم یعنی گذاشتن زباله‌ها در خارج از منزل، خارج از زمان جمع‌آوری و عدم توجه به بهداشت عمومی) به این مشکلات دامن زده است. 

مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر با اشاره به این‌که واحد خدمات شهری، اقدامات مختلفی برای آسایش و راحتی شهروندان عزیز در دست انجام دارد که یکی از این اقدامات جمع‌آوری سگ‌های رها شده در سطح شهر است، گفت: طی سال‌های اخیر پناهگاهی با فضای 3 هزار مترمربع برای این حیوانات توسط شهرداری ایجاد شده و با همکاری سمن‌های مردم‌نهاد اداره می‌شود.

محمد نجار با بیان این‌که پناهگاه نگهداری سگ‌های بلاصاحب شامل بخش‌های مختلفی است، بیان کرد: پناهگاه شامل بخش‌های درمانگاه، عقیم‌سازی و اتاق‌های قرنطینه با مساحت 200 مترمربع می‌شود که در فضای مستقل و بهداشتی حسب نیاز پیش‌بینی و احداث شده است. 

وی افزود: اتاق مدیریت به مساحت20مترمربع، محوطه نگهداری حیوانات عقیم شده به مساحت300 مترمربع، محوطه نگهداری حیوانات جمع‌آوری شده به تفکیکی نر و ماده به مساحت 900 مترمربع، انبارها و آشپزخانه و سرویس بهداشتی جمعاً به مساحت 100 مترمربع از فضاهای ساخته‌شده در این پناهگاه است. 

وی از تأمین سایر امکانات زیرساختی شامل برق، آب بهداشتی و دوربین‌های نظارتی 24 ساعته برای این مجموعه خبر داد و گفت: هم‌اکنون مکان مذکور توسط گروه‌های مردمی و حامی حیوانات مدیریت می‌شود و تمامی درمان‌ها و قسمتی از تغذیه و اجرای طرح عقیم‌سازی با کمک حامیان انجام می‌شود. 

نجار تصریح کرد: شهرداری ضمن تأمین مکان و پرداخت هزینه‌های کامل برای ساخت‌وساز ابنیه موردنیاز تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال در این مکان هزینه کرده است، همچنین بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر از یک سال قبل ماهیانه مبلغ 10 میلیون تومان کمک نقدی می‌شود.

وی اظهار کرد: موسسه زیست‌محیطی زاد سرو ترشیز برنامه عقیم‌سازی سگ‌های این پناهگاه را در دست اجرا دارد که از بهمن‌ماه سال گذشته تا ابتدای خرداد امسال 35 قلاده سگ نر، 28 قلاده سگ ماده عقیم‌سازی شده‌اند که 36 قلاده پس از پایان دوران درمان و اجرای پلاک گذاری رهاسازی شده‌اند. 

مسئول خدمات شهری شهرداری کاشمر عنوان کرد: کلیه این عقیم‌سازی‌ها توسط دامپزشکان صورت گرفته که تعداد 9 قلاده توسط گروه جراحی دانشگاه فردوسی مشهد و باقی توسط دکتر فتحی به‌صورت رایگان انجام گرفت.

نجار با اشاره به این‌که در این پناهگاه هم‌اکنون بیش از 400 قلاده سگ وجود دارد، گفت: عدم توجه دامداران به نگهداری سگ‌های گله و رهاسازی آن‌ها در سطح روستاها و شهر کاشمر باعث شده است هر روز بیش از 20 قلاده سگ از روستاها وارد شهر و محدوده خدماتی کاشمر شده که توسط گروه ستاد جمع‌آوری می‌شوند.

وی در ادامه عدم اجرای طرح جمع‌آوری، درمان و عقیم‌سازی سگ‌ها در سطح روستاهای حریم شهر کاشمر و شهرستان‌های هم‌جوار و رهاسازی این حیوانات در محدوده شهر کاشمر صرفاً به بهانه وجود محل نگهداری سگ‌ها و پناهگاه از دیگر مشکلات این واحد عنوان کرد و گفت: عدم توجه شهروندان به امر غذارسانی به حیوانات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در محل‌های مسکونی به‌خصوص شهرک‌های مسکونی حاشیه محدوده شهری (غیرمستقیم یعنی گذاشتن زباله‌ها در خارج از منزل، خارج از زمان جمع‌آوری و عدم توجه به بهداشت عمومی) به این مشکلات دامن زده است. 

وی گفت: متأسفانه عدم مشارکت مالی و ستادی دهیاران روستاها در اجرای طرح جمع‌آوری، عقیم‌سازی و رهاسازی قانونی با شهرداری کاشمر علی‌رغم داشتن وظیفه قانونی تعریف‌شده در دستورالعمل‌های ستاد کشوری را شاهد نیستیم. 

وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال220 قلاده سگ از محلات شهر جمع‌آوری‌ شده است، بیان کرد: برای تغذیه این حیوانات از ابتدای امسال بیش از 5 هزار و 800 کیلوگرم غذا تهیه‌ شده است.

مسئول پناهگاه خانم امیدیان نیز در این‌باره با اشاره به این‌که جمع‌آوری سگ‌ها در یک محل نیاز به نگهداری و امکانات دارد، خاطر نشان کرد: گرچه مکانی از طرف شهرداری برای این امر پیش‌بینی و اقدامات عمرانی طی یک سال اخیر در این پناهگاه انجام‌ شده است ولی بیشتر هزینه‌های درمان و عقیم‌سازی و تغذیه از طرف خیرین و هزینه شخصی اعضاء حامی تأمین می‌گردد.

وی با بیان این‌که چون حیوانات دسترسی به بیرون ندارند و محصور شده‌اند تغذیه را یکی از اولویت اصلی این حیوانات در پناهگاه دانست و افزود: باید تشکر ویژه‌ای داشته باشیم از خیر گرامی جناب حاج‌آقای صالحی که همیشه حامی ما بوده‌اند، مرغ فروشی سینا، مرغ فروشی آقای مزاری، شرکت بیسکوتو و دیگر حامیان که در تهیه تغذیه، ما را کمک کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ورود و خروج این سگ‌ها کنترل‌شده است و پس از ورود باید 24 ساعت در قرنطینه باشند و پس از عقیم‌سازی و اتمام دوران درمان رهاسازی شوند، گفت: روزی که اینجا را تحویل گرفتیم این مکان فقط یک حیاط بزرگ بود، لذا باخانم مظفری بخش فعالیت درمانگاه را راه‌اندازی و قسمت ماده‌ها را جدا نمودیم تا کمتر زادوولد کنند و هم‌اکنون حدود 70 قلاده  سگ ماده در این پناهگاه وجود دارد.

امیدیان افزود: با کمک خیرین و شهرداری قسمت زایمان سگ‌های ماده و برای نگهداری توله‌ها اتاق مخصوص احداث کردیم، همچنین برای نگهداری مواد غذایی یخچال و فریزر و آبگرمکن برای داشتن آب گرم و شست‌وشو تهیه‌کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که فقط یک فریزر بزرگ برای ما 22 میلیون تومان هزینه داشت

مسئول پناهگاه با اشاره به این‌که این فعالیت‌ها با کمک خیرین و هزینه شخصی انجام‌گرفته است، گفت: حتی هزینه حقوق دو نیرویی که در این مکان به کمک ما می‌آیند از کمک‌های حامیان تأمین می‌شود.

وی بیشترین هزینه پناهگاه را مربوط به حقوق و دستمزد کارگران دانست و افزود: شهرداری قسمتی از هزینه‌های این دو نیرو ثابت را تأمین می‌کند، اگرچه ماهیانه 10 میلیون تومان با مصوبه شورا برای پرداخت هزینه‌های پناهگاه پیش‌بینی‌ شده است، ولی روزانه 2 میلیون تومان فقط خوراک موردنیاز این تعداد سگ در پناهگاه می‌شود.

امیدیان خاطر نشان کرد: گرچه قسمت‌ سگ‌های نر جدا شده، اما بخشی از آن سایبان ندارد که برای سایبان نیاز به 200 متر لوله و آهن‌آلات ضایعاتی داریم، اما متأسفانه خرید آن در توانمان نیست.

وی  افزود: اگر از سوی مردم و شهروندان حمایت شویم بهتر از این می‌شود کار کرد ولی از توان‏مان خارج است که ادامه بدهیم.

 

کنترل جمعیت سگ‌ها نیاز به حمایت اجتماعی دارد

مسئول بهداشتی موسسه زاد سرو ترشیز ادامه داد: گرچه شهروندان از حضور در محله‌ها نگران هستند ولی اگر توجه کنند بسیاری از آن‌ها گوش‌های‏شان در زمان توله بودن بریده شده و این نشان از صاحب دار بودن آن سگ‌هاست.

خانم مظفری گفت: بیشتر در این پناهگاه عقیم‌سازی نرها صورت می‌گیرد، چون طول درمان کمتری دارند و در 15 تا20 دقیقه عمل آن‌ها به اتمام می‌رسد، ولی ماده‌ها عمل‏شان دو ساعت بیشتر زمان می‌برد و بعد از دوره نقاهت دوران درمان آن‌ها و آنتی‌بیوتیک و زمان نگهداری بیشتری نیاز دارند.

وی افزود: تمامی هزینه‌های درمان از طرف مردم تأمین‌شده است و شهرداری ضمن پرداخت قسمتی از هزینه‌های جاری مبلغ 10 میلیون تومان ماهیانه به این مجموعه با مجوز شورای اسلامی کمک می‌کند که حتی هزینه غذای این حیوانات نمی‌شود.

مظفری مشکلات اقتصادی را عامل کاهش حمایت‌های مردمی به این مجموعه دانست و با اشاره به این‌که آقای مهندس کوه‌سرخی شهردار و آقای نجار معاون خدمات شهری بسیار از این مجموعه حمایت کرده‌اند، ولی متأسفانه اگر اقدامی برای این مکان می‌خواهد انجام شود با عدم همراهی شهروندان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است، گفت: کمک مردم و حامیان در بخش‌های تأمین نیروی خدمات، کمک‌های غذایی و داروئی و سایر هزینه‌های عقیم‌سازی هزینه می‌شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از شهروندان ما را از این کار سرزنش می‌کنند ولی اگر کار عقیم‌سازی ادامه داشته باشد به‌مرور تعداد سگ‌ها نیز کمتر و نگرانی مردم کاهش خواهد یافت و این نیاز به فرهنگ‌سازی و کمک همه اقشار جامعه از اداری و غیراداری دارد.  

مظفری عنوان کرد: شهروندان در جریان باشند سگ‌های پلاک گذاری شده واکسن زده و عقیم شده هستند و تردد آن‌ها در داخل شهر مشکلی ندارد، شاید تعدادشان زیاد به چشم بیاید ولی چون عمر این‌ها کوتاه است به‌مرور تعدادشان کمتر می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که متأسفانه دامداران و کشاورزان به‌جای عقیم‌سازی، سگ‌های خود را برای این‌که بتوانند به‌راحتی غذا پیدا کنند در شهر و محدوده روستاها رها می‌کنند، گفت: معضل خریدوفروش سگ‌ها در روستاها باب شده در صورتی‌که از سوی شوراهای روستا نیازمند نظارت است و سگ‌های صاحب دار  باید شناسنامه‌دار شوند. 

مظفری با تأکید بر این‌که در روستاها به عقیم‌سازی سگ‌ها باید توجه شود در غیر این صورت ما در یک دور باطل هم انرژی را هدر می‌دهیم و هم منابع مالی را از دست می‌دهیم، گفت: در تمامی دنیا این طرح به نتیجه رسیده و هرکجای این چرخه لنگش داشته و اشتباه شود، نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت.

وی اذعان کرد: باید بپذیریم که اگر سگی جلو درب منزل با پلاک بود، نشان از دریافت واکسن و عقیم شده است و ما می‌توانیم با او زندگی کنیم، اگر اعتقادی نداریم به او دست بزنیم ولی نباید به او آسیب برسانیم.

وی افزود: کاهش تعداد سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آن‌ها نیاز به حمایت اجتماعی دارد که این پناهگاه برای تأمین هزینه‌های غذا و درمان دست یاری به سمت همه شهروندان دراز می‌کند و امیدواریم با حضور دوستداران حیوانات و کمک‌های شهروندان بتوانیم این رسالت را به پایان برسانیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10379
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.