• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
2

همهمه دستاوردسازی، از قسم حضرت‌عباس تا دُم‌خروس!

  • کد خبر : 9110
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
همهمه دستاوردسازی، از قسم حضرت‌عباس تا دُم‌خروس!
صدای خاوران-دراین گیر و دار که یک تورم حداقل ۲۵۰ درصدی به سفره‌های زندگی مردم در مدت دوسال تحمیل شده، معاون وزیر کار افزایش ۸۷ درصدی دستمزد در این مدت را یک «دستاورد» دانست! حال آن‌که اعضای کارگری شورای عالی کار مدعی شدند؛ قول وزرای اقتصادی، به هنگام بررسی موضوع دستمزد سالانه برای سال1402کنترل تورم بوده و قرار بر این شده که اگر تورم مهار نشود که نشده، مزد کارگران دوباره ترمیم شود. هرچند پاس‌کاری "تورم" در دولت رئیسی ادامه دارد؛ وزیر اقتصاد مدعی شد افزایش نرخ تورم مردادماه به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بوده و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: قیمت‌ها تا ۱۵درصد کاهش یافته‌ و در این همهمه دستاوردسازی، مردم نمی‌دانند قسم حضرت عباس را باور کنند یا دم خروس را؟! گویا درست وقتی که وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، دولت سیزدهم موتور‌های تورمی را خاموش کرده، گزارش مرکز آمار منتشر شد که براساس آن در مردادماه موتور تورم استارت خورده و روشن شده ‌است.       

 

در این هشت‌روز هفته به قدری که واژه خالص‌‎سازی مطرح شد، هیچ واژه دیگری این همه سرو صدا و هیاهو به پا نکرد و در آستانه سال تحصیلی جدید بعد از خالص‌سازی سیاست، فرهنگ، اقتصاد و…، “قطار خالص‌سازی”‌ها به ایستگاه دانشگاه‌های کشور رسید. در این میان مسئولین دولت سیزدهم در بازار خودرو هم نوعی بازی بدون توپ را آغاز کرده‌اند؛ جالب آن‌که از دوسال پیش صحبت واردات خودرو مطرح شده، اما چندروز پیش وزیر صمت گفت: “حتی ارز لازم برای واردات قطعات یدکی خودرو را در اختیار ندارند” تا چه برسد به خودِ خودرو! در این اوضاع و احوال، موضوع انتخابات و میزان مشارکت مردم، در کنار تورم افسار گسیخته و آمارهای غیرواقعی هم داغ بود که به قدر مجالِ این ستون به آنها می‌پردازیم؛

روند خالص‌سازی در نظام‌اسلامی بدتر از رویه پهلوی!

این روزها در حالی پس از آغاز پروسه خالص‌سازی در دولت، مجلس و نهاد‌های تصمیم‌ساز، قطار خالص‌سازی به دانشگاه‌ها رسید که براساس شواهد و قرائن، پشت‌پرده خالص‌سازی در دانشگاه‌ها، تیم جبهه پایداری قرار دارد و به عنوان مثال بلافاصله پس از اخراج اساتید برجسته دانشگاهی در شریف، اعضای جبهه پایداری یا برخی اساتید دانشگاه امام‌صادق جایگزین آن‌ها شده‌اند. آش خالص‌سازی به قدری شور شده که فرزند شهیدمطهری هم نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «واقعا این رویه زیبنده نظام جمهوری‌اسلامی نیست و من متأسفم اعلام کنم که حتی گاهی بدتر از رویه‌ای است که در حکومت پهلوی انجام می‌شد. مثلا استاد مطهری در حوادث قیام 15 خرداد سال 42 بازداشت شد و نوک پیکان حمله ایشان هم متوجه شخص شاه بود، بعد از حدود یک‌ماه و نیم که ایشان آزاد شدند دوباره به تدریس ادامه دادند».

یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم مدعی شد؛ «دانشگاهی که وزارت‌کشور برای چند و چون تدریس و تعلیم آن دستورالعمل صادر کند، درش به کلی هم تخته شود، به جایی برنمی‌خورد چه رسد به این‌که تعدادی از استادانش اخراج شوند!.» اما گویا تحول در دولت سیزدهم با جدیت در جریان است! و بعد از خالص‌سازی اساتید در فاز بعدی قرار است روند تصفیه دانشجویان اجرا شود برای این منظور، سازمان سنجش، از ذیل وزارت علوم خارج و به عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.

کنایه طالبان به وضعیت رعایت حقوق شهروندی در ایران

دراین گیر و دار که یک تورم حداقل ۲۵۰ درصدی به سفره‌های زندگی مردم در مدت دوسال تحمیل شده، معاون وزیر کار افزایش ۸۷ درصدی دستمزد در این مدت را یک «دستاورد» دانست! حال آن‌که اعضای کارگری شورای عالی کار مدعی شدند؛ قول وزرای اقتصادی، به هنگام بررسی موضوع دستمزد سالانه برای سال1402کنترل تورم بوده و قرار بر این شده که اگر تورم مهار نشود که نشده، مزد کارگران دوباره ترمیم شود. هرچند پاس‌کاری “تورم” در دولت رئیسی ادامه دارد؛ وزیر اقتصاد مدعی شد افزایش نرخ تورم مردادماه به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بوده و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: قیمت‌ها تا ۱۵درصد کاهش یافته‌ و در این همهمه دستاوردسازی، مردم نمی‌دانند قسم حضرت عباس را باور کنند یا دم خروس را؟! گویا درست وقتی که وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، دولت سیزدهم موتور‌های تورمی را خاموش کرده، گزارش مرکز آمار منتشر شد که براساس آن در مردادماه موتور تورم استارت خورده و روشن شده ‌است.       

در این اوضاع که توجیه گرانی شهریه مدارس به سبک وزیر آموزش و پرورش دولت انقلابی که گفت: “برای ماشین مدل بالا باید پول بیشتری بدهید! شاید خانواده دنبال چیز دیگری است، ما که نباید پولش را بدهیم.” انتقادهای زیادی را در پی داشته است. امیرخان متقی، وزیرخارجه طالبان، در نشست علمای حامی این گروه در کابل در اظهاراتی با اشاره تلویحی به درخواست حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، با لحنی انتقادی به مساله حقوق شهروندی در ایران اشاره کرد و با کنایه پرسید که ایران حکومت فراگیر دارد؟ در این گیر و دار رئیس دولت اصلاحات هم در خصوص انتخابات آتی اظهارنظر جالبی داشت و خیلی مصلحانه گفت: “نمی‌شود دست و پای کسی را ببندید و بگوئید شنا کن! وقتی همه در‌ها بسته می‌شود و بخش‌های زیادی از مردم اصلا نامزد مورد نظر خود را ندارند که بتوانند رای دهند، به چه چیز رأی بدهند. اگر بگویید هرکس با روال و روش و رویکرد موجود مخالف است، او ضد است و باید نابود شود؛ این بدترین شکل دیکتاتوری است.”

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9110
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.