• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
5

نابودی کشاورزی با چاه ‏موتورهای خاموش

  • کد خبر : 10206
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
نابودی کشاورزی با چاه ‏موتورهای خاموش
صدای خاوران- بخش کشاورزی که ارتزاق میلیون‌ها نفر از طریق آن انجام می‌گیرد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای برنامه‌ریزی کلان محسوب شده و از سال‌های متمادی با مشکلات بسیاری مواجه است. از یک‌سو امنیت غذایی مسئله مهمی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد از سویی دیگر اقتصاد ترشیز بر پایه کشاورزی قرار گرفته و کشاورزان این منطقه در شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی برای کشاورزی اقدام می‌کنند.

هنوز تابستان از راه نرسیده که کشاورزان نگران تصمیم‌گیرهای مسئولان درباره خاموشی چاه موتورهای کشاورزی هستند زیرا با اجرای آن، برای محصولات کشاورزی تنش آبی ایجاد می‌شود و این قشر مظلوم، در کنار سختی‌های کارشان با کاهش محصول باغات و مزارع خود روبرو شده و خسارت می‌بینند.

در همین روزهای پایانی فروردین‌ماه کشاورزان شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر و کوهسرخ با راه‌اندازی کارزاری و امضای آن درخواست بازنگری و حذف خاموشی تابستانی چاه‌های کشاورزی را داشتند و بر این اساس تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی را از 15خردادماه به میزان روزانه 5 ساعت در هفته ناعادلانه دانسته و خواستار این شدند که با استناد به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوبه 29 بهمن‌ماه 1390 و همچنین ماده ۲ قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی مصوب 29 مهرماه 1380 و ماده ۲۶ و ۲۷ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی مصوبه ۱۳۸۹تصمیم‌گیری به‌گونه‌ای باشد که کمترین فشار برای کشاورزان و کاهش خسارت به باغات و مزارع را در پی داشته باشد.

 

تصمیم‌گیری‌های نادرست؛ هدر رفتن زحمات کشاورزان

علی‌رضا اسکندری یکی از کشاورزان خلیل‌آبادی و امضا کننده این کارزار در گفتگویی اظهار کرد: در سال‌های قبل‌تر که خبری از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی نبود، باغات انگور و پسته کشاورزان با تهدیدات کمتری به لحاظ آسیب  محصول مواجه بود، اما حالا با وجود گرانی کود و سم و هزینه بالای کارگر، محصول ما پیش از برداشت به زمین می‌ریزد و همه زحماتمان به هدر می‌رود.

وی گفت: کشاورزی شغل اصلی مردم منطقه است و بعضی تصمیم‌گیری‌ها بدون توجه به تبعات آن برای بخش کشاورزی و کشاورزان دردسرساز شده و منجر به هدر رفتن زحمات و ضرر و زیان آن‌ها می‌شود.

اسکندری افزود: اگر قرار است برای جبران کمبود برق در تابستان، ساعاتی برق چاه موتورهای کشاورزی قطع شود باید برخی شهرستان‌ها با توجه به نیاز آبی محصولات کشاورزی‌شان، استثنا قائل شد.

این کشاورز خلیل‌آبادی ادامه داد: آبیاری باغات انگور در فصل تابستان باید با نظم و دقت و بدون تأخیر انجام شود زیرا باغات در برابر تنش آبی توان مقاومت ندارند و محصولات‌شان از بین می‌رود و به کشاورزان خسارت زیادی وارد می‌کند.

 

ضرورت حمایت از کشاورزان

مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به این‌که خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برای بهره‌برداران این بخش بسیار نگران‌کننده است؛ گفت: پارسال بخش کشاورزی این شهرستان به دلیل خاموشی و قطعی برق 850 میلیارد تومان خسارت دید.

محمود شبان با اشاره به این‌که مجموع خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی ناشی از سرمازدگی، خشک‌سالی و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی و سوختن الکتروپمپ‌ها هزار و 700 میلیارد تومان در سال گذشته بوده که قریب 50 درصد این خسارت‌ها ناشی از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی می‌باشد.

وی گفت: خلیل‌آباد بیشترین سطح زیر کشت انگور را در استان دارد و برای افزایش بهره‌وری و بالا بردن راندمان تولید این محصول باید در موضوع خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برای این شهرستان در فصلی که باغات انگور به آب نیاز دارند، تجدیدنظر شود.

شبان بیان کرد: اگرچه اجرای پنل‌های خورشیدی در خلیل‌آباد در دستور کار قرارگرفته و اولین پنل خورشیدی اجرا شده اما برای جبران کمبود برق موردنیاز شش هزار هکتار باغات انگور شهرستان، تعداد بیشتری پنل خورشیدی نیاز است.

 

نسخه واحد برای خاموشی چاه موتورها، توجیه کارشناسی ندارد

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در همین زمینه اظهار کرد: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در خراسان‌رضوی دارای ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی هستند و قطب تولید میوه‌های بهشتی انگور، انجیر، انار و پسته به شمار می‌روند.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که در این منطقه که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دام‌پروری است باید تصمیم‌گیری مسئولان به جهش تولید کمک کند؛ اظهار کرد: خشک‌سالی و کمبود منابع آبی به بخش کشاورزی منطقه ترشیز آسیب‌زده و تصمیم خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بر پیکر نحیف کشاورزان ترشیز ضربه مهلکی می‌زند همان‌طور که سال گذشته نیز شاهد ضرر و زیان کشاورزان منطقه از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بودیم.

وی افزود: جبران کمبود برق در پیک مصرف با خاموشی‌ روزانه چاه موتورهای کشاورزی باید به‌تناسب محصولات هر شهرستان و نیاز آبی آن‌ها انجام شود.

نماینده مردم ترشیز در مجلس اظهار کرد: پیچیدن یک نسخه واحد برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی با وجود اقلیم‌های متنوع کشور به خصوص برای خراسان‌رضوی و شهرستان‌های منطقه ترشیز با توجه به تفاوت‌ آب و هوایی، هیچ توجیه کارشناسی ندارد و گرمای شدید هوا و گرفتاری گیاهان با تنش‌های آبی و قطعی برق و نرسیدن آب به باغات و مزارع، خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان و محصولات آنان وارد می‌کند.

وی با بیان این‌که اگر قرار باشد قطعی برق چاه موتورها ادامه داشته باشد نه‌تنها محصولات کشاورزی از بین خواهد رفت، بلکه امنیت غذایی به خطر می‌افتد؛ گفت: بخش قابل‌توجهی از مردم منطقه ترشیز کشاورز هستند اگر قرار باشد همچنان چاه موتورها ۶ ماه اول سال خاموش باشند و در ۶ ماه دوم سال به دلیل ضعف برق درست کار نکنند باعث بروز مشکل برای کشاورزان شده و عملاً اعتراضات آن‌ها را فراهم می‌آوریم.

نیک‌بین با تأکید بر اینکه باید سیاست‌های غلط اصلاح شود، افزود: ادامه این روند فقط نابودی کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

 بخش کشاورزی که ارتزاق میلیون‌ها نفر از طریق آن انجام می‌گیرد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای برنامه‌ریزی کلان محسوب شده و از سال‌های متمادی با مشکلات بسیاری مواجه است. از یک‌سو امنیت غذایی مسئله مهمی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد از سویی دیگر اقتصاد ترشیز بر پایه کشاورزی قرار گرفته و کشاورزان این منطقه در شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی برای کشاورزی اقدام می‌کنند.

در این روزهای گرم، کشاورزان منتظر باردهی محصولات کشاورزی خود هستند حال با وجود همه این سختی‌ها، اتخاذ تصمیماتی مبنی بر خاموشی چاه‌های کشاورزی، اقتصاد کشاورز و کشور را زیر سؤال می‌برد. قطعی پنج‌ساعته برق مشترکان کشاورزی موجب گله‌مندی کشاورزان شده است، آنها معتقدند با قطعی برق چاه‌های کشاورزی باید کشاورزی را تعطیل کنند و در حال حاضر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10206
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.