• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
7
ما را که برد خانه!

ناامیدمان نکنید

  • کد خبر : 1862
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۶:۲۸
ناامیدمان نکنید
دو دهه از فعالیت پارلمان محلی شورا می‌گذرد و هر دوره مختلف فعالیت شوای‌شهر، حکایت ویژه خود را دارد. دوره اول شورائیان هنوز الفبای کار شورایی را نمی‌دانستند و برخی نواقص قانونی، باعث شده بود شورای‌شهر کاشمر فعالیت خود را به شورای‌شهرداری تقلیل دهد و این شورا کمتر در پی انجام وظایف محوله و گره‌گشایی از کار مردم و از همه مهم‌تر، اخذ تصمیماتی که امور مبتلابه شهر و شهروندان را تسهیل کند، بپردازد.

دو دهه از فعالیت پارلمان محلی شورا می‌گذرد و هر دوره مختلف فعالیت شوای‌شهر، حکایت ویژه خود را دارد. دوره اول شورائیان هنوز الفبای کار شورایی را نمی‌دانستند و برخی نواقص قانونی، باعث شده بود شورای‌شهر کاشمر فعالیت خود را به شورای‌شهرداری تقلیل دهد و این شورا کمتر در پی انجام وظایف محوله و گره‌گشایی از کار مردم و از همه مهم‌تر، اخذ تصمیماتی که امور مبتلابه شهر و شهروندان را تسهیل کند، بپردازد. حالا پس از گذشت سال‌ها و صرف صدها میلیون تومان از بیت‌المال برای فعالیت نهاد مدنی شورا، انتظار نمی‌رود که دوره پنجم شورای‌شهر در کاشمر، گرفتار برخی رفتارهای لجوجانه و عنادآمیز برخی اعضا در برخورد با مدیریت شهری باشد. به ويژه آن‌که پیش از حضور در ویلای خرمشهر، آنانی که سودای عضویت در آن را داشتند ورای همه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، هدف‌شان اعتلای شهر و توسعه و آبادانی آن بوده است و لذا شهروندان امید داشتند با فعالیت شورا و حضور چهره‌هایی نام آشنا، توسعه و آبادانی شهر و رفاه و آسایش شهروندان رقم بخورد، اما گویی پس از قریب دو سال فعالیت شورای پنجم، ورق برگشته است. آنالیز رفتاری برخی شورائیان نشان می‌دهد آنها خود نه تنها به فکر اعتلای شهر و افزایش رفاه شهروندان نیستند که گاه حاضر نیستند به خاطر این هدف بزرگ از برخی منویات شخصی‌شان چشم بپوشند و در این میان برخی همواره به جای آن‌که دست شهردار را به گرمی و در راستای عمران و آبادانی شهر بفشارند، به دنبال مچ‌گیری از وی بودند.

مگر نه این‌که در مدت یک‌سال عمر هیئت رئیسه فعلی، همواره عزیزان مشغول مکاتبه و نامه‌نگاری با نهادهای مختلف درباره عملکرد شهردار و پرونده‌سازی برای او و سایر هم‌فکران وی بودند و دریغ از حداقل حضور فیزیکی آنان در بسیاری از برنامه‌های شهرداری و این رویه به قدری آش شورای‌شهر را شور کرد که در مجموعه‌ای که باید در سایه همدلی و هم‌افزایی امور شهر سامان یابد، در سایه ناهماهنگی‌ها کمتر کاری پیش رفت و تنها چیزی که به عنوان کار اصلی شورائیان قلمداد و بی‌وقفه انجام می‌شود، شکایت و پرونده‌سازی و اعتراض و انگ و تهمت به فعالیت‌های مدیریت شهری است که کار را به مداخله سازمان بازرسی و وزارت کشور کشاند و در عین حال این فعالیت‌ها برای حذف شهردار ثمر نداد، ولی همچنان ادامه دارد.

کاری به ورود برخی عزیزان به ایجاد فضای مسموم و جوی ناسالم بر علیه مدیریت شهری نداریم که عمده آنها به صورت پنهان و آشکار انجام گرفته است. اما آنچه اکنون پیش‌روست این‌که افرادی در کمتر از چندماه مانده به انتخابات، با رفتارهای غیراخلاقی و به دور از منطق درست، در پی دنبال کردن همین مسیر‌ هستند تا با گل‌آلود کردن آب، ماهی مقصود خود را صید کنند و گرنه اگر موضوع اعتراضات و تخریب‌ها، رعایت حقوق شهروندی و احقاق حق مظلوم باشد که مورد تایید‌همگان قرار می‌گیرد، اما وقتی مشاهده می‌شود، مثلا در همین اتفاق اخیر و اجرای پلمپ بعضی حتی بر کار ناصواب و تخلف عده‌ای مهر تأیید می‌زنند تا به لطایف‌الحیل جایگاه شهردار را زیر سوال ببرند، مسئله پیچیده شده و بوی مشمئز کننده‌ای از آن به مشام می‌رسد.

کاش آقایان بدانند این ره که می‌روند به ترکستان است نه به هندوستان. نتیجه کار آنان نمی‌تواند خیر و صلاحی برای شهر و شهروندان داشته باشد، همین‌طور که تاکنون هم اختلافات و تنگ‌نظری‌ها اجازه نداده شهر روی آرامش ببیند و مسیر توسعه و تعالی طی کند به طوری که پروژه ورودی از سمت کوهسرخ یک‌سال است نیمه تمام رها شده، فعالیت ستاد بازآفرینی شهر به کندی پیش می‌رود، پروژه ورودی شهر از سمت مشهد هم‌چنان درگیر و دار اجراست، و از همه مهمتر چند صد میلیارد ریال اعتبار که برای شهرداری قابل جذب بود با رفتارهای عنادگونه‌ی برخی شورائیان از کف می‌رود و هیچ عاید شهروندان نمی‌شود و متاسفانه هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیست! حال آقایان می‌توانند دست کم در خلوت خویش راضی باشند که شایستگی پذیرش این مسئولیت را داشته‌اند تا برای مدت چهارسال به عنوان تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار در امور شهر معرفی شوند؟ این اعضا با این عملکرد تاکنون توانسته‌اند به انجام این مسئولیت سنگین وفادار باشند؟ چه بسا اگر هیئت‌رئیسه شورا به طور دقیق پاسخ دهند که عملکرد یک‌سال‌شان چه بوده و چه میزان مردم از حضور و فعالیت آنها در نهاد مدنی شورای‌شهر منتفع شده‌اند، آن‌گاه مشخص می‌شود که تصمیم‌گیری‌های عجولانه و عنادورزانه آقایان که مدت‌هاست باعث عدم اجرای فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد ایجاد نشاط و شادابی در شهر یا مخالفت با اعمال تخفیفات مناسبتی برای شهروندان از سوی شهرداری شده چه تبعات منفی در پی داشته و چه میزان در بروز نارضایتی شهروندان از مجموعه شورا و شهرداری موثر بوده است.

در هر حال پای برخی شورائیان در اتفاقات و خبرسازی‌های اخیر در شهر لغزیده است و بدون شک زمانه با آنها به تکرار سازگار نخواهد ماند و مسائل ناگفته و اسرار مگو هویدا شده و به صحن جامعه می‌آید. امید آن‌که مدعی‌العموم همان‌طور که در فیصله دادن موضوع اختلافات شورای‌شهر و شهردار پا در میانی کرد، این‌بار با شایعات و اخبار دروغ و برخی ایجادکنندگان جو مسموم در شهر با جدیت برخورد کند تا خدای نکرده این عدم شفافیت‌ها منجر به ناامیدی مردم از مسئولان و بی‌اعتمادی به نظام نشود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1862
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.