مسیر کاشمر به شادمهر، خلیلآباد و کوهسرخ محورهایی هستند که به دلیل عوامل مختلف به تکرار، شاهد تصادفات منجر به مصدومیت و مرگ هستیم، تصادفاتی که عامل برخی از آنها بیتوجهی رانندگان به قوانین و برخی دیگر ناشی از سهلانگاری و کمکاری متولیان در تأمین استانداردها است، در همین خصوص برای بررسی وضعیت محورهای منطقه به سراغ فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر رفتیم آنچه میخوانید ماحصل این گفتوگو است.
فرمانده پلیسراه کاشمر در ابتدای این گفتوگو با اشاره به وضعیت محور خلیلآباد گفت: با توجه به ترافیک بالای این محور طی سالهای گذشته، این جاده از دوطرفه به یکطرفه ارتقاء یافت و از محور فرعی به محور بزرگراهی تبدیل شد که این امر در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی محور اثرگذار بود.
سرگرد مهدی افتاده با بیان اینکه مراودات بسیار مردم خلیلآباد با کاشمر روزبهروز بر ترافیک و تردد این محور افزوده است، بیان کرد: استقرار واحدهای صنعتی، کشاورزی وجود کشتارگاه دام و طیور بهخصوص وجود امامزاده سیدمحمد(ع) در این محور موجب شده جاده کاشمر به خلیلآباد به یکی از پرترافیکترین محورهای منطقه تبدیل شود.
وی وجود این تأسیسات و اماکن را عاملی برای بالارفتن میزان وقوع تصادفات در محور خلیلآباد عنوان و ابراز کرد: هرچند در آن زمان از جدولهای50 سانتی برای جداکننده فیزیکی دو لاین استفادهشده اما این اقدام مخاطراتی برای محور در پی دارد بهطوریکه نور وسیله نقلیه مقابل موجب کاهش دید راننده و در نهایت منجر به برخورد با احشام، حیوانات و بعضاً افراد میشود.
فرمانده پلیسراه کاشمر مطرح کرد: به دلیل رفت و آمد و تصادفات بسیار و همچنین دسترسیهای غیرمجاز به این محور محدودیت سرعت ایجاد شد و با ده کیلومتر کاهش به 95 کیلومتر در ساعت رسید اما همچنان شاهد تصادفات شدیدی در این محور هستیم.
سرگرد افتاده، دوربرگردانهای این محور را فاقد استاندارد دانست و عنوان کرد: علاوه بر دوربرگردانها در این محور، از روشنایی لازم برخوردار نیستند.
وی گفت: از ابتدای امسال پنج نفر به علت تصادف در این محور جان خود را از دست دادهاند که چهار نفر در شب بوده و علت آن، عدم روشنایی مورد جاده نیاز بوده است.
فرمانده پلیسراه کاشمر افزود: علیرغم اینکه طول مسیر رفتوبرگشت کاشمر به خلیلآباد 28 کیلومتر بیشتر نیست اما بیش از 33 درصد تصادفات فوتی محورهای مواصلاتی منطقه مربوط به این محور بوده و این رقم بالایی است.
وی ادامه داد: بهرغم اینکه استاندارد استفاده از جداکننده و حفاظت فیزیکی بین دو لاین یک تا 1.20 متر است اما اداره راهداری و حملونقل جادهای از جداول 50 سانتی استفاده نموده و همین اتفاق اکنون در محور شادمهر در حال وقوع است که مشکلاتی از نظر انعکاس نور وسیله نقلیه مقابل و کاهش دید راننده را به همراه دارد اما با تأمین روشنایی بین دو لاین میتوان این نقص را برطرف نمود و آثار مخرب جداول کوتاه به حداقل خود می رسد.
خطر در محور کاشمر به شادمهر
وی در ادامه بر ضرورت دوبانده شدن محور کاشمر به شادمهر تأکید کرد و گفت: در برخی موقع حتی خودم که در این محور گشت میزنم احساس خطر میکنم و آیتالکرسی میخوانم و با سلام و صلوات برای رانندگان دعا میکنم تا بهسلامت برسند.
فرمانده پلیسراه کاشمر افزود: اگر راننده یک خودرو در محور شادمهر خوابآلود باشد، برخوردش با وسیله مقابل حتمی است.
وی بیان کرد: باند دوم محور کاشمر به شادمهر فقط تا روبروی پمپبنزین انجام شده اکنون دسترسیهای شهرک صنعتی به باند شمالی محور شادمهر از دوربرگردان غیراستاندارد موجود انجام میشود و این بسیار حادثهآفرین است.
افتاده تصریح کرد: متأسفانه در هیچ کجای این محور پیشبینی لازم برای دوربرگردان نشده است و دوربرگردانی برای شهرک صنعتی به سمت کاشمر اصلاً نیست.
وی در همین خصوص از متولیان خواست؛ اگر اعتباری برای اتمام باند دوم این محور نیست لااقل این بخش جاده از پمپبنزین تا قبل از بهاریه اصلاح و دو بانده شود تا مخاطرات پمپبنزین و شهرک صنعتی حذف شوند.
این فرمانده پلیسراه گفت: متأسفانه از سمت شادمهر به کاشمر برای دسترسی به روستاهای جردوی، فرحآباد و.. پیشبینی دوربرگردان استاندارد نشده است البته زیرگذری در روستای فرگ احداث شده که برای عبور احشام بوده و قابلیت استفاده وسایل نقلیه را ندارد.
مهمترین علت تصادفات در محورها
فرمانده پلیسراه کاشمر در ادامه گفت: علیرغم اینکه تصادفات فوتی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نداشته اما در تصادفات جرحی کاهش داشتهایم.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 104 تصادف جرحی داشتهایم که این آمار در مدت مشابه پارسال 109 مورد بوده است، عنوان کرد: تصادفات فوتی فقط یک مورد داشتهایم که با سال قبل برابر بوده همچنین در مجموع تصادفات خسارتی 17 درصد افزایش داشته است.
افتاده بیشترین علت تصادفات در محور کوهسرخ را عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم دانست و گفت: عدم توجه به جلو از عوامل اصلی تصادفات در همه محورها است.
عامل انسانی علت 80 درصد تصادفات
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیش از 80 درصد تصادفات عامل انسانی دخیل است سپس راه و وسیله نقلیه ایمن، از اینرو فرهنگسازی را از مدتها قبل در دستور کار قرار دادهایم.
افتاده، برخورد با تخلفات حادثهساز را خط قرمز پلیس دانست و عنوان کرد: یک راننده مقصر علاوه بر خود چندین نفر دیگر را هم به کشتن میدهد.
وی بیان کرد: رانندهای که با سرعتبالا حرکت کند ضمن اینکه خودرو تا 14روز توقیف خواهد شد با معرفی به کمیته پیشگیری از تصادفات لحاظ نمودن و نمره منفی و درجه سوابق اش، برای او سه نوبت آموزش اجباری در نظر گرفته میشود.
فرمانده پلیسراه کاشمر با تأکید بر اینکه بههیچعنوان در تصادفات حادثهساز اغماض نخواهیم کرد و با متخلفین و کسانی که امنیت مردم را برهم میزند برخورد جدی داریم، مطرح کرد: موضوع کمین نیروهای پلیسراه شایعهای است که متخلفان بر علیه پلیسراه انداختهاند زیرا هدف ما مچگیری نیست بلکه برخورد با متخلفین است، رانندهای که بخواهد به حقوق مردم تعدی کند پلیس در برابرش خواهد ایستاد و برخورد قاطع میکند.
توقیف یک خودروی پراید با 168 کیلومتر سرعت که یک نوزاد 5 روزه همراه خود داشت از حاشیههای حین این مصاحبه بود.