• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
3

فرسايش خاکي در کاشمر بسيار زياد است

  • کد خبر : 10411
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
فرسايش خاکي در کاشمر بسيار زياد است
صدای خاوران-کارشناس بیابان‌زدایی در ادامه با بیان این‌که سرانه فرسایش خاک در ایران ۱۵ تن در هکتار در سال و برای خراسان‌رضوی حدود ۱۸ تا ۲۰ تن در سال برآورد شده است، با اعلام این‌که فرسایش خاک در خراسان‌رضوی حدود ۵ برابر متوسط جهانی است، این رقم را بسیار بالا دانست و افزود: با توجه به نرخ سالیانه بیابان‌زایی هر ساله حدود یک درصد استان‌خراسان به دلایل مختلف دچار بیابان‌زایی و تخریب زمین می‌شود.

 

یک کارشناس بیابان‌زدایی افت سطح آب‌های زیرزمینی را یکی از مهمترین نشانه‌های بیابان‌زایی دانست و افزود: شهرهای کاشمر و نیشابور از خراسان‌رضوی به‌ شدت با پدیده افت سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستند.

میثم مجیدی گفت: برخی از دشت‌های استان نیز به واسطه برداشت بیش از حد سفره‌های آب زیرزمین، دچار نشست شده که می‌توان به نشست متوسط سالیانه ۶۰ سانتی‌متری دشت مشهد و یا ۷۰ سانتی‌متری دشت نیشابور اشاره کرد.

وی همچنین افزایش تعداد چاه‌ها، تبدیل کاربری اراضی از مرتعی و جنگلی به کشاورزی و مسکونی و شور شدن اراضی دشت‌های مشهد، بجستان، کاشمر، نیشابور، سبزوار و درگز که با خطر شوری اراضی کشاورزی روبرو هستند را از جمله عوامل انسانی بیابان‌زایی در خراسان‌رضوی دانست.

کارشناس بیابان‌زدایی در ادامه با بیان این‌که سرانه فرسایش خاک در ایران ۱۵ تن در هکتار در سال و برای خراسان‌رضوی حدود ۱۸ تا ۲۰ تن در سال برآورد شده است، با اعلام این‌که فرسایش خاک در خراسان‌رضوی حدود ۵ برابر متوسط جهانی است، این رقم را بسیار بالا دانست و افزود: با توجه به نرخ سالیانه بیابان‌زایی هر ساله حدود یک درصد استان‌خراسان به دلایل مختلف دچار بیابان‌زایی و تخریب زمین می‌شود.

مجیدی اجرای طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی در سرخس و نیشابور، طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی و کنترل کانون‌های فرسایش بادی در گناباد، تربت‌جام، طرح مدیریت جنگل‌های دست کاشت در دشت کاشمر، سبزوار و بردسکن و پروژه‌های ترسیب کربن که در بجستان از سال ۹۱ شروع شده را از جمله کارهایی دانست که تاکنون انجام شده است.

وی افزود: بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌رضوی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند به طوری که در شمال شرق شهرستان سرخس و در غرب، جنوب غربی و جنوب استان شهرستان‌های سبزوار، کاشمر، بجستان، خواف و نیشابور از جمله مناطقی هستند که فرسایش خاک در آنها بسیار زیاد است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10411
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.