• امروز : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 28 October - 2024
پارس وی دی اس
0

عشایری که هنوز به رسمیت شناخته نشده‌اند

  • کد خبر : 11077
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۰۴
عشایری که هنوز به رسمیت شناخته نشده‌اند
صدای خاوران-مدیرکل امور عشایر خراسان‌رضوی با بیان اینکه اکنون در خراسان‌رضوی به ۸۲۰۰ خانوار عشایری خدمات می‌دهیم، افزود: سه شاخص جامعه عشایری، دارابودن طایفه، اتکا زندگی و درآمد بر دام و دام‌پروری و زندگی مبنی بر کوچ و کوچ روی است. وی با اشاره به این‌که در خراسان‌رضوی ۵۱ طایفه داریم، اظهار کرد: به عنوان مثال قوچان۹۷۰ خانوار عشایری دارد که از آذرماه هیچ عشایری در شهرستان حضور ندارند زیرا ۴۵۰ خانوار به گلستان و باقی به شهرستان‌های سرخس و کلات کوچ می‌کنند.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان‌رضوی با بیان این‌که هنوز تمامی عشایر خراسان‌رضوی به تائید مرکز آمار ایران نرسیده‌اند، گفت: علی‏رغم این‌که در این استان به ۸۲۰۰ خانوار عشایری خدمات می‌دهیم، اما از نظر مرکز آمار ایران ۵۵۰۶ خانوار به عنوان عشایر مورد قبول است.

محمدحسین جعفری در سفر به کاشمر با بیان این‌که اهمیت عشایر موجب شد تا در سال ۱۳۹۳ روز ملی روستا و عشایر نام‌گذاری شود، اذعان کرد: با نام‌گذاری این روز فرصتی ایجاد شد تا جامعه شهری با پتانسیل و توانمندی‌های جامعه روستایی و عشایری آشنا شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس نوع زندگی، تغییر معیشت و روش‌های زندگی امروزه می‌بینیم ۲۳ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را جامعه روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند.

جعفری با اشاره به این‌که اولین شورای عشایر در سطح کشور سال ۱۳۲۵ تشکیل و در سال ۱۳۵۳ اساسنامه دامداران متحرک به تصویب مجلس شورای ملی آن زمان رسیده است، گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی سازمان امور عشایری تشکیل و در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۷۸ و 1388 سه مرحله سرشماری عشایری انجام و در سال ۱۳۹۷ هم به صورت میدانی قرار بود مجدد سرشماری انجام شود که نوع سرشماری تغییر کرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌رضوی با بیان اینکه اکنون در خراسان‌رضوی به ۸۲۰۰ خانوار عشایری خدمات می‌دهیم، افزود: سه شاخص جامعه عشایری، دارابودن طایفه، اتکا زندگی و درآمد بر دام و دام‌پروری و زندگی مبنی بر کوچ و کوچ روی است.

وی با اشاره به این‌که در خراسان‌رضوی ۵۱ طایفه داریم، اظهار کرد: به عنوان مثال قوچان۹۷۰ خانوار عشایری دارد که از آذرماه هیچ عشایری در شهرستان حضور ندارند زیرا ۴۵۰ خانوار به گلستان و باقی به شهرستان‌های سرخس و کلات کوچ می‌کنند.

جعفری افزود: گرچه بسیاری از روستائیان تمایل دارند تحت پوشش امور عشایر قرار بگیرند، اما دراین خصوص محدودیت داریم و مرکز آمار باید تائید کند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=11077
  • نویسنده : زینت تازه دل
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.