رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کامیونداران کاشمر در گفتگویی عنوان کرد: در شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد و کوهسرخ حدود 600 دستگاه کامیون، کامیونت و انواع تریلی با فعالیت حدود 800 نفر راننده مشغول به کار هستند.
مختار خلیلی با اشاره به اینکه گرچه در دورانی قرار بود کامیونهای فرسوده از رده خارج و نوسازی شود ولی تسهیلاتی که به رانندگان ارائه شد سود بالایی داشت و در توان ماشین داران واقعی نبود کامیونهای وارداتی توسط دلالان خریداری شد و حق بهحق دار نرسید.
وی با اشاره به اینکه با افزایش خودروهای جدید باربری در کنار کامیونهای فرسوده شاهد فاصله بین عرضه و تقاضا شدهایم، افزود: برای همین امر گرچه تعرفهای که برای رانندگان در ابتدای سال تعیینشده است، هیچ رانندهای بر اساس آن نرخ نامه بهحق خود نمیرسد چون صاحب بار آن کرایه را پرداخت نمیکند، بار کم و ماشین زیاد و در این بین صاحب بار با هر مبلغی که دوست دارد ماشین را روانه میکند و متأسفانه کسانی که قسطهای سنگین خرید کامیون را برای خود درست کردهاند مجبورند به هر مبلغی کار کنند و حق همکاران دیگر خود را ضایع میکنند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کامیونداران کاشمر با بیان اینکه متأسفانه کار ما را تفریحی اعلام کردهاند در صورتی سختترین شغل را داریم و بعد از مدتی حتی به دوران بازنشستگی نمیرسیم چون در همین دوران بیماریهای قلبی، دیسک کمر، آرتروز ناشی از رانندگی طولانیمدت و استرسهای رانندگی و خطرات و دوری از خانواده ما را اذیت میکند و از لیست مشاغل سخت خارج شدهایم؛ گفت: متأسفانه در راستای همین امر اکنون کمک دولت از بیمه تأمیناجتماعی ما حذف شده و رانندگان جدید باید حق بیمهای بیش از 3 میلیون تومان در ماه پرداخت کنند و حتی قراردادهای بیمه تکمیلی رانندگان نیز تعهدات مناسبی ندارد گرچه هزینه پرداخت میکنیم، ولی شاهد پوششهای خوب بیمهای نیستیم.
خلیلی عنوان کرد: اختصاص سهمیه سوخت برای کامیونها بر اساس پیمایش شده است که بر اساس تعداد بارنامهها اعلام شده، ولی متأسفانه بعضی از ماشینها بر اساس پیمایشی که دارند سوخت دریافت نمیکنند در صورتیکه نوع و مدل ماشینها در ستاد سوخت مشخص است لذا کامیونها مشکل سوخت پیدا میکنند.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغههای رانندگان قطعات یدکی بیکیفیت در بازار است گرچه یک نوبت نرخ حملونقل در ابتدای سال برای ما تعیین میشود ولی از اول تا آخر سال تورم در کشور بهگونهای است که توانایی تأمین هزینهها نیستیم برای نمونه لاستیک ابتدای سال جفت 17میلیون تومان بوده که الان به بیش از 35 میلیون تومان رسیده است و قطعات یدکی افزایش قیمت روزانه دارد ولی کرایه همانی که ابتدای سال تعیینشده است و تغییر نکرده است.
خلیلی با اشاره به اینکه در سال چند نوبت فقط به خاطر خراب بودن جادهها تعویض لاستیک داریم عنوان کرد: با این جادهها حتی خرید لاستیک 75 میلیون تومانی هم جوابگو برای ما نیست تا لااقل 12ماه برای ما کارکرد داشته باشد.