• امروز : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 28 October - 2024
پارس وی دی اس
1

دکترهای تقلبی را بشناسیم

  • کد خبر : 11069
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
دکترهای تقلبی را بشناسیم
صدای خاوران-این دندان‌پزشک با بیان این‏که اکنون بیشتر نگرانی ما از سمت کسانی است که کار دندانپزشکی می‌کنند، اظهار کرد: گرچه تجهیزات دندانپزشکی هرروزه باید اتوکلاو و استریل شود اما از چند مکان غیرمجاز که بازدید داشته‌ایم و پلمب هم شدند مواردی را مشاهده کردیم برای نمونه یکی از آنها کاسه آبی را روی پیک‌نیک گذاشته و وسایل را داخل آب جوش می‌انداخت در صورتی‌که تجهیزات برای استریل باید نیم ساعت در دمای150 تا 200 درجه باشد. وی با اعلام این‏که بیماری‌های عفونی به‌خصوص هپاتیت بسیار راحت هنگام کشیدن دندان انتقال پیدا می‌کند، گفت: متأسفانه مردم اطلاعی ندارند که با مراجعه به این مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی، چه مشکلاتی ممکن است برای‏شان به وجود بیاید در صورتی‌که وقتی فردی مبتلا به بیماری هپاتیت ب شود مشکلات بسیاری برای خانواده و جامعه به وجود می‌آورد.

 

همه می‌دانیم، در این دنیا چیزی باارزش‌تر از جان و سلامت انسان وجود ندارد. از این‌رو در راستای حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم، اعضای جامعه پزشکی و حرفه‌های مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل و آموزش‌دیده و علم و مهارت‌های موردنیاز را زیر نظر اساتید مجرب کسب و موفق به اخذ مدارک و مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی شده‌اند و با توجه به اهمیت جان و سلامت افراد، هرساله باید دوره‌های بازآموزی و آشنایی با روش‌ها، تکنیک‌ها و تجهیزات جدید پزشکی را یاد بگیرند.

حال با چنین تعریفی، هستند افرادی سودجو و فرصت‌طلب که بدون هیچ رنج و مشقتی ره صدساله را یک‌شبه طی می‌کنند و به خودشان جرات می‌دهند بدون مدرک و مجوز و علم مهارت در امور پزشکی مداخله کرده و با جان و سلامت افراد جامعه بازی کنند که واقعاً وجود این افراد مداخله‌گر و سودجو در کنار آن‌همه تلاش علم پزشکی برای بروز شدن، ابداع و ساخت تجهیزات جدید، افزایش تحقیق و پژوهش در رشته‌های مختلف پزشکی و اهمیت زنده نگه‌داشتن و درمان یک انسان قابل‌هضم نیست.

در گذشته، اشخاصی که به‌صورت تجربی با مسائل پزشکی و طب آگاه بوده‌اند می‌توانستند اقدام به درمان افراد نمایند؛ اما در دنیای مدرن امروز که پزشکی کاملاً بر مبنای علوم بنا شده است، دیگر اشخاصی که صرفاً به‌صورت تجربی با مسائل پزشکی آگاه هستند حق اقدام برای درمان افراد را نداشته و در صورتی‌که اقدام به انجام چنین امری نمایند، دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود و مجازات در پی دارد.

متأسفانه به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، عدم آگاهی، تبلیغات گمراه‌کننده و… بعضی بیماران به این افراد مراجعه و جان و سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

مداخله‌گران در حیطه پزشکی، دندانپزشکی، پوست و زیبایی، تزریقات و پانسمان، داروهای گیاهی و… فعالیت دارند؛ اما این روزها مداخله‌گران در حوزه دندانپزشکی در این شهر میدان‌دار هستند و به اعتقاد دندان‌پزشکان صاحب‌نام و متخصص، علت اصلی فعالیت مداخله‌گران در حوزه دندانپزشکی، بازدارندگی ناکافی قوانین، تعیین جریمه‌های اندک، عدم اطلاع مردم از شرایط این افراد و خطرات و عوارض چنین درمان‌هایی می‌باشد. با این حال فعالیت مداخله‌گران و دندان‌پزشکان قلابی و بدون مجوز زیاد شده و باید مراقب باشیم در دام این افراد گرفتار نشویم. از این‌رو گفتگویی با دکتر مصطفی غیور، نماینده صنف دندان‌پزشکان در نظام پزشکی انجام شده که با هم می‌خوانیم.

مصطفی غیور با بیان این‏که اکنون 50 دندان‌پزشک در کاشمر، 4 نفر خلیل‌آباد، 9 نفر در بردسکن و دو دندان‌پزشک در کوهسرخ، به‌جز دندان‌پزشکان طرحی خانه‌های بهداشت روستاها؛ مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: در کاشمر بسیاری برای ترمیم بیماری‌های دهان و دندان‌های‏شان به لابراتوارهای دندان‌سازی مراجعه می‌کنند جالب این‏که در این شهرستان فقط دو لابراتوار رسمی داریم.

وی با اشاره به این‏که سایر لابراتوارها غیرمجاز و غیرقانونی هستند، تصریح کرد: بیشترین مشکلی که این لابراتوارها برای بیماران دارند این است که برخی از این افراد مداخله‌گر در امر بهداشتی بوده و بدون داشتن مدرک و تخصص، کار دندانپزشکی انجام می‌دهند.

غیور تصریح کرد: بعضاً برخی منشی دندان‌پزشک یا سرویس‌کار تعمیرات خدمات پزشکی یونیت و… بوده‌اند و مقداری کار یاد گرفته و اکنون بدون مجوز در حال فعالیت هستند.

این دندان‌پزشک با بیان این‏که اکنون بیشتر نگرانی ما از سمت کسانی است که کار دندانپزشکی می‌کنند، اظهار کرد: گرچه تجهیزات دندانپزشکی هرروزه باید اتوکلاو و استریل شود اما از چند مکان غیرمجاز که بازدید داشته‌ایم و پلمب هم شدند مواردی را مشاهده کردیم برای نمونه یکی از آنها کاسه آبی را روی پیک‌نیک گذاشته و وسایل را داخل آب جوش می‌انداخت در صورتی‌که تجهیزات برای استریل باید نیم ساعت در دمای150 تا 200 درجه باشد.

وی با اعلام این‏که بیماری‌های عفونی به‌خصوص هپاتیت بسیار راحت هنگام کشیدن دندان انتقال پیدا می‌کند، گفت: متأسفانه مردم اطلاعی ندارند که با مراجعه به این مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی، چه مشکلاتی ممکن است برای‏شان به وجود بیاید در صورتی‌که وقتی فردی مبتلا به بیماری هپاتیت ب شود مشکلات بسیاری برای خانواده و جامعه به وجود می‌آورد.

غیور خاطر نشان کرد: درمان‌های غیرمجاز از دیگر مشکلاتی است که مداخله‌گران در امور پزشکی به وجود می‌آورند، به‌طوری‌که یکی از همین افراد که اقدام به کشیدن دندان کرده بود آسیب‌های جدی به بیمار وارد کرد به‌طوری‌که چندین مرتبه مجبور به جراحی شد.

وی با بیان این‏که متأسفانه بسیاری از این متخلفان از عدم آگاهی مردم، سوءاستفاده می‌کنند، تصریح کرد: بیشتر این افراد ضمن این‏که هیچ‌گونه تابلویی ندارند، نوبت‌های‏شان تلفنی بوده و درب محل کارشان همیشه بسته است.

غیور با اشاره به این‏که طی یک‌سال اخیر10 مکان غیرمجاز پلمب شده‌ است، گفت: مجازات این افراد به‌صورت جریمه نقدی و پلمپ محل کار است که تا تیرماه امسال جرائم ۵ تا۱۰ میلیون تومان لحاظ می‌شد که واقعاً بازدارنده نبود ولی خوشبختانه طبق گفته معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تیرماه امسال طبق مصوبه هیئت دولت جریمه مداخله‌گران به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم به بعد افزایش یافته است.

وی با اعلام این‏که بیماران حاضر به شکایت از این افراد مداخله‌گر در امور پزشکی نیستند و عملاً دسترسی به متخلفان راحت نیست ضمن این‏که آن‌ها آدرسی هم ندارند و به‌طور مداوم در حال جابه‌جایی می‌باشند، افزود: متأسفانه تعداد این افراد به نسبت تعداد دندان‌پزشکان دارای پروانه قابل‌توجه است.

 

مهم‌ترین مشکل، عدم پوشش بیمه‌ها

غیور در ادامه عدم پوشش بیمه‌ها را از مهم‌ترین مشکلات این حرفه دانست و گفت: گرچه هزینه‌ها بالاست اما از سویی بیمه‌ها زیر بار این تعرفه‌ها نمی‌روند که این امر مشکلاتی را برای شهروندان و دندان‌پزشکان به وجود می‌آورد.

نماینده صنف دندان‌پزشکان افزود: به دلیل این‏که تمامی تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی وارداتی است، هزینه‌ها بسیار افزایش یافته و مواد مرغوب بسیار سخت تأمین می‌شود و بیشتر مواد تقلبی در بازار وجود دارد.

غیور با بیان این‌که متأسفانه دندان‌پزشکان به دلیل افزایش بیش‌ازحد مواد مصرفی متضرر می‌شوند؛ از مسئولین و نهادهای مربوطه درخواست نظارت و بازدید بیشتر و برخورد قاطع و مجازات این افراد را داشت و از مردم خواست؛ به‌محض اطلاع یافتن از فعالیت این‌گونه افراد به واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت اطلاع دهند و این نکات را در نظرداشته باشند که فعالیت مداخله‌گران در امور پزشکی و دندانپزشکی بیشتر به‌صورت مخفیانه در روزهای تعطیل و یا در شیفت‌های غیر اداری است و غالباً نوبت‌دهی با استفاده از واسطه‌ها و به‌صورت تلفنی صورت می‌گیرد و قاعدتاً اطمینان و اعتماد به هرکسی که روپوشی بر تن داشته و دکتر صدایش می‌کنند درست نیست و لازم است در زمینه شناخت دکترهای قلابی و فاقد صلاحیت دقت بیشتری بکنند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=11069
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.