• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
پارس وی دی اس
1

دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه خدمات در مناطق عشایری هستند

  • کد خبر : 10843
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۹
دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه خدمات در مناطق عشایری هستند
صدای خاوران-مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر در همین خصوص گفت: با کمک شرکت تعاونی عشایری در سال گذشته بیش از چهار هزار و500 تن انواع نهاده دامی توزیع و در قالب تولید قراردادی نیز حدود700 تن جو مدت‌دار تحویل 133 نفر از عشایر گردید. وی افزود: طرح بهبود مدیریت تولید مثل در بین 150 رأس از دام‌های عشایر با هدف افزایش باروری و راندمان تولید اجرا و هم‌چنین خدمات دامپزشکی جهادی از جمله واکسیناسیون، ویزیت، درمان، سونوگرافی و سمپاشی اماکن دامی با همکاری شبکه محترم دامپزشکی شهرستان انجام شده است.

 

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر گفت: با توجه به فرابخشی بودن مسائل عشایری، هیئت محترم وزیران در سال 1384 آیین‌نامه ساماندهی عشایر را تصویب و ابلاغ کرد، که بر اساس آن دولت سایر دستگاه‌های اجرایی را موظف به ارائه خدمات در مناطق عشایری کرده است.

رضا امیری‌پور با تسلیت ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر و گرامی‌داشت یاد شهدای دولت، شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله رئیسی؛ گفت: مجموعه عشایری شهرستان شامل دفتر نمایندگی امورعشایر و شرکت تعاونی عشایری امیردشت ترشیز می‌باشد که به بیش از530 خانوار با جمعیتی بیش از1800نفر در 37 نقطه از شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و مه‌ولات خدمات‌دهی انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که 85 درصد عشایر تحت پوشش مربوط به شهرستان کاشمر، 13 درصد از شهرستان کوهسرخ، یک درصد خلیل‌آباد و یک‌درصد دیگر نیز از مه‌ولات هستند، اظهار کرد: تاکنون60 درصد این خانوارها توسط مرکز آمار ایران تأیید شده‌اند و سایر عشایر در سامانه مرکز آمار ایران ثبت و منتظر تأیید هستیم.

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر خاطر نشان کرد: عشایر تحت پوشش علاوه بر این‌که حدود30 هزار رأس دام‌سبک و همچنین روستای عشایری گندم‌بر حدود 600 نفر شتر دارند، در زمینه پرورش کرم‌ ابریشم و زنبورداری نیز فعال هستند.

وی بیان کرد: با توجه به این که عشایر تحت پوشش کمتر از 2 درصد جمعیت منطقه را شامل می‌شوند، ولی تولید بیش از20 درصد گوشت قرمز را بر عهده دارند؛ از طرفی شهرستان کاشمر قشلاقی است و عشایر در تابستان برای استفاده از مراتع به مناطق ییلاقی شهرستان‌های استان کوچ می‌کنند.

امیری‌پور با بیان این‌که عواملی مانند پراکندگی خانوارهای عشایری، محدودیت‌های جغرافیایی، پیدایش شهرها، بخش‌ها و استان‌های جدید و تغییرات اقلیمی، عشایر را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است؛ گفت: با توجه به فرابخشی بودن مسائل عشایری، هیئت محترم وزیران در سال 1384 آیین نامه ساماندهی عشایر را تصویب و ابلاغ کرد، که براساس این آیین‌نامه دولت سایر دستگاه‌های اجرایی را موظف به ارائه خدمات در مناطق عشایری کرده است.

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر در همین خصوص گفت: با کمک شرکت تعاونی عشایری در سال گذشته بیش از چهار هزار و500 تن انواع نهاده دامی توزیع و در قالب تولید قراردادی نیز حدود700 تن جو مدت‌دار تحویل 133 نفر از عشایر گردید.

وی افزود: طرح بهبود مدیریت تولید مثل در بین 150 رأس از دام‌های عشایر با هدف افزایش باروری و راندمان تولید اجرا و هم‌چنین خدمات دامپزشکی جهادی از جمله واکسیناسیون، ویزیت، درمان، سونوگرافی و سمپاشی اماکن دامی با همکاری شبکه محترم دامپزشکی شهرستان انجام شده است.

امیری‌پور با بیان این‌که طی سال‌های 1400 تا 1402 از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده 22 پروژه به ارزش 23 میلیارد ریال اجرا شده است، گفت: در سال گذشته از محل تسهیلات ماده 52 تعداد 40 نفر از عشایر با مبلغی بیش از 23 میلیارد ریال برای تسهیلات پرواربندی دام سبک به صورت کوتاه‌مدت و از محل تسهیلات تبصره 18 نیز تعداد 45 نفر از عشایر با مبلغی بیش از 22 میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی به صورت بلندمدت به بانک‌های صادرات و کشاورزی معرفی شده‌اند که جا دارد تشکر ویژه‌ای نیز از این دو بانک محترم داشته باشیم.

 وی توزیع دستگاه برق خورشیدی سیار با همکاری مدیریت محترم برق ، برگزاری 24 دوره‌ آموزشی و ترویجی با همکاری مدیریت محترم جهادکشاورزی و برگزاری دوره فنی و حرفه‌ای با همکاری مرکز محترم آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر با اشاره به این‌که از سال گذشته تاکنون در 14جشنواره عشایری در مناطق مختلف به مدت90روز سیاه چادر عشایری را برای نمایش و آشنایی با آداب و رسوم عشایری شهرستان برپا کرده‌ایم، تولید صنایع دستی را از دیگر فعالیت‌های عشایر برشمرد و گفت: عشایر منطقه سال گذشته بیش از هزار مترمربع تولید قالی و قالیچه داشته‌اند.

وی گفت: مناطق عشایری مستعد رویش گیاهان دارویی مانند آویشن، اسپند، زیره سبز، زیره سیاه، کلپوره، کما، قاقرو و هندوانه ابوجهل می‌باشد که با دریافت مجوزات لازم می‌تواند به اقتصاد خانوار عشایری کمک کند، هم‌چنین انتقال آب شرب به روستای عشایری کلاته نای و آبشخور دامی در جنوب منطقه فرح‌آباد و آسفالت راه روستای عشایری گندم‌بر از خواسته‌های ویژه عشایر می‌باشد که می‌تواند باعث افزایش شاخص‌های توسعه در جوامع عشایری شهرستان گردد.

امیری‌پور در پایان از حمایت‌های مدیرکل محترم امورعشایر، مدیرعامل محترم اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی عشایری استان، فرماندار محترم، معاون محترم برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، بخشداران محترم فرح‌دشت و مرکزی، مدیرمحترم جهادکشاورزی، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره محترم شرکت تعاونی عشایری امیردشت ترشیز تقدیر و تشکر نمود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10843
  • نویسنده : فاطمه مجیدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.