• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
3

درختانی که زغال می‌شوند!

  • کد خبر : 10505
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
درختانی که زغال می‌شوند!
صدای خاوران-سهرابی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که مناطقی در شهرستان تحت تأثیر توفان‌های شن و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند به‌ویژه در سنوات اخیر که با تغییر اقلیم و بیابانی شدن برخی مناطق و کاهش نزولات جوی مواجه‌ایم، حذف این جنگل‌ها آن ‌هم برای استفاده و طمع سودجویان و تولید زغال تأسف‌بار است.

 

یک پژوهشگر عرصه‌های منابع‌ طبیعی گفت: گرچه مؤثرترین و ارزان‌ترین راه برای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، ایجاد جنگل‌های دست کاشت تاغ و استفاده از یکسری گونه‌های بومی بیابانی و سازگار با اقلیم منطقه است، اما متأسفانه عده‌ای سودجو برای تهیه زغال قلیان، درختان را قطع و قاچاق می‌کنند.

حسین سهرابی در گفت‌وگویی با بیان این‌که آبیاری این درختان دو سال زمان می‌برد، سال اول حدود10دوره و سال دوم 5 تا 8 دوره باید آبیاری شود، بیان کرد: این اقدامات برای تثبیت عرصه‌های مستعد بیابانی شدن یا مناطق مستعد حرکت شن‌های روان و کانون‌های فرسایش بادی است.

پژوهشگر عرصه‌های منابع طبیعی گفت: وقتی درختان به حد قابل قبولی می‌رسند سودجویان، طمع‌کاران و متجاوزین اراضی ملی و دولتی برای تولید زغال قلیان، آن‌ها را قطع می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که چوب تاغ به جزء زغال هیچ کاربری دیگری ندارد و نمی‌شود از آن‌ها برای کارهای صنعتی استفاده نمود، اذعان کرد: تاغ آنقدر چوب سفتی دارد که حتی خرد کردن آن به‌سختی انجام می‌شود.

سهرابی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که مناطقی در شهرستان تحت تأثیر توفان‌های شن و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند به‌ویژه در سنوات اخیر که با تغییر اقلیم و بیابانی شدن برخی مناطق و کاهش نزولات جوی مواجه‌ایم، حذف این جنگل‌ها آن ‌هم برای استفاده و طمع سودجویان و تولید زغال تأسف‌بار است.

قطع، تهیه زغال و خریدوفروش تاغ و زغال آن از مصادیق مجرمانه تخریب منابع طبیعی می‌باشد و برابر ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10505
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.