• امروز : پنجشنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 September - 2024
پارس وی دی اس
2

تغيير برخی از مديران اجتناب‌ناپذیر است

  • کد خبر : 10759
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۳۱
تغيير برخی از مديران اجتناب‌ناپذیر است
صدای خاوران-لازم است کارگروهي باتجربه براي اين مهم تشکيل شود و ارزيابي کارشناسانه‌اي در ارتباط با ضعف‌ها و نقاط قوت مديران دستگاه‌هاي اجرايي منطقه صورت گيرد و اين تيم فراتر از حلقه صرفاً رفاقتي، بايد داراي تجربه کار اجرايي و سياسي باشد. در واقع بايد اتاق فکري با حضور افراد با تجربه و متعهد و هم سليقه که بدون هيچ چشم‌داشتي به فکر اعتلاي ديارمان باشد تشکيل و مشاوره‌هاي لازم را به مسئولين ذيربط منطقه و استان ارائه دهند و اگر براي اين کارگروه مشخص شود که مديران داراي ضعف غيرقابل اصلاح هستند، در آن‌صورت بايد دست به تغييرات زد. ليکن بايد مراقب بود که جابجايي‏ها مشکلي را حل کند، زيرا اگر مديري کارآمد است که لزومي به تغيير محل کار آن نيست و اگر ناکارآمدي او محرز است، انتقال او از يک شهر به شهر ديگري چاره کار براي بهبود اوضاع به نظر نمي‌رسد.

دولت‌ها در راستای تحقق برنامه‌ها و تحقق وعده‌های انتخاباتی، نيازمند مدیران و مجریانی است که به آن برنامه‌ها باور داشته و در جهت تحقق و اجرای آن بکوشند. در همين راستا نيز منطقي و معمول است که دست به تغيير و اصلاح مديريت‌ها بزنند و اين امري است که در همه جاي دنيا و در کشور ما نيز در دوره‌هاي مختلف انجام شده است. چه بسيار مديرانی غيرهمسو با سياست‌هاي دولت بر صندلي‌هايی تکیه زده‌اند که حتی سیاست‌های دولت را قبول نداشته و به نقد آن می‌پردازند و از طرفی دو دستی به صندلی‌های خود چسبیده و از هر لابی‌گری برای ماندن‌شان و یا پست بهتری دریغ  نمی‌کنند.

این عده اگرچه در دوره مدیریت‌شان فرصت داشته‌اند تا بر حسب تعهداتي که نسبت به مردم قبول کرده‌اند؛ خودی نشان بدهند ولي تعدادی زیادی نیز نخواسته و یا نتوانسته‌اند کارآمدي لازم را داشته باشند.

در ديار ترشيز و پس از روی کارآمدن دولت جدید، اين ناهمسويي و ناکارآمدي‌ها ملموس است، لذا همان‌طور که در کلان کشور بحث تغییر کابينه دولت مطرح و انجام شد، خبرهايي هم از احتمال تغيير و تحول مديران در ديار ترشيز مي‌شنويم.

بي‌شک در بحث انتخاب مديران در سطوح مختلف، شايسته‌سالاري بايد ملاک باشد و مديراني که منصوب مي‌شوند بايد با دولت همراه باشند تا موفقيت در برنامه‌ها تضمين شود. البته براي انجام اين مهم، توجه به چند نکته داراي اهميت است که به اختصار به آنها مي‌پردازيم.

نخست: لازم است کارگروهي باتجربه براي اين مهم تشکيل شود و ارزيابي کارشناسانه‌اي در ارتباط با ضعف‌ها و نقاط قوت مديران دستگاه‌هاي اجرايي منطقه صورت گيرد و اين تيم فراتر از حلقه صرفاً رفاقتي، بايد داراي تجربه کار اجرايي و سياسي باشد. در واقع بايد اتاق فکري با حضور افراد با تجربه و متعهد و هم سليقه که بدون هيچ چشم‌داشتي به فکر اعتلاي ديارمان باشد تشکيل و مشاوره‌هاي لازم را به مسئولين ذيربط منطقه و استان ارائه دهند و اگر براي اين کارگروه مشخص شود که مديران داراي ضعف غيرقابل اصلاح هستند، در آن‌صورت بايد دست به تغييرات زد. ليکن بايد مراقب بود که جابجايي‏ها مشکلي را حل کند، زيرا اگر مديري کارآمد است که لزومي به تغيير محل کار آن نيست و اگر ناکارآمدي او محرز است، انتقال او از يک شهر به شهر ديگري چاره کار براي بهبود اوضاع به نظر نمي‌رسد.

دوم: اينک در منطقه ترشيز نيازمند ارزيابي دروني و زمان‌شناسي خاصي هستيم تا بر اساس آن بتوانيم دست به گزينش نيروهايي بزنيم که در رفع کاستي‌ها موثر واقع شوند. بي‌شک دستگاه‌هاي اجرايي نيازمند نيروهاي تازه نفس‌تري هستند که بر اساس نياز جامعه بايد بر سرکار آيند، مشروط بر اين‌که حساب کاسباني که بعد از انتخابات، منفعت‌طلبانه به دنبال پست و جايگاه مديريتي براي خود مي‌گردند، از حساب افراد توانمند و شايسته جدا شود.

سوم: حال که تغييرات مديريتي از سوي دولت مورد توجه است، بايد براي جابجايي مديران دستگاه‌هاي اجرايي برنامه داشت. این‌که بیان می‌شود قرار نیست رئیسی بدون اجازه این و آن تغییر کند شاید صحبت دلچسبی نباشد. چسبيدن به مسند و جايگاه و تلاش براي حفظ آن بدون پايبندي به حداقل باورهاي مورد پذيرش، نوعي مديريت کاسبکارانه به وجود مي‌آورد که زيبنده نيست. هرچند اميد است مجيزگويان اطراف نماينده محترم هم اين فرصت را به ايشان بدهند که بتواند نيروهاي متعهد و باتجربه را ديده و صدالبته با تحقيق بيشتر اسامي افراد کاربلد را مدنظر قرار دهد، هرچند نمایندگان مجلس از دخالت در عزل و نصب مدیران منع گردیده‌ و دخالت آنان، تخلف در وظایف نمایندگی مجلس محسوب می‌گردد.

چهارم: مواضع تند نماينده محترم مردم ديار ترشيز در زمان انتخابات بر علیه اصلاح‌طلبان منطقه و عدم رای اعتماد به حداقل یک سوم وزرای فعلی، این ناامیدی را در بین مردم به وجود آورده که مشکلاتی در آینده جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی ایشان به وجود آید، که امیدواریم چنین نباشد و از آنجا که آقای پزشکیان در زمان انتخابات مجلس حمایت همه جانبه‌ای از ایشان داشته و شاید یکی از برگ برنده‌های ایشان در زمان انتخابات کلیپ حمایت آقای پزشکیان بود، بنابراین باید جانب وفاداری و انصاف را به خرج داده و بنا به فرمایش مقام معظم‌رهبری در حمایت از دولت قدم بردارند، هرچند در اين مدت به دلايل متعدد شاهد ضعف اطلاع‏رساني درباره عملکرد ايشان بوديم که اميد است در آينده خدمات نماينده به طور شفاف و صحيح به اطلاع افکارعمومي برسد.

اميد که پيگيري براي تغيير مديريت‌ها، براي هرچه بهتر خدمت کردن به مردم نجيب و شريف منطقه توسط افراد توانمند، متخصص، متعهد و شايسته و صدالبته همراه و هم‌سو با دولت باشد. خوشبختانه شوراي‌راهبردي اصلاح‌طلبان نشان داده در چنین مواقع هيجاني رفتار نکرده و کارکردهايش نشان دهنده‌ي آن است که چنانچه از آنان در هر زمينه‌اي مشورت خواسته شود، بر اساس يک روند هدفمند و توأم با تدبير و تعقل نظر خود را ارائه مي‌دهند، لذا مي‌توان با استفاده از نظرات اين شورا، شاهد تحقق شايسته سالاري و اعتلاي بيشتر منطقه در آينده باشيم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10759
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.