• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
0

تصميمات جلسات پشت در بسته، به درد همان پشت درهاي بسته مي‌خورد!

  • کد خبر : 10503
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
تصميمات جلسات پشت در بسته، به درد همان پشت درهاي بسته مي‌خورد!
صدای خاوران-اگر نشست‌هاي مسئولین محترم نظامي و انتظامي و امنيتي را که با جان و مال و امنيت مردم سر و کار مستقيم دارند و حتماً بايد پشت درهاي بسته برگزار شود استثناء در نظر بگيريم، براي من جا نمي‌افتد که چرا بعضي از مسئولین محترم در رده‌هاي دیگر براي هر نشست ساده درب اتاق خود را براي جلوگيري درز خبر از داخل و بيرون شش قفله مي‌کنند! اگر اين نشست‌ها براي پيشبرد شهرستان و طبعاً براي رفاه حال مردم بايد باشد، اين بستن در اتاق جلسات بر روی خبرنگاران و سخنان تکراري "ما میزبان جلسه نیستیم... ما خودمان را هم دعوت کردند... اطلاعی از عدم حضور خبرنگاران ندارم... روابط عمومی اداره مقصره که خبرنگاران دعوت نیستند و..." ديگر چه صيغه‌اي است؟!

رسم شده بسیاری از جلسات فرمانداری و یا جلساتی که در فرمانداری با میزبانی سایر ادارات برگزار می‌شود بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار ‌شود و خبرنگاران با توجه به متن خبری که روابط عمومی فرمانداری می‌نویسد باید آن را اطلاع‌رسانی کنند!! این‌طور مواقع اين سؤال برايم پيش ميآيد که چرا بايد تمامي نشستهاي اين‌گونه رؤسا! پشت درهاي بسته باشد و خبرنگاران حضور نداشته باشند؟ چه مطلب خاصی باید سانسور شود و یا کدام صحبت‌ها باید هدفمند اطلاع‌رسانی شود که خبرنگاران نباید باشند؟! البته تجربه نشان داده تصميمات گرفته شده در نشستهاي پشت در بسته، به درد همان پشت درهاي بسته خورده و متأسفانه آن‌طور که باید و شاید کار خاصی انجام نگرفته است!

اگر نشستهاي مسئولین محترم نظامي و انتظامي و امنيتي را که با جان و مال و امنيت مردم سر و کار مستقيم دارند و حتماً بايد پشت درهاي بسته برگزار شود استثناء در نظر بگيريم، براي من جا نميافتد که چرا بعضي از مسئولین محترم در ردههاي دیگر براي هر نشست ساده درب اتاق خود را براي جلوگيري درز خبر از داخل و بيرون شش قفله ميکنند!

اگر اين نشستها براي پيشبرد شهرستان و طبعاً براي رفاه حال مردم بايد باشد، اين بستن در اتاق جلسات بر روی خبرنگاران و سخنان تکراري “ما میزبان جلسه نیستیم… ما خودمان را هم دعوت کردند… اطلاعی از عدم حضور خبرنگاران ندارم… روابط عمومی اداره مقصره که خبرنگاران دعوت نیستند و… ديگر چه صيغهاي است؟!

رسانه‌ها به‌عنوان پل ارتباطي مردم و مسئولان رسالت اطلاع‌رساني به‌موقع و شفاف به مردم را بر عهده دارند و از این‌رو دعوت از خبرنگاران در جلسات به معناي اهميت قائل شدن مسئولان براي اطلاع‌رساني به مردم در مورد تصميمات اتخاذ شده است.

رويكرد دولت‌ها در حوزه اطلاع‌رساني، آگاهي بخشي به جامعه به‌صورت شفاف و به‌موقع است، اما هم‏چنان نگاه بسته در حوزه اطلاع‌رساني در شهرستان وجود دارد و خبرنگاران به بسیاری از جلسات دعوت نمي‌شوند.

عدم دعوت از خبرنگاران در جلسات مربوط به فرمانداری و ادارات زیرمجموعه، و حتا شورای فرهنگ‌عمومی و… مربوط به یکی دو سال اخیر است و هيچ‌گاه مسئولان به‌صورت شفاف عدم دعوت از اصحاب‌رسانه را اعلام نكرده‌اند.

در حالي كه استاندار خراسان‌رضوی در مقام مسئول ارشد استان، رابطه بسيار نزديك و دوستانه‌اي با رسانه‌ها دارد و دوست دارد در تمامي جلساتي كه با حضور وي برگزار مي‌شود رسانه حضور داشته باشند، گويا در این شهرستان چنين علاقه‌اي به حضور رسانه‌ها در جلسات‌شان کمتر دیده می‌شود.

توجیه تکراری‌شان هم این است؛ «برخي از حوزه‌ها درخواست پوشش خبري جلسات را از مافوق‌شان ندارند و از این‌رو ما نمي‌توانيم خبرنگار به جلسات دعوت كنيم.»

البته در بسیاری از جلسات تنها خبرنگاران خاصی صرفاً براي پوشش خبري و انتشار عکس! دعوت می‌شوند كه اين نشان مي‌دهد مسئولان برگزاري اين جلسات دوست ندارند خبرنگاران سایر نشريات که باید نقد و تحلیلی بر تصمیمات آن جلسه منتشر کنند، در این‌گونه جلسات حضور يابند.

با توجه به اين‌كه بسیاری از رسانه‌هاي مكتوب و خبرگزاري‌های منطقه ارتباط بيشتر و نزدیک‌تری با مردم دارند، در نتيجه به ديدگاه‌ها و خواسته‌هاي مردم هم آشنايي بيشتري دارند و جلسات را با اين داشته‌ها پيگيري مي‌كنند و بازتاب مي‌دهند كه به اين ترتيب تا حد زيادي ابعاد مختلف تصميم‌گيري‌ها در اختيار افكارعمومي قرار مي‌گيرد.

رسانه‌هاي این شهرستان براي انعكاس خدمات نظام جمهوري‌اسلامي به مردم همواره بدون توقع و انتظار آمادگي كامل داشته و در صورت دعوت از آنان تا پاسي از شب نيز در جلسات حضور مي‌يابند و هدف آنان تنها بازتاب دستاوردها و تصميمات جلسات به مردم است و اگر نقد و انتقادي به مسئولی نيز شده در راستاي اصلاح امور بوده و هدفي ديگري در آن دخيل نبوده است.
مردم نيز از رسانه‌ها انتظار دارند نتايج تصميماتي كه در جلسات از سوي مسئولان به‌منظور رفع مشكلات آنان گرفته مي‌شود به اطلاع‌شان به‌صورت واقعی برسد كه اميدواريم برخي مسئولان شهرستان، خبرنگاران را نامحرم ندانند و در جلساتي كه به منظور اتخاذ تصميماتي براي رفع مشكلات مردم برگزار مي‌شود از خبرنگاران دعوت كنند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10503
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.