• امروز : پنجشنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 September - 2024
پارس وی دی اس
1

بردسکن مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی

  • کد خبر : 10774
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۵۳
بردسکن مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی
صدای خاوران-رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن خاطر نشان کرد: متأسفانه این‌گونه جانوری به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد و برای حفاظت بهتر از آن نیازمند همکاری تمامی شهروندان عزیز هستیم. وی با بیان این‌که با افزایش منابع آبی، قصد احیای منطقه را داریم که به دنبال آن حضور یوزپلنگ را خواهیم داشت، افزود: همجواری پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری با منطقه توران موجب شده که حضور این گونه جانوری در این منطقه ثبت و ضبط شود.

 

۶۰ سالی از آخرین مشاهده و ثبت ‌گونه یوزپلنگ ایرانی در منطقه خراسان می‌گذشت که سال۱۳۹۱مجدد در منطقه حفاظت شده درونه بردسکن محیط‌بانان توانستند از این‌گونه با ارزش تصویربرداری کنند، البته پس از آن نیز گزارش‌های متعددی توسط جوامع محلی مبنی بر مشاهده یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده درونه به اداره محیط‌زیست واصل شده است.

علی‌اصغر حمزه‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن در همین خصوص و در گفت‌وگو با آوای‌کاشمر گفت: این‌گونه جانوری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی از تلاش شبانه‌روزی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهم‌ترین زیستگاه این‌گونه جانوری خبر داد و افزود: با افزایش گشت‌ها تمام تلاش خود را در حفاظت بهتر از این‌گونه به کار گرفته‌ایم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن خاطر نشان کرد: متأسفانه این‌گونه جانوری به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد و برای حفاظت بهتر از آن نیازمند همکاری تمامی شهروندان عزیز هستیم.

وی با بیان این‌که با افزایش منابع آبی، قصد احیای منطقه را داریم که به دنبال آن حضور یوزپلنگ را خواهیم داشت، افزود: همجواری پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری با منطقه توران موجب شده که حضور این گونه جانوری در این منطقه ثبت و ضبط شود.

حمزه‌پور با اشاره به این‌که سال ۹۱ برای اولین‌بار در خراسان‌رضوی حضور یوزپلنگ در این منطقه توسط یکی از دامداران گزارش و توسط نیروهای اداره حفاظت محیط‌زیست ثبت و ضبط شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته آخرین حضور یوزپلنگ ۶۰ سال قبل ثبت شده بود.

وی با اعلام این‌که گرچه گزارش‌های مردمی از حضور یوزپلنگ در منطقه داشته‌ایم اما ثبت و ضبط نشده است، افزود: به طور مداوم نیروها در منطقه گشت و کنترل دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن هم‌چنین از انجام اقداماتی برای افزایش ضریب حفاظتی خبر داد و تصریح کرد: به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و خشک شدن چشمه‌ها و منابع آبی، این اداره نسبت به احداث آب انبار و آبشخور وحوش در مناطق مذکور اقدام کرده و قصد احیای زیستگاه و حضور مجدد یوزپلنگ آسیایی را در منطقه دارد.

وی در همین خصوص ضمن هشدار به شکارچیان غیرمجاز گفت: محیط‌بانان به طور مداوم در حال گشت‌زنی در منطقه بوده و در صورت هرگونه حضور و شکار و صید غیرمجاز به جد با آنها برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10774
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.