• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
9
با حضور معاون قضایی مدیرکل دادگستری خراسان‌رضوی؛

اولین شعبه همیاری شوراهای حل اختلاف در شهرداری کاشمر افتتاح شد

  • کد خبر : 7085
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
اولین شعبه همیاری شوراهای حل اختلاف در شهرداری کاشمر افتتاح شد
صدای خاوران-رئیس اداره دادگستری شهرستان کاشمر نیز در این جلسه گفت: از تعداد هشت هزار پرونده‌ای که به شورای حل اختلاف شهرستان ارجاع داده شده، ۲۰ درصد به صلح و سازش ختم شده است.

معاون قضایی مدیرکل دادگستری خراسان‌رضوی در مراسم اهدای احکام روسای شعبه‌های همیاری شوراهای حل اختلاف شهرستان کاشمر گفت: پس از مشهد، شهرستان کاشمر اولین شهری است که در بخش اداری اقدام به راه‌اندازی شعبه همیاری شوراهای حل اختلاف کرده و در این زمینه شهرداری کاشمر پیشرو است.

محمود رفسنجانی با بیان این‌که تاکنون ۴۵۰ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف در استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی شده است؛ افزود: سند تحول قضایی در دوره ریاست آقای رئیسی در قوه قضائیه تدوین و آماده شد و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت و به‌عنوان سند راهبردی و نقشه راه برای هرکدام از رؤسای قوه قضائیه قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر این‏که در این سند تحول قضایی توجه ویژه‌ای به دستگاه قضا شده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در دادگستری، حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری و طولانی شدن رسیدگی به آنها است که نارضایتی مردم را در بردارد که در این سند تحول استفاده از ظرفیت مردمی به‌خوبی دیده‌شده است.

رئیس توسعه شوراهای حل اختلاف استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ با همکاری امور مساجد استان خراسان‌رضوی، ۴۵۰ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف راه‌اندازی شد که۱۵۰ شعبه در مشهد و ۳۰۰ شعبه در شهرستان‌های استان است.

وی با اشاره به این‏که ۶۰ درصد از پرونده‌های واگذارشده به همیاران شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است؛ خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ هزار پرونده در سطح استان به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که۱۰هزار پرونده رسیدگی و ۵ هزار در دست اقدام است، از این تعداد، شش هزار پرونده با صلح و سازش به اتمام رسیده که از پرونده‌های وارده به دادگستری کاسته است.

وی عنوان کرد: هشت شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف، سفیران ضامن آهو از خادمین آستان قدس‌رضوی هستند که پرونده‌های قتل عمد کشوری را بررسی و به صلح و سازش می‌رسانند.

معاون قضایی مدیرکل دادگستری خراسان‌رضوی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۰ فقره پرونده توسط همیاران شوراهای حل اختلاف سفیران ضامن آهو به صلح و رضایت منتهی شده که رتبه سوم کشوری را کسب کردند، در سال ۱۴۰۰ نیز پرونده‌های به نتیجه رسیده به ۷۰ فقره رسید که قطع به‌یقین رتبه اول کشوری را کسب خواهد کرد.

رفسنجانی اظهار کرد: به‌زودی همیاران صلح در روستاها راه‌اندازی خواهد شد که با کمک علما، معتمدین در روستا خواهیم توانست اختلافات جزئی در روستا را به صلح و سازش تبدیل کنیم.

استفاده از ظرفیت روحانیون برای حل مسائل قضایی

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام جواد طاهری با بیان این‏که جای تأسف است، ما در کشور اسلامی با ۸۵ میلیون جمعیت، ۱۳ میلیون پرونده قضایی داشته باشیم ولی ژاپن با بیش از ۱۵۰ میلیون جمعیت فقط سه میلیون پرونده قضایی داشته باشد؛ گفت: دادگستری از ظرفیت روحانیون و تریبون‌های نمازجمعه و مساجد برای آشنایی بهتر مردم با قوانین و معضلات فعلی جامعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: گرچه روحانیون در منبرها احکام اسلام را بیان می‌کنند ولی اگر اطلاع از معضلات و مشکلات اجتماعی داشته باشند، می‌توانند به کمک دادگستری بیایند.

امام‌جمعه کاشمر خاطرنشان کرد: متأسفانه روحانیون از تعداد پرونده‌ها و مشکلات اجتماعی که در دادگستری بررسی می‌شود اطلاعی ندارند درصورتی‌که دادگستری می‌تواند از این ظرفیت برای کاهش مشکلات اجتماعی و ورودی پرونده‌های اختلافی استفاده کند.

15 شعبه همیاران شوراهای حل و اختلاف در کاشمر راه‌اندازی می‌شود

رئیس اداره دادگستری شهرستان کاشمر نیز در این جلسه گفت: از تعداد هشت هزار پرونده‌ای که به شورای حل اختلاف شهرستان ارجاع داده شده، ۲۰ درصد به صلح و سازش ختم شده است.

علی‌اکبر تقی‌نژاد با بیان این‏که تاکنون برای ۱۵ شعبه همیاران شوراهای حل و اختلاف در شهرستان ابلاغ گرفته‌ایم، افزود: راه‌اندازی ۲۰ شعبه دیگر برای روستاها در دست اقدام است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون سه شعبه در مساجد، سه شعبه در اصناف، پنج شعبه در روستاها و چهار شعبه در ادارات شهرستان با دریافت احکام خود فعال می‌شوند.

وی افزود: شهرداری کاشمر با راه‌اندازی شعبه همیاران شوراهای حل و اختلاف در شهرستان بسیاری از پرونده‌های اختلافی خود را می‌تواند با سرعت بیشتری به سرانجام برساند.

گفتنی است؛ شعبه همیاران شورای حل اختلاف شهرداری با مسئولیت دکتر سمیعی و سه عضو دیگر آقایان اولیایی، غفوری و بینایی فعالیت خود را آغاز کرد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7085
  • نویسنده : سعید علیخانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.