• امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 31 August - 2024
پارس وی دی اس
4

امان از سنگ‌اندازی‌ها در  انجام  امور کشور

  • کد خبر : 10243
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
امان از سنگ‌اندازی‌ها در  انجام  امور کشور
صدای خاوران-در این اوضاع و احوال همان‌قدر که حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش غیرمنتظره و شوکه کننده بود و سؤالات بسیاری را درباره ضعف سیستم هوایی و یا عدم توجه به استاندارد‌های پرواز به وجود آورد، حرکت افزایشی قیمت دلار پس از این حادثه هم عجیب بود؛ به طوری‌که  قیمت دلار در معاملات نقدی روز یکشنبه در حوالی ۵۷ هزار تومان بسته شد، اما به محض انتشار خبر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، دوباره در معاملات شبانه رشد کرد و در معاملات پشت خطی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد! البته ما چرایی این رشد را نفهمیدیم، اما یک اقتصاددان در خصوص علت افزایش قیمت دلار پس از انتشار خبر حادثه بالگرد رئیس‌جمهور، گفت: دلیل این افزایش قیمت در شایعات  پشت پرده این حادثه است، لذا اگر این حادثه به صورت طبیعی رخ داده باشد دلار پس از دو، سه روز افزایش قیمت، دوباره در مسیر ثبات و چه بسا کاهش قرار می‌گیرد، اما اگر غیر این باشد بعید است کاهش قیمت داشته باشد.

امان از سنگ‌اندازی‌ها در  انجام  امور کشور

به قلم لیلا قرایی ترشیزی

در این هشت روز هفته که هنوز درگیر و دار مصیبت مرگ چند انسان، در پی وقوع سیل در خراسان‌رضوی و قصه تکراری غافلگیری مدیران بودیم، حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و شهادت ایشان و همراهانش مصیبت دیگری را بر مردم این مملکت وارد کرد. البته در میان این گرفتاری‌ها، پیگیری خبر دیدار دو مقام ارشد دولت بایدن با مقامات ایرانی در عمان که درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای، به صورت گفتگوی غیرمستقیم انجام شد از قلم افتاد؛ اما اوج گرفتن دلار در پی حادثه بالگرد رئیس‌جمهور فقید هم خیلی سرعتی اتفاق افتاد و بسیاری را گیج کرد! در این میان موضوع تصویب تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه از سوی مجلس، موافقان و مخالفانی داشت که به اندازه مجال این ستون به این وقایع خواهیم پرداخت.

 

سیل دراین دولت طبیعی و در دولت قبلی نکبت!!

در این اوضاع و احوال که سیل در خراسان‌رضوی به وقوع پیوست و میلیاردها تومان خسارت به بخش‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها زد و جان خلق‌ا… را گرفت، نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی موضع جالبی داشت به طوری‌که ایشان در فروردین ۹۸ خسارت‌های سیل در دولت روحانی را  نتیجه “مدیریت فرصت‌طلبانه، ایجاد نکبت و نقمت برای مردم” خواند، اما این‌بار ضمن ابراز رضایت از مدیریت در سیل اخیر گفت: «وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد.»

در این گیر و دار دیدیم اردیبهشت‌ماه هم برای فعالان بورسی، آمد نداشت. هرچند با اعلام پیگیری ریسک‌هایی چون نرخ بهره توسط وزیر اقتصاد، تصور می‌شد بورس کمی از ریزش‌های خود را جبران کند، اما ناگهان سنگین‌ترین ریزش‌ را تجربه کرد، که به ادعای کارشناسان بازار سرمایه در نتیجه دستکاری‌های مستقیم دولت و نگاه بخشی آن به اقتصاد اتفاق افتاده است.

 

دولت برای مونتاژکاران ارز دارد، برای واردات خودرو نه؟!

 در این اوضاع و احوال که گمرک ایران در ادامه شفاف‌سازی‌هایش، دست به ‌افشاگری زد و فهرست ۱۰۰ واردکننده که پارسال، بیشترین ارز بری را داشته‌اند، منتشر کرد؛ دیدیم خودروسازان داخلی از این مسئله بی‌نصیب نماندند و به ‌آنان برای واردات قطعات خودرو ارزی حدود ۲/۵ میلیارد دلاری اختصاص داده! حال آن‌که اختصاص این میزان ارز به ‌مونتاژکاران چینی در حالی انجام شده که دولت پارسال به‌صورت مداوم اعلام می‌کرد ارزی برای واردات خودرو ندارد و صد البته باوجود وعده‌های بسیار مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، تا انتهای سال، تنها ۱۱ هزار دستگاه وارد کرد که بیش از نیمی از این تعداد هم همچنان در گمرکات خاک می‌خورند. حالا منتقدان می‌گویند چگونه است دولت برای مونتاژکاران هر میزان که بخواهند ارز اختصاص می‌دهد، اما برای واردات خودرو ارزی ندارد و تا چه زمانی قرار است برای حفظ بازار خودروهای مونتاژی، در مسیر واردات خودرو سنگ‌اندازی شود ؟

دراین گیر و دار اما محمد بن‌سلمان پادشاه سعودی، جهان را حیرت‌زده کرد و بزرگراهی به طول ۲۶۵ کیلومتر در عربستان، بدون هیچ پیچی به چپ یا راست یا شیب قابل‌توجه به بالا یا پایین، از دل صحرای وسیع ربع‌الخالی که بزرگ‌ترین بیابان شنی جهان است، احداث کرد و بدین ترتیب رکورد طولانی‌ترین جاده مستقیم جهان را که تا پیش از این در اختیار بزرگراه “ایر” در استرالیا بود، زد و البته ما هنوز گرفتار این هستیم که ببینیم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا تأیید شد یا نه و پس از تائید بدانیم موضوع مذاکرات ایران و آمریکا در عمان چه بوده است؟

در این اوضاع و احوال همان‌قدر که حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش غیرمنتظره و شوکه کننده بود و سؤالات بسیاری را درباره ضعف سیستم هوایی و یا عدم توجه به استاندارد‌های پرواز به وجود آورد، حرکت افزایشی قیمت دلار پس از این حادثه هم عجیب بود؛ به طوری‌که  قیمت دلار در معاملات نقدی روز یکشنبه در حوالی ۵۷ هزار تومان بسته شد، اما به محض انتشار خبر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، دوباره در معاملات شبانه رشد کرد و در معاملات پشت خطی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد! البته ما چرایی این رشد را نفهمیدیم، اما یک اقتصاددان در خصوص علت افزایش قیمت دلار پس از انتشار خبر حادثه بالگرد رئیس‌جمهور، گفت: دلیل این افزایش قیمت در شایعات  پشت پرده این حادثه است، لذا اگر این حادثه به صورت طبیعی رخ داده باشد دلار پس از دو، سه روز افزایش قیمت، دوباره در مسیر ثبات و چه بسا کاهش قرار می‌گیرد، اما اگر غیر این باشد بعید است کاهش قیمت داشته باشد.

تا هشت‌روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10243
  • نویسنده : لیلا قرایی
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.