• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
12

اقدامات زیربنایی شهری با بهره‌گیری از فرصت‌ها و  پتانسیل‌ها

  • کد خبر : 5138
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
اقدامات زیربنایی شهری با بهره‌گیری از فرصت‌ها و  پتانسیل‌ها
مديريت شهري کاشمر در دو دوره اخیر فعالیت شورای‌شهر با هدف همراهي و همگامي و همکاري با مقامات عاليِ ملی و استاني، طي تفاهم‌نامه ‏های مختلف فعالیت‌های عمرانی زیادی را به ثمر نشاند.

اقدامات زیربنایی شهری با بهره‌گیری از فرصت‌ها و  پتانسیل‌ها

مهدی نساج خیابانی

مسئول اداره عمران شهرداری کاشمر

امروزه، زندگی شهری بدون زیرساخت‏های شهری، امکان‏پذیر نیست و بدون شک، شهرهای مطلوب باید زیرساخت‏های شهری مناسب و کافی داشته باشند؛ لذا طراحی و گسترش این زیرساخت‎ها باید بر اساس سازوکاری علمی و با برنامه‏ریزی دقیق و آگاهانه صورت پذیرد تا از تأثیر نامطلوب آن بر شکل شهر، زندگی شهری و شهروندان، پیشگیری شود. روش “مدیریت ارزش” می‌تواند به یافتن راه‌هایی برای توجه به عوامل مؤثر در اقتصاد پایدار، کمک کند و راه‌حل‌های مناسبی در زمینه نحوه ایجاد توازن بین هزینه، برنامه و زمان و عناصر توسعه پایدار از قبیل عوامل زیست‎محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی از طریق ایجاد جایگزین‌های نوآورانه را ارائه کند. تلاش‌هايی که در هر شهر از سوي شهرداری‌ها جهت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و بهبود کيفيت زندگي آن‌ها صورت می‌گیرد، با برنامه‌ریزی مديريت شهري بهره‌گيري از فرصت‌ها و پتانسيل‌هاي توسعه و تجميع توان و انرژي مردمي با فعالیت‌های جوانان در واحدی به نام عمران انجام می‌شود.

شهر کاشمر نیز با جايگاهي متعالي، به‌عنوان چهارمين شهر زيارتي کشور و دومين شهر زيارتي خراسان‌رضوي از جمله شهرهاي بزرگ استان و با حوزه نفوذ جمعيت 500 هزار نفري، تأثیرگذاری مطلوبي در ابعاد مختلف زندگي ساکنان اين خطه دارد.

مديريت شهري کاشمر در دو دوره اخیر فعالیت شورای‌شهر با هدف همراهي و همگامي و همکاري با مقامات عاليِ ملی و استاني، طي تفاهم‌نامه ‏های مختلف فعالیت‌های عمرانی زیادی را به ثمر نشاند که رضايت بالاي مردم شريف خطه ترشيز و به‌ویژه شهر کاشمر را رقم زد.

توجه به عمران و آبادانی در مدیریت شهری، معطوف به گسترش خدمات به شهروندان و حتی زائرین و مردم دیار ترشیز بوده که فعالیت‌های زیربنایی و اساسی در شهر محقق شده و با هم‌افزایی عملیاتی نیروهای ستاد اجرایی معاونت فنی، استانداردسازی و ارتقاء کیفیت خدمات و توجه به زیرساخت‌ها با برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های مطالعاتی موردنیاز در برنامه کاری قرار گرفت.

جوانان مصمّم سازمان عمران، در راستای نیل به اهداف مدیریت شهری مبنی بر ارتقاء سطح خدمات‌رسانی به شهروندان، برنامه‌های عمرانی مختلفی را در شهر اجرا کرده که تأثیر شایانی بر افزایش سطح رفاه عمومی ساکنین داشته است.

بدون‏شک جایگاه والای تاریخ و فرهنگ کاشمر و مردمان خوش‌ذوق و با فرهنگ لیاقت کارهای فاخر دارند، لذا در شهرداری تلاش شده پروژه‌های فاخر اجرایی شود زیرا در شهر فضاهای مختلفی وجود دارد که گاهی دیده نمی‌شوند و با طراحی مناسب می‌توان آن‌ها را به فضاهایی زنده و پویا برای استفاده شهروندان تبدیل کرد.

در کنار تعریف پروژه‌های جدید برای شهر، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیز در برنامه کاری قرار گرفته لذا اجرای پروژه‌هایی با رویکرد انسان‌محور و استفاده از فضاهای شهری برای حضور مردم حاصل فعالیت‌های این دوره بوده است.

امروز خانواده‌ها در فضاهای کوچک آپارتمانی تحت فشارهای مختلف هستند از این‌رو ما در شهرداری موظفیم در نقاط مختلف شهر فضاهای عمومی تفریحی برای استفاده خانواده‌ها به دور از زندگی آپارتمانی فراهم کنیم؛ به همین منظور تعریف و برنامه‌ریزی چندین پارک بزرگ و محله‌ای در سطح شهر گزیده‌ای از اقدامات انجام شده است تا مناسب برای فعالیت و حضور تمام سنین از کودک تا سالمند فراهم شود و در کنار آن جهت عبور و مرور راحت و آسان توجه به زیباسازی بلوارها و ایجاد میدان‌های مواصلاتی برای تردد راحت صورت گرفته است.

شهر زیبا و با طراوت با ایجاد معابر موازی و زیبا در بسیاری از خیابان‌ها و محلات قابل مشاهده است از این‌رو با برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های مطالعاتی برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، به ایجاد چندین میدان و بلوار و بازگشایی خیابان‌های موازی اصلی اقدام شده که گوشه‌ای از این اقدامات را شهروندان در سطح شهر ملاحظه کرده‌اند.

گرچه همه این فعالیت‌ها در صورت تأمین اعتبار و بودجه مورد نیاز شهرداری‌ها است تا بتوان بهترین اقدامات را در حوزه عمران شهر انجام داد. انجام فعالیت‌هایی هم‏چون تأمين سرانه فرهنگي و اجرای فضای سبز در سطح شهر از جمله این‏هاست. هم‌چنین بلوار سیدمرتضی(ع) به‌عنوان يک پروژه گردشگري و منحصربه‌فرد و زيبا در قالب يکي از بزرگ‌ترین پارک‌هاي گردشگري و تفريحي استان در شهر کاشمر برای استفاده شهروندان و زائرین با انجام کارهای زیربنایی و زیباسازی اجرا شده است. از ديگر اقدامات مهم و زيربنايي احداث پارک بانوان با همراهي و کمک دولت تدبير و اميد است که اين پارک به‌صورت اختصاصي براي جامعه بزرگ بانوان طراحي شده و چندین پارک محله دیگر نیز در گوشه و کنار شهر احداث شده است.

در واقع شهروندان هر منطقه باید بتوانند در همان منطقه فضاهای فرهنگی، اجتماعی، تعاملی و پارکی را در اختیار داشته باشند و با توجه به این‌که شهرداری نگاه یکسان و متوازنی به همه نقاط شهر و شهروندان دارد، امروز شاهد پیاده‌روسازی و ایجاد فضاهای تفریحی در مناطق مختلف شهر  هستیم و در راستاي رفع محروميت مناطق غيربرخوردار از فضاها و امکانات ورزشي، با بهره‌مندي از اعتبارات ملي ستاد بازآفريني شهري و مطالعه و تصويب در برنامه اقدام مشترک احداث 10 باب سالن ورزشي در بافت فرسوده و نقاط کمتر توسعه‌یافته با اتکا به منابع داخلي شهرداري آغاز شد که تاکنون 5 باب سالن آن اجرایی شده است و با اجراي اين پروژه‌ها با مساحت شش‌هزار مترمربع زمينه توزيع عادلانه امکانات ورزشي در همه مناطق شهري را فراهم نموده و سرانه‌هاي ورزشي شهر کاشمر جهشي چند برابری خواهد داشت.

با این تفاسیر، سعی شده شهرداری پيام‌آور عمران و آباداني در شهر باشد و براي بهبود کيفيت زندگي شهروندان، خدمات مطلوبي در حوزه‌هاي مختلف ارائه شود. در این مسیر کسب رضایت شهروندان در اولویت قرار دارد تا با ارائه خدمات حداكثري و نيز تسهيل زندگي شهروندان، زمينه را براي نزديكي هرچه بيشتر آنان به شهرداري و افزايش ميزان مشاركت‌پذيري آنان در اداره امور شهر فراهم آورد. در اين راستا مقرر شده با ارائه خدمات محله‌اي مناسب و نيز خدمات‌رساني مبتني بر خواست و نظر مردم، بخشي از اهداف مديريت شهري جامه عمل پوشیده شود.

بدون‏شک تمام رویدادهای مثبت شکل‌گرفته در حوزه فنی و عمرانی شهر کاشمر و اقداماتی که در این بخش انجام شده با همت نیروهای پرتلاش این مجموعه، همکاری پیمانکاران و همراهی مجموعه شورای اسلامی شهر حاصل شده و در تحقق اهداف شهرداری، همه معاونت‌ها و تیم‌های تصمیم‌گیرنده اعم از مدیریتی و اجرایی نقشی بسیار اثرگذار داشته‌اند.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5138
  • نویسنده : مهدی نساج خیابانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.