• امروز : پنجشنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 September - 2024
پارس وی دی اس
2
هشت روز هفته

از بی‌عدالتی تا سایه شوم جنگ!

  • کد خبر : 10771
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۴۳
از بی‌عدالتی تا سایه شوم جنگ!
صدای خاوران-در این اوضاع و احوال، دولت چهاردهم اولین گام خود را برای تامین بخشی از کسری بودجه سال ۱۴۰۳ برداشت و مجاز به استفاده از سهم ۲۵ درصدی صندوق توسعه ملی شد. البته بر اساس آمار رسمی این صندوق ۱۰۰ میلیارد دلار از دولت طلب دارد و بازپرداخت این بدهی‌ها، بزرگترین جدال میان دولت و صندوق توسعه ملی هست. اما پزشکیان در نخستین گفتگوی خود با مردم از قاب تلویزیون اعلام کرد: در حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان و کشاورزان هستیم. او آب پاکی را روی دست آنها که گفته‌اند وارث چیز خوبی شده‌ایم، ریخت و گفت: الان دولت پول به اندازه کافی ندارد و مجبور شدیم یک مقدار از صندوق توسعه ملی برداریم تا کمی از بدهی‌ها را تسویه کنیم.

در این هشت‌روز هفته در حالی‌که با حمله متقابل اسرائیل و حزب‌الله، نگرانی‌هایی درباره شکل‌گیری یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای به وجود آمده، باز هم از شنیدن برخی ناعدالتی‌ها در مملکت گل و بلبل‌مان، از ناعدالتی آموزشی گرفته تا توزیع ناعادلانه وام‌ها در بانک‌ها دلمان گرفت. در این میان اما ماجرای بازپرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی به بزرگترین جدال میان این دو تبدیل شده که به قدر مجال این ستون به آنها می پردازیم؛

 جای خالی عدالت!

در این هشت‌روز هفته، آمار قبولی‌های کنکور و سهم ۷ درصدی مدارس دولتی نشان داد؛ وضعیت بسیار پیچیده نابرابری در آموزش کشور جریان دارد و بی‌عدالتی در عرصه علم‌آموزی هم موج می‌زند، به طوری‌که بنا به گفته یک کارشناس آموزش، کنکور امسال نشان داد اقتصاد طبقاتی آموزش در ایران، منجر به نابرابری در مناطق مختلف شده به طوری که هرکسی پول دارد، خدمات بهتری می‌گیرد و هرکسی هم پول ندارد، پناهی ندارد. در بیان این بی‌عدالتی همین بس که کلاس درس برخی مدارس خاص از برخی دانشگاه‌ها بالاتر است اما در بعضی مدارس دیگر معلم هم به تعداد کافی نداریم.

در این گیر و دار، ماجرای بی‌عدالتی در توزیع وام در بانک‌های ایران هم خبرساز شد به طوری که شنیدیم؛ بانک‌ها پارسال به کارمندان خود بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند، در حالی که بسیاری از مردم برای دریافت وام‌های ضروری با مشکلات جدی مواجهند. بر اساس آمار‌های رسمی، پارسال بانک‌ها به۲۱۰ هزار و ۶۸۰ نفر از کارمندان، مدیران و اعضای هیئت‌مدیره خود مجموعاً بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند، این در حالی است که دریافت متوسط ۴۳۵ میلیون تومان برای هر فرد از این گروه است و  بسیاری از مردم عادی برای دریافت وام‌های ضروری نظیر وام ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری، با مشکلات جدی مواجه‌ شده‌اند.

در این اوضاع و احوال، دولت چهاردهم اولین گام خود را برای تامین بخشی از کسری بودجه سال ۱۴۰۳ برداشت و مجاز به استفاده از سهم ۲۵ درصدی صندوق توسعه ملی شد. البته بر اساس آمار رسمی این صندوق ۱۰۰ میلیارد دلار از دولت طلب دارد و بازپرداخت این بدهی‌ها، بزرگترین جدال میان دولت و صندوق توسعه ملی هست. اما پزشکیان در نخستین گفتگوی خود با مردم از قاب تلویزیون اعلام کرد: در حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان و کشاورزان هستیم. او آب پاکی را روی دست آنها که گفته‌اند وارث چیز خوبی شده‌ایم، ریخت و گفت: الان دولت پول به اندازه کافی ندارد و مجبور شدیم یک مقدار از صندوق توسعه ملی برداریم تا کمی از بدهی‌ها را تسویه کنیم.

 سایه جنگ بیخ گوش ما

در این گیر و دار با آتش‌افروزی‌ها در نوار غزه هیچ‌کس نمی‌داند حملات جدید حزب‌الله و اسرائیل پایان مناقشه بوده یا آغاز دور اول درگیری‌ها؟ البته یک نشریه در تحلیلی به این مسئله پرداخته و نوشته معمولا یک حمله گسترده توسط یک طرف در درگیری، منجر به یک جنگ بزرگتر می‌شود. البته کاخ سفید هم برای عدم پاسخ نظامی ایران به اسرائیل در حال تلاش است اما  رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  ایران مدعی شد؛ ایران پاسخ جنایت اسرائیل را حساب‌شده می‌دهد. هرچند به گفته تحلیلگران، هیچ‌یک از طرف‌های درگیر نمی‌خواهند مسئول از مسیر خارج شدن گفتگو‌ها برای توقف جنگ غزه لقب بگیرند. 

در این اوضاع، ماجرای مرگ یک زندانی در لاهیجان و حرف و حدیث‌ها در خصوص نقض حقوق شهروندی خبرساز شد، شاهد ورود رئیس دولت چهاردهم به موضوع بودیم. این در حالی است که رفتار و گفتار خشونت‌آمیز از سوی برخی از افراد پلیس برای کشور دردسرساز شده و به نظر می‌رسد باید با تغییر دولت در ایران، تغییری هم در رفتار و گفتار پلیس پدید آید.

در این شرایط که یک فعال حوزه نفت با اعلام این‌که ایران ۱۵ میلیارد و قطر ۱۵۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی سود کرده، مدعی شد از قرارداد ما با روسیه، چین و هند در دولت سیزدهم یک لیوان برای ایران آب گرم نشده، یک فعال سیاسی اصولگرا از آمارسازی‌ها درباره دولت سیزدهم انتقاد کرد و گفت: طبق‌گزارش بانک‌مرکزی، بدهی دولت ‌سیزدهم ‌در خرداد امسال ۷۲درصد از پارسال بیشتر شده. جالب این‌که شهید رئیسی می‌گفت دولتش بدهی ندارد؟ لذا با این تفاسیر آیا روحش آمارسازانی که به او دروغ تحویل دادند را لعنت نمی‌کند؟

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10771
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.