• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
پارس وی دی اس
5

وقتی جان انسان‌ها عدد می‌شود

  • کد خبر : 10244
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
وقتی جان انسان‌ها عدد می‌شود
صدای خاوران- اگرچه می‌توان درصدی از این تصادفات را به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها دانست اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم‌عرض و حادثه‌خیز، ظرفیت حضور این تعداد بی‌شمار خودروی سبک و سنگین را ندارد. فرمانده پلیس‌راه بردسکن هم با انتقاد از وضعیت دوبانده نشدن محور این شهر به خلیل‌آباد گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک در مسیر بردسکن به خلیل‌آباد باید هرچه سریع‌تر اجرای طرح باند دوم این جاده عملیاتی شود.

وقتی جان انسان‌ها عدد می‌شود

هر زمان در منطقه ترشیز عزیزانی جان خود را در جاده‌های غیراستاندارد از دست بدهند، مسئولان آمار و اعداد فوتی‌ها و جان‌باختگان را اعلام و تنها به ذکر یک جمله؛ «پیگیر رفع نواقص و مشکلات و دوبانده شدن محور بردسکن به خلیل‌آباد و کاشمر به شادمهر هستیم» بسنده می‌کنند؛ به واقع اینجا جان انسان‌ها تنها به یک عدد تبدیل شده است.

چند روز قبل بود که دختر و مادری در تصادف خونین محور بردسکن به خلیل‌آباد و در میان شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند، مردم به نشانه اعتراض از وضعیت جاده‌های غیراستاندارد و ناایمن برای چندمین بار جاده را بستند. مسئولان استانی به منطقه آمدند اما باز هم وعده‌هایی که تنور آن سال‌هاست سرد شده، دادند و رفتند.

اهالی هر کاری برای برون‌رفت از این وضعیت به فکرشان می‌رسد، انجام می‌دهند این بار به ایجاد کارزار پرداختند و در آن خواستار رسیدگی به وضعیت مرگبار جاده بردسکن به سبزوار و بردسکن به خلیل‌آباد شدند، اما انگار مسئولان دیگر این گلایه‌ها و اعتراضات تأثیری برای‏شان ندارد.

کار به تریبون نمازجمعه کشید! بارها امام‌جمعه بردسکن فریاد زد و به انتقاد پرداخت، از جاده‌های ناایمن گفت و باز هم اتفاقی نیفتاد.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر امینی با انتقاد از این‌که مسئولان به مناطق محروم و دورافتاده توجهی ندارند، افزود: متأسفانه جاده‌های بردسکن در بودجه‌های کشوری دیده نشده است، چرا که طی چند سال اخیر مسئولان کشوری و استانی از جاده‌های شهرستان بازدید داشته‌اند و قول‌هایی را داده‌اند، ولی به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند.

وی گفت: وعده مسئولان در حوزه جاده‌های بردسکن تاکنون تحقق پیدا نکرده است، زیرا از ۱۰۸۰ کیلومتر محور حتی یک کیلومتر راه دو بانده در شهرستان بردسکن نداریم.

امام‌جمعه بردسکن بیان کرد: افراد زیادی قربانی جاده‌های این شهرستان شده‌اند و می‌طلبد متولیان امر در یک اقدام ضربتی و با تأمین اعتبار نسبت به تعریض و یا دو بانده کردن محورهای مواصلاتی این شهرستان اقدام کنند.

 

جاده‌های ترشیز ناایمن و غیراستاندارد است

 اگرچه می‌توان درصدی از این تصادفات را به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها دانست اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم‌عرض و حادثه‌خیز، ظرفیت حضور این تعداد بی‌شمار خودروی سبک و سنگین را ندارد.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن هم با انتقاد از وضعیت دوبانده نشدن محور این شهر به خلیل‌آباد گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک در مسیر بردسکن به خلیل‌آباد باید هرچه سریع‌تر اجرای طرح باند دوم این جاده عملیاتی شود.

 سرهنگ حسن شاکری با بیان این‌که تا وقتی جاده‌های بردسکن دو بانده نشود، شاهد این‌گونه حوادث ناگوار خواهیم بود؛ تصریح کرد: جاده‌های منطقه ترشیز ناایمن و غیراستاندارد است.

 

پیشرفت محور رضایت‌بخش نیست

بدون شک بر اساس آنچه تردد شمارها می‌گویند، جاده بردسکن به خلیل‌آباد یکی از محورهای مهم و پر رفت‌وآمد استان به‌حساب می‌آید که به دلیل عرض کم و غیراستاندارد بودن، سالیانه ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی در خصوص آخرین وضعیت محور بردسکن به خلیل‌آباد، گفت: ماده 23 محور خلیل‌آباد به بردسکن اخذ شده و اعتبار لازم هم گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان این‌که هرچند استاندار خراسان‌رضوی در سال 1401 قول اتمام 10 کیلومتر باند دوم خلیل‌آباد تا کندر را داده بود، اما متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده است؛ افزود: با پیگیری‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت ستون‌های برق محور خلیل‌آباد به کندر جابجا شده و فقط تملک زمین‌های حاشیه جاده باقی‌مانده است.

وی با اشاره به این‌که اکنون پیمانکار در این قطعه فعالیت دارد، عنوان کرد: اعتبار محور خلیل‌آباد به کاشمر در بودجه سنواتی سالیانه10میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان برنامه‌وبودجه به 58 میلیارد تومان افزایش‌یافته و ابلاغ هم شده است.

نیک‌بین اذعان کرد: در سفر ریاست‌جمهوری به خراسان‌رضوی تلاش می‌شود بودجه تمامی جاده گرفته شود، دولت قول داده که تا انتهای 1403 یا انتهای دولت بتواند محور شادمهر تا بردسکن را به اتمام برساند.

وی پیشرفت محور را اصلاً رضایت‌بخش ندانست و بیان کرد: پیمانکار قطعه دوم محور شادمهر به کاشمر چون در اجرا با مشکلاتی مواجه شد خلع ید گردید و پیمانکار خلیل‌آباد به بردسکن هم فعال بوده اما پیشرفت پروژه به دلیل کمبود اعتبارات کُند است.

***

۱۷ سال از آغاز اجرای طرح دوبانده کردن جاده شادمهر ـ کاشمر ـ خلیل‌آباد ـ بردسکن می‌گذرد پروژه‌ای که قرار بود در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد! هر هفته حوادث جاده‌ای تن رنجور این طرح نیمه‌جان راه‌سازی را می‌خراشد.

هرچند طی روزهای اخیر اخبار بسیاری در رسانه‌های مختلف از مرگ‌ومیر هم‌وطنان عزیز بر اثر سانحه تصادف در این محورها منتشر شده اما در واقع کسی را پاسخگوی این تلفات نمی‌بینیم. درصورتی‌که آمار تلخ تصادفات و کشته‌شدگان گویای آن است که نیاز به عزم جدی و توجه ویژه دارد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10244
  • نویسنده : جواد افتخاری
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.