• امروز : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
پارس وی دی اس
3

رندِ خلوت‏ نشین

  • کد خبر : 10583
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۶
رندِ خلوت‏ نشین
صدای خاوران-دلهره غریبی است. هر بار که پرده بالا می‌رود و نمایش شروع می‌شود، ترسی عمیق مرا فرا می‌گیرد و به رابطه مراد و مرید می‌اندیشم. به رابطه عاشقانه خونین رام‌کنندگان شیر و شیران مسلط قوی‌پنجه و اسارت هنرمند در تقدیر و دلهره رودررویی با اذهان بیدار و هزاران چشم مخفی. آری گمان با عمل یکی است. اعمال هنرمند آثار اوست. وارد گود بازی می‌شود و می‌دانی که اگر در نبرد خطرناک مبادله قدرت‌های عریان حسی، نابلد باشی و موذی، پاره می‌شوی و در احساسات می‌سایی و سرکوفته و ناتمام می‌مانی. که هنر وادی عاشقان تیزبین بی‌رحم است. (از متن کتاب)

کتاب رندِ خلوت‌نشین نوشته پری صابری به سال1380 در 192 صفحه توسط انتشارات سخن چاپ و در اختیار اهل کتاب قرار گرفت.

تئاتر چیست؟

گوته می‌گوید: «کجا، جز در تئاتر، می‌توان پناهگاهی علیه دل‌مردگی یافت؟ کجا می‌توان دلپذیرتر به آگاهی رسید؟ آیا انسان‌ها می‌توانند، جز در لحظه‌ای که تنها به لبان یک نفر چشم دوخته‌اند و با حسی مشترک به تصرف درآمده‌اند و ربوده شده‌اند، این‌چنین به برادری یکدیگر وقوف یابند؟ یک تابلو و یا صدها مجسمه در مقام مقایسه با آن گوشت و پوست زنده‌ای که گوشت و پوست من است چه بهایی دارد؟ آن دیگری که خود من است و رنج می‌برد و لذت می‌برد و تار و پودم را با همدردی به ارتعاش در می‌آورد. کجا می‌توان پنداشت تقوایی والاتر پنهان است؟ نزد آن بورژوای جبونی که برای خوردن با داد و ستد پست و کریه مال‌اندوزی می‌کند؟ یا نزد آن‌کسی که «هنر» هم به او نان می‌دهد و هم به شریف‌ترین و والاترین احساساتی که انسان‌ها به آن‌ها دسترسی دارند خوراک می‌رساند؟ آن‌کسی که هر روزه تقوا و شرارت را عریان مطالعه می‌کند و به ما نمایش می‌دهد، کسی که می‌باید زیبایی و زشتی را در اقتدار کامل‏شان حس کرده باشد تا بتواند آن‌ها را با قدرتی هم‌طراز به انسان‌های دیگر منتقل سازد؟

چگونه به تئاتر نگریستم

دلهره غریبی است. هر بار که پرده بالا می‌رود و نمایش شروع می‌شود، ترسی عمیق مرا فرا می‌گیرد و به رابطه مراد و مرید می‌اندیشم. به رابطه عاشقانه خونین رام‌کنندگان شیر و شیران مسلط قوی‌پنجه و اسارت هنرمند در تقدیر و دلهره رودررویی با اذهان بیدار و هزاران چشم مخفی. آری گمان با عمل یکی است. اعمال هنرمند آثار اوست. وارد گود بازی می‌شود و می‌دانی که اگر در نبرد خطرناک مبادله قدرت‌های عریان حسی، نابلد باشی و موذی، پاره می‌شوی و در احساسات می‌سایی و سرکوفته و ناتمام می‌مانی. که هنر وادی عاشقان تیزبین بی‌رحم است. (از متن کتاب)

خواندن کتاب فوق را به اهالی دیارمان توصیه می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10583
  • نویسنده : مجید عرفانی
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.