• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
4
فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر:

در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم

  • کد خبر : 10166
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم
صدای خاوران-فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد تأثیر خودرو و راه در حوادث حدود 7 تا 8 درصد بیشتر نیست و 94 درصد دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی است. وی با بیان این‌که حتی در راه‌های بزرگراهی و آزادراه‌ها که تقریباً استاندارد هستند آمار حوادث منجر به فوت بالاست، افزود: علیرغم اینکه تنها مسیر استاندارد کل حوزه استحفاظی ما مسیر کاشمر به خلیل‌آباد است، ولی حجم تصادفات در این محور بالاست.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر مشکل امروز جامعه را درد فرهنگی دانست و افزود: متأسفانه در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم.

سرگرد محمد میرزا بیگی در گفت‌وگویی با نشریه آوای‌کاشمر به تشریح وضعیت حوادث و جاده‌های حوزه استحفاظی این فرماندهی پرداخت و افزود: تمامی راه‌های حوزه استحفاظی شهرستان‌های کاشمر، کوه‌سرخ و بخشی از خلیل‌آباد جزء حوزه استحفاظی این فرماندهی است.

وی با اشاره به این‌که پارسال از نظر حوادث منجر به فوت، 7 درصد و تصادفات منجر به جرح، نیز 18 درصد کاهش داشتیم؛ خاطر نشان کرد: در مجموع کل تصادفات فوتی و جرحی در حوزه استحفاظی پلیس‌راه کاشمر حدود 17 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میرزا بیگی آمار موجود را مطلوب و شایسته ندانست و گفت: هرچند در بحث خودرو و راه اشکالات عمده‌ای داریم و هم‏چنان از استاندارهای راه‌ها در منطقه بسیار دور هستیم، ولی مشکل اصلی برخلاف آنچه در ذهن مردم می‌گذرد، مربوط به مسائل دیگری است.

وی درد امروز جامعه را درد فرهنگی دانست و افزود: متأسفانه در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم، متأسفانه سیستم به گونه‌ای طراحی شده که عملاً تا 18 سالگی که شهروند برای گواهینامه اقدام می‌کند، هیچ ارگان و نهادی مسئولیت فرهنگی فرد را بر عهده ندارد و این از اشکالات اصلی کشور است.

 نتوانستیم افکار مردم را استاندارد کنیم

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد تأثیر خودرو و راه در حوادث حدود 7 تا 8 درصد بیشتر نیست و 94 درصد دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی است.

وی با بیان این‌که حتی در راه‌های بزرگراهی و آزادراه‌ها که تقریباً استاندارد هستند آمار حوادث منجر به فوت بالاست، افزود: علیرغم اینکه تنها مسیر استاندارد کل حوزه استحفاظی ما مسیر کاشمر به خلیل‌آباد است، ولی حجم تصادفات در این محور بالاست.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: هرچند محور کاشمر به خلیل‌آباد خوب شده اما اگر نتوانستیم نتیجه مطلوب را بگیریم، چون هم‌زمان با استاندارد کردن راه، نتوانستیم افکار مردم را هم استاندارد کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه شاهد تردد برخی خودروها با سرعت 160 تا 170 کیلومتر بر ساعت در این محور هستیم، گفت: رفتارهای برخی رانندگان استاندارد نیست و این معضل تمامی کشور است.

 نباید شرکت در کلاس‌های آئین‌نامه اختیاری باشد

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر با انتقاد از اختیاری شدن شرکت متقاضیان گواهینامه در کلاس‌های آئین‌نامه بیان کرد: شاید از نظر عملی این افراد صلاحیت داشته باشند، اما از نظر ذهنی صلاحیت لازم را نداشته و این درد امروز جامعه ماست.

میرزابیگی همچنین گفت: اگر چه سایر کشورها فرهنگ‌سازی در خصوص رانندگی را از مهدکودک‌ها شروع کرده و در مقاطع بالاتر کتاب‌هایی را در این خصوص تدریس می‌کنند و فکر و ذهن‌شان برای استفاده از وسایل نقلیه آمادگی لازم را دارد و می‌دانند چه اقدام‌هایی را برای حفظ جان خود و خانواده باید رعایت کنند، ولی این اتفاق در کشور ما رخ نمی‌دهد.

 بی‌تفاوتی آموزش و پرورش نسبت به جان دانش‏آموزان

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر عنوان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش به عنوان متولی فرهنگ و آموزش هیچ‌گونه اقدام مؤثری را تاکنون انجام نداده است، در حالی که موضوعی بالاتر از حفظ جان افراد وجود ندارد، اما سیستم آموزش و پرورش در راستای فرهنگ‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده و به نوعی برایش اولویت ندارد.

میرزابیگی با تأکید بر این‌که فرهنگ‌سازی باید در اولویت آموزش و پرورش قرار بگیرد، تصریح کرد: در کاشمر به دلیل بی‌احتیاطی جوانان موتورسوار، شاهد حوادث ناگواری هستیم.

وی با بیان این‌که اکنون با تعداد بسیاری از موتورسواران جوان‌ فاقد گواهینامه مواجه‌‌ایم، عنوان کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که از قوه قهریه هم نمی‌توان استفاده کرد.

 ظلم والدین به فرزندان

میرزابیگی گفت: حتی برخی مواقع خانواده‌ها موضع می‌گیرند و اعلام می‌کنند اگر فرزندشان با موتور به مدرسه نرود امکان رفت و آمدش دیگر مقدور نیست، این نشان می‌دهد ریسک خانواده برای به خطر افتادن جان عزیزانشان در سیستم ترافیک افزایش یافته است.

وی با اظهار تأسف از این‌که برخی پدرها برای تولد فرزند بی‌گواهینامه‌شان، موتور هدیه می‌دهند؛ بیان کرد: آمار حوادث کودکان و نوجوانان بعضاً 8 ساله‌ای که از موتور استفاده می‌کنند، بسیار بالا است و این جای نگرانی دارد.

میرزابیگی آمار موتورها در شهر کاشمر را بسیار بالا دانست و افزود: حدود 40 درصد حوادث شهرستان مربوط به موتورسیکلت‌سواران است.

وی با بیان این‌که آمار موتورسواران منجر به فوت به دلیل عدم کنترل و هوشیاری کمی که دارند در میان افراد مسن بیشتر است، در 65 تا 70 درصد تصادفات خودروها و موتورسواران جوانان را دخیل دانست و تصریح کرد: متأسفانه آمار منجر به معلولیت هم به دلیل تصادفات قابل توجه است.

 10 کیلومتر خطرناک!

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر در ادامه به وضعیت نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در جاده کاشمر به شادمهر دل‏مان را به این خوش کردیم که در آینده جاده یک‌طرفه خوبی را تحویل مردم خواهیم داد، اما اگر قرار باشد عملکردمان در قطعات دوم و سوم همانند10 کیلومتر اول باشد، همان بهتر که کاری صورت نگیرد.

میرزابیگی گفت: در 10 کیلومتر اول با نقاط حادثه‌خیز منجر به فوت، جرح و خسارت بالای بسیار وحشتناکی مواجه‌ایم، متأسفانه هنوز بعد از چندین سال مسئولان شهرستان برای میدان فرودگاه به یک هماهنگی نرسیدند و تعیین تکلیف نشده است.

وی از تقاطع رزق‌آباد، فرگ و قوچ‌پلنگ، دور برگردان قبل از شهرک صنعتی، قسمتی که از هر دو طرف انتهایی به عنوان تقاطع‌ها و نقاط کاملاً غیراستاندارد نام برد که باید بسته شود، افزود: اگر روشنایی جاده کاشمر به خلیل‌آباد انجام شود به 95 درصد استاندارد مطلوب رسیده‌ایم.

 تیترهای گمراه کننده!

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: بعضاً گفته می‌شود حادثه در جاده مرگ اتفاق افتاد، در حالی که این‌گونه تیترها ما را گمراه می‌کند، چون بیشتر موضع‌گیری‌ها به وضعیت راه می‌شود، در صورتی که هیچ‌کس به نقش راننده در بروز حادثه اشاره نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه با برخی تیترها نباید مردم را به بیراهه برد، گفت: متأسفانه در فضای مجازی به اینکه راننده سرعت مجاز و رعایت حق تقدم را رعایت نمی‌کند و یا به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اشاره نمی‌شود.

 جای خالی شهرداری در فرهنگ‌سازی

میرزابیگی به نقش شهرداری در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: اگرچه موضوعات ترافیکی و حوادث جاده‌ای یکی از مسائل جامعه است اما متأسفانه شهرداری هیچ بنری با محتوای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر نصب نکرده است.

وی تصریح کرد: نتوانستیم فکر مردم را به موضوع حوادث ترافیکی حساس کنیم، بیشتر حوادث از روی عدم آگاهی شکل می‌گیرد، هرچند در داخل خانه همه کار برای تأمین امنیت کودک انجام می‌دهیم تا آسیبی نبیند اما داخل خودرو اجازه می‌دهیم بر روی صندلی جلو بنشیند.

 فوت 45 درصد مصدومان حوادث رانندگی

وی در ادامه با اعلام اینکه فوت 45 درصد از مصدومان حوادث رانندگی در سر صحنه تصادف، نشان از سرعت بالا، نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی است.

میرزابیگی در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های امسال اشاره کرد و افزود: ارتقاء ایمنی راه‌ها، ایمن‌سازی محور کاشمر به کوهسرخ، اصلاح دو زیرگذر تقاطع رزق‌آباد و فرگ، فرهنگ‌سازی و… از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

وی گفت: به تمامی روسای ادارات اعلام نموده‌ایم که هیچ تعارف با کسی نداریم و قصور هیچ دستگاهی در خصوص حوادث پذیرفته نیست. فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: در آمار حوادث مردم را زیاد مقصر نمی‌دانیم، ما مسئولان نتوانستیم با فرهنگ‌سازی آن‌ها را به سمت خودمان بیاوریم اگر چنین بود، امروز شاهد این حجم از تصادفات نبودیم.

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10166
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.